Un adevarat motor al economiei romanesti, sectorul vitivinicol resimte din plin presiunea costurilor logistice, un aspect pe care marii jucatori incearca sa il tina sub control prin diferite metode de optimizare. Am aflat de la specialistii VINCON Vrancea care este rolul activitatii de transport in cadrul companiei si care sunt influentele pe care aceasta le exercita atat in plan calitativ, cat si financiar asupra produselor si serviciilor, a activitatii companiei in ansamblu.
Comparativ cu anii precedenti, pentru VINCON Vrancea, „recolta din 2018 a fost una de exceptie din punct de vedere cantitativ”, asa cum ne-a declarat Nicu Mateescu, directorul de productie al companiei. Insa, pentru a ajunge aici, povestea vinului incepe in cele 1.500 de hectare de vita de vie pe care compania le are amplasate in patru reputate podgorii ale Romaniei: Panciu, Odobesti si Cotesti din judetul Vrancea, alaturi de podgoria Husi din judetul Vaslui. Intreaga suprafata de vita de vie a companiei este plantata cu soiuri nobile de vinificatie, peste doua treimi din aceasta suprafata facand obiectul proiectelor de reconversie. „Sunt plantatii tinere, cu sistem de sustinere modern, in care recoltarea se face mecanizat, cu exceptia strugurilor recoltati manual pentru obtinerea vinurilor din segmentele premium si super premium”, spun reprezentantii VINCON. „Inlocuirea lucrarilor manuale cu cele mecanizate a fost un proces necesar pentru contrabalansarea deficitului de forta de munca, precum si pentru cresterea eficacitatii, in special prin reducerea timpului de executie si diminuarea costurilor”, explica Ema Mocanu, directorul de dezvoltare al companiei. Astfel, reconversia, modernizarea plantatiilor si mecanizarea lucrarilor viticole au avut un rol important in cresterea productivitatii viticole, in special in anii de recolta favorabili. Mai departe, investitiile efectuate in viticultura au generat necesitarea de a reconfigura structura si dimensiunea centrelor de vinificatie. In prezent, procesarea strugurilor se face in sase crame de vinificatie amplasate in cele patru podgorii. La nevoie, producatorul vrancean se mai poate folosi de alte doua crame, care la momentul de fata servesc in special pentru depozitarea mustului si a vinului. Astfel, cantitatea de vin brut care poate fi stocata in cele opt crame este de circa 35.000.000 l, in timp ce capacitatea totala de procesare pe care compania o poate realiza zilnic este de peste 11.000 t de struguri. „Destul de mult, dar cu mentiunea ca aici sunt incluse si cele doua crame folosite preponderent pentru depozitare. Nu am vrut niciodata sa tai o punte. Dat fiind caracterul fluctuant al cantitatii de struguri ce se doreste a fi procesata intr-un an de recolta, am ales sa mentinem doua crame care sa ne permita valorificarea potentialului de productie din anii deosebit de favorabili. In acest context, se justifica sa mentii capacitati de productie si depozitare chiar daca acestea nu sunt utilizate in regim permanent”, explica Nicu Mateescu. Desi pe anumite suprafete plantatiile au fost afectate de intemperii, in special de ploi si grindina, cuvantul de ordine a fost calitatea strugurilor, care s-a pastrat ca urmare a eforturilor sustinute ale specialistilor echipei de viticultura. Pentru ponderarea riscurilor climaterice in mod obligatoriu se face asigurarea plantatiilor si a recoltei. Astfel, anul trecut, valoarea despagubirilor acordate producatorului s-a cifrat la peste 200.000 de euro. „Pana au intrat in functiune rachetele antigrindina am avut pierderi cantitative, dar am reusit sa ne recuperam pagubele de la compania de asigurari“, afirma Ema Mocanu.
Vinul, dependent de capriciile vremii
Pana sa ajunga in sticla, sub forma de licoare bahica, bobul de strugure trece prin mai multe etape, explicate pe scurt de specialistii VINCON Vrancea. Dintre toate acestea, cea mai importanta ramane cea a recoltarii strugurilor. Stabilirea momentului optim pentru recoltare este o provocare in fiecare an, acesta fiind influentat direct de gradul de ajungere la maturitate al strugurilor, care la randul sau depinde de conditiile climaterice. „Din cauza ploilor riscul de aparitie a putregaiului este foarte crescut, aceasta fiind o boala foarte greu de stopat, astfel ca anul trecut am inceput in ultima decada a lui august. In mod normal, strugurii incep sa ajunga la maturitate dupa 10-15 septembrie“, explica Ema Mocanu. In ultimii ani s-a observat devansarea coacerii strugurilor cu una, doua saptamani, un proces care are loc „din ce in ce mai frecvent“. Specialistul afirma faptul ca „din multitudinea factorilor care pot afecta productia si datorita carora putem face distinctia intre anii buni si cei mai putin buni de recolta, rolul principal il detine in continuare clima“.
