Criza pandemica de Covid-19 schimba modelul de business si dinamica pietelor, atat pentru anul acesta, cat mai ales pentru anii ce vor veni. Este important felul in care companiile interactioneaza si dovedesc flexibilitate in fata schimbarilor pe tot lantul de aprovizionare, de la producator la consumatorul final, dar si felul in care se face distributia, inclusiv pe canalele online, mult mai solicitate din punct de vedere logistic in aceasta perioada.
Pandemia Covid-19 este definitorie pentru tot restul anului, cel mai probabil si pentru urmatorul an, cu un impact extrem de puternic asupra economiei si a felului in care diferitele companii si organizatii functioneaza sau asupra interactiunii dintre consumatori si producatorii sau furnizorii de servicii. In opinia analistului economic Iancu Guda, presedintele Asociatiei Analistilor Financiari-Bancari din Romania, tara noastra a intampinat aceasta criza intr-un context nefavorabil, cauzat de diversele deficite fiscale din anii anteriori si de un mediu de afaceri extrem de vulnerabil. Daca estimarile oficiale privind o recesiune sunt ceva mai optimiste, spre exemplu datele Ministerului de Finante dau un procent de 1,9% si un deficit fiscal de 6%, potrivit lui Iancu Guda, recesiunea va fi mult mai dura, de cel putin 5-6% si un deficit „care va sari de 8% din PIB”. Cu peste un milion de contracte de munca suspendate, din care 850.000 pentru somaj tehnic, cu mai mult de 150.000 de disponibilizari si cam tot atatea solicitari de conexiuni unice la platforma online IMM Invest, care a clacat in primele ore pentru ca nu a facut fata solicitarilor, solicitari care indica faptul ca o treime din companiile active in Romania au nevoie de finantare, analistul economic sustine ca mediul de afaceri este vulnerabil, iar statul, care a tot acumulat datorii in ultimii ani, este expus unei recesiuni economice, nu financiare, cea din urma fiind cauzata de blocarea capitalului. Or, acum, explica Iancu Gudu, piata romaneasca dispune de lichiditati. „Problema este ca au scazut masiv vanzarile companiilor. Ministrul Economiei spunea ca exista o scadere cu 30-40% a vanzarilor companiilor in a doua jumatate a lui martie si in aprilie. Va urma o perioada de relansare lenta de cel putin un an, pana la doi ani, fiind nevoiti sa convietuim cu acest virus pana va exista un vaccin. Deci nu vad o relansare puternica, accelerata, din cauza acestor motive: risc de insolventa a mediului de afaceri, un stat care nu poate sustine pe o perioada mai mare mediul de afaceri si, nu in ultimul rand, o perioada indelungata, de unul pana la doi ani, de convietuire cu acest virus”, a declarat presedintele Asociatiei Analistilor Financiari-Bancari din Romania in cadrul webinar-ului „The Plan B through and beyond the Pandemic”, organizat, la finalul lui aprilie, de revista Progresiv.