SMS Trans are sase camioane si face transport tur-retur de marfuri generale, mai ales spre Germania, Olanda si Belgia. Primele semne ale intrarii coronavirus in Europa s-au simtit in activitatea firmei la inceput de martie, cand in unele tari s-a redus programul de lucru al soferilor si a inceput sa se stea mult in vami la iesirea din Romania. De obicei camioanele SMS Trans pleaca din tara prin Petea, dar de atunci multe au fost redirectionate prin Nadlac, unde cozile au fost foarte mari. Intre timp aceasta problema s-a remediat si se circula mai fluent, dar a aparut problema scaderii volumelor.
Volumul de activitate a scazut din a doua jumatate din martie si „nu mai avem ce transporta“, asa cum declara Mariana Somcutan, administratorul firmei. Multi clienti si-au redus productia, iar de la inceputul lui aprilie estimeaza chiar sa inchida temporar, fara a sti cand vor redeschide. Operatorul din Satu Mare lucreaza mai ales in industria mobilei, automotive – unde oricum nu erau volume mari in ultimul timp – si mai transporta feronerie pentru constructia autostrazilor, utilaje agricole si de constructie/intretinere a autostrazilor sau deseuri sub forma de burete pe care le duce in Germania, de unde se trimit pe vapor in SUA, pentru a fi folosite in industria automotive