Dupa recoltare, strugurii sunt transportati de la cele 11 ferme viticole catre cramele de vinificatie, acolo unde are loc procesul de vinificare primara, adica transformarea boabelor de struguri initial in musturi si apoi in vinuri brute. De aici, lichidul este transportat cu cisternele companiei catre centrele de conditionare si imbuteliere, patru la numar: unul in Odobesti, pentru conditionarea si imbutelierea vinurilor cu denumire de origine controlata, a vinurilor cu indicatie geografica si a vinurilor varietale, al doilea in Focsani, pentru conditionarea si imbutelierea vinurilor, altele decat cele mentionate anterior, si alte doua centre din Focsani, dedicate prepararii, conditionarii si imbutelierii otetului de fermentatie, respectiv a vinarsurilor si bauturilor spirtoase. Nicu Mateescu, de asemenea si specialist oenolog, explica necesitatea „conditionarii vinurilor brute pentru a le conferi pe toata durata de viata limpezime si stabilitate, acesti parametri fiind obtinuti in principal prin filtrari succesive care asigura eliminarea proteinelor, alaturi de alti diferiti compusi, microorganisme etc. Prin conditionare ne asiguram ca eliminam factorii de risc si ca produsele pe care le punem pe piata intrunesc toate criteriile de siguranta alimentara.“
Romania, o piata atipica
Prin cele patru sectii de imbuteliere mentionate anterior, compania ambaleaza produsele si le transfera catre departamentul logistic, aici urmand sa se pregateasca grupajele de produse pe baza comenzilor emise de clienti. Tot departamentul logistic este cel care asigura livrarea comenzilor in termenele agreate cu fiecare partener. Toate aceste procese au loc continuu pe tot parcursul anului si raspund cerintelor pietei interne, una atipica fata de cea din Europa. Astfel, daca in Europa se consuma majoritar vinuri rosii seci, in Romania se consuma cu precadere vinuri albe, demiseci si demidulci. Acest lucru nu a impiedicat VINCON Vrancea sa devina un nume de referinta pe piata interna prin vinurile sale rosii, in special prin cele ce apartin brandului Beciul Domnesc, creat in perioada imediat urmatoare privatizarii companiei, atunci cand Luchi Georgescu, Presedintele Consiliului de Administratie, a initiat un amplu proces de reorganizare si modernizare a intregii companii. Calitatea vinurilor din acest brand a fost recunoscuta prin multiple medalii si prin notorietatea pe care si-a castigat-o in randul consumatorilor, in mai putin de un deceniu de la lansare, atunci cand Beciul Domnesc a devenit unul dintre primele 300 de super branduri romanesti, alaturi de branduri cu o traditie indelungata cum ar fi Dacia si C.E.C. In portofoliul companiei se gasesc vinuri, de la cele foarte proaspete, care se consuma de regula in primul an de productie, pana la vinuri mature si vinuri de colectie.
Daca vorbim de tipurile de vin, portofoliul cuprinde vinuri seci, demiseci, demidulci si dulci. Procesul de productie a vinurilor incepe in vie, trece prin cramele de vinificatie, centrele de conditionare si imbuteliere si face un ultim popas in depozitele de produse finite inainte de a fi puse pe piata. „Acesta este un proces care poate dura cateva luni atunci cand vorbim de vinurile proaspete sau poate dura cateva decenii atunci cand vorbim de vinurile de colectie”, dupa cum mai spun specialistii companiei.
Indiferent de treapta de calitate pe care o poarta in etichetare, vinurile produse de VINCON Vrancea sunt obtinute din cele peste 16 soiuri de vita de vie existente in plantatiile companiei, soiuri autohtone, ca Feteasca Alba, Feteasca Regala, Galbena de Odobesti, Tamaioasa Romaneasca, Busuioaca de Bohotin si Feteasca Neagra, sau din soiuri internationale – Chardonnay, Riesling de Rhin, Riesling Italian, Sauvignon Blanc, Muscat Ottonel, Traminer, Cabernet Sauvignon, Merlot sau Pinot Noir.
Ambalajul, decisiv in industria vinului
Similar oricarei companii de productie, investitiile in modernizarea tehnologiilor de fabricatie si a spatiilor de productie, ambalare si depozitare reprezinta un proces continuu si care necesita considerabile resurse financiare, dublate de bonitatea financiara a companiei. Astfel, in cursul anului trecut au fost investite doua milioane de euro in constructia unei crame moderne de vinificatie la Husi, care functioneaza alaturi de cea veche, traditionala. Tot in 2018 s-a investit in extinderea spatiilor de depozitare si modernizarea tehnologica a altor crame de vinificatie si centre de imbuteliere, proces care continua si in prezent.
„Investitiile ce vizeaza modernizarea echipamentelor de imbuteliere pun un accent deosebit pe echipamentele de etichetare, sigilare si ambalare, deoarece acestea ne permit sa folosim ambalaje de diferite forme, volume si din diferite materiale si ne ofera un plus de garantie atunci cand vorbim de ambalajele ce asigura stabilitatea calitativa a produsului”, au mai afirmat specialistii companiei. Desi tehnologia existenta in crame este de ultima generatie, datorita permanentelor inovari in materia ambalajelor si a cresterii in materie de concurenta, producatorul se afla intr-un proces continuu de imbunatatire a imaginii si a calitatii produselor sale. Pentru identificarea celor mai bune solutii de ambalare, compania are parteneriate atat cu furnizori romani, cat si cu producatori din afara Romaniei, selectia lor fiind un proces ce poate dura zile, luni sau, dupa caz, ani. „Atunci cand vorbim de materialele de ambalare, principalul criteriu de care tinem seama in procesul de selectie a furnizorilor este constanta calitativa si flexibilitatea in livrarea comenzilor”, dupa cum marturiseste Viorel Tudorache, manager operational.
Romania nu mai are specialisti in arta vinului
In Romania, numarul specialistilor in arta vinului este in continua scadere. Cu referire la studiile liceale, reprezentantii companiei afirma ca „asistam cu tristete la desfiintarea claselor specializate in viticultura, mecanica agricola si vinificatie din cadrul liceelor cu profil agricol, ceea ce a condus la inexistenta viticultorilor si a vinificatorilor, dar si a mecanicilor agricoli capabili sa lucreze cu echipamente agricole de ultima generatie achizitionate de catre producatorii din acest domeniu“. Mai mult, modificarea programelor de studiu si reducerea pana la eliminare a orelor de practica in productie a putinilor elevi care mai reusesc sa absolve un astfel de liceu nu le confera acestora un bagaj minimal de cunostinte practice si astfel adaptarea lor la locul de munca este destul de dificila, iar angajatorii trebuie sa suporte costuri suplimentare cu pregatirea lor profesionala. Reprezentantii VINCON Vrancea marturisesc ca situatia nu difera cu mult nici in ceea ce priveste studiile superioare. Conform Raportului Statistic al Organizatiei Internationale a Vinului, editia 2019, Romania ocupa locul 13 in topul celor mai mari tari producatoare de vin din lume. Cu toate acestea, tara noastra nu are nicio facultate de Oenologie. Iar compania este nevoita sa atraga tineri absolventi din cele cateva facultati de Horticultura si Chimie Alimentara din tara, pe care mai apoi ii sprijina in formarea profesionala, oferindu-le posibilitatea de a-si construi un plan de cariera in cadrul companiei. Pana la implementarea la nivel national a unor solutii viabile pentru educarea si formarea profesionala si dezvoltarea aptitudinilor practice necesare pentru a putea vorbi de existenta unui personal calificat pentru acest domeniu, prin proiectele de dezvoltare organizationala implementate de Departamentul de Resurse Umane cu sprijinul departamentelor de productie vitivinicola, compania reuseste sa atraga tineri specialisti pe care continua sa ii perfectioneze pentru a face cariera in cadrul VINCON. Asa se explica fluctuatia redusa din cadrul unei echipe de productie, conditionare si imbuteliere ce insumeaza 160 salariati. Pe de alta parte, compania va continua sa investeasca in automatizarea proceselor.
Se gasesc greu transportatori pentru cursele specializate
Mediul concurential din domeniul transporturilor aflat in continua transformare, fluctuatiile costurilor cu combustibilul, modificarile legislative frecvente si costisitoare, precum si politicile in permanenta schimbare ale partenerilor din lanturile logistice si de distributie genereaza multipli factori de risc in ceea ce priveste transporturile, fie ca ne referim la materii prime, materiale sau produse finite. Pentru a diminua aceste riscuri, producatorul vrancean a ales sa apeleze la un sistem dual, un mix intre flota proprie si contractarea unor servicii de transport din partea unor firme specializate. Strugurii si vinul vrac sunt doua produse perisabile, al caror transport trebuie sa fie efectuat foarte rapid si cu asigurarea calitatii produsului, fapt pentru care cele mai multe transporturi interne efectuate de companie se realizeaza cu ajutorul propriului parc auto. In situatiile in care volumele sunt foarte mari, compania apeleaza la parteneri, in timp ce produsele finite sunt transportate catre clienti atat cu flota proprie, cat si prin intermediul tertilor.
La polul opus, transportul materiilor prime si al materialelor achizitionate este cel mai adesea asigurat de furnizor. Astfel, dupa cum explica Ionut Palade, managerul Departamentului Auto, existenta acestui sistem de transport dual permite o mai mare flexibilitate in alegerea solutiilor optime in functie de caz si contribuie la tinerea sub control si chiar diminuarea costurilor de transport in perioadele de varf, asa cum este campania de recoltat si de vinificatie sau perioada premergatoare sarbatorilor de Paste si de Craciun. „Ceea ce lipseste in prezent in aceasta industrie este existenta unor flote de transportatori cu mijloace de transport specializate pentru transportul strugurilor si al vinurilor vrac, care sa asigure controlul temperaturii pe intreaga durata a transportului”, marturiseste Ionut Palade.
Avantajele logisticii in regim propriu
Principalele canale de piata prin care compania isi comercializeaza produsele sunt Key Accounts International si Traditional Trade, livrarea facandu-se atat in platformele logistice ale marilor retaileri, cat si catre depozitele distribuitorilor. Pentru a putea asigura aceasta livrare, VINCON Vrancea beneficiaza de propriile depozite, insa la fel ca in cazul transportului si aici vorbim de parteneriate cu depozite regionale. „In aceasta modalitate, prin solutii flexibile se obtine o circulatie rapida a marfurilor, ce permite gestionarea stocurilor in sistem FIFO, scurtarea timpilor de depozitare si de transport si, nu in ultimul rand, o optimizare a costurilor logistice“, mai explica specialistii companiei. Redimensionarea spatiilor de depozitare, asigurarea conditiilor optime de depozitare si modernizarea depozitelor proprii in vederea eficientizarii activitatii logistice sunt parte din planurile pe termen scurt si mediu ale producatorului, care are un astfel de proiect in plina desfasurare in acest an.
Nu se mai asteapta la descarcare
Prin intermediul parteneriatelor si al unei imbunatatiri continue a modalitatilor de programare bune, timpii de livrare si de descarcare s-au redus semnificativ, afirma Viorel Tudorache, manager operational. Acest lucru a fost realizat prin intermediul tehnologiilor informationale care permit accesul la cursa in timp real pentru partenerii contractuali si care ofera, tot in timp real, rapoarte de livrare care permit diagnosticarea problemelor survenite si implementarea de masuri in timp scurt. „Solutiile tehnice moderne din sfera logistica nu anuleaza insa importanta unei bune colaborari dintre echipele logistice si comerciale ale partenerilor implicati, si nici respectarea termenelor de catre toti cei implicati.“
Optimizarea returului a scazut costurile
Pentru a creste eficacitatea activitatii de transport, producatorul asigura curse tur-retur pentru mijloacele de transport din flota proprie. In plus, acestor camioane li se distribuie cu prioritate cursele pe distante scurte si astfel se solutioneaza un numar mai mare de cereri intr-un timp scurt. Pentru curse lungi insa, VINCON apeleaza la externalizari, „pentru care, de cele mai multe ori, asiguram si incarcarea pe retur“, in acest fel costurile de transport fiind mai mici.
De altfel, practica ultimilor ani a aratat ca optimizarea costurilor a fost realizata in cea mai mare masura prin gestionarea curselor in care este asigurata si incarcarea pe retur, indiferent ca este vorba de flota proprie sau cea a partenerilor de transport, dupa cum mai afirma oficialii companiei. Si tot pentru optimizarea costurilor interne s-a luat decizia ca o parte din flota tehnologica a companiei, respectiv cisternele, sa presteze servicii de transport pentru terti, insa numai in perioadele in care nevoia interna de transport nu poate asigura incadrarea in costurile de exploatare optime. „La aceasta decizie a contribuit si faptul ca cei mai multi conducatori auto ai flotei noastre sunt oameni cu vechime in companie”, dupa cum mai spune Viorel Tudorache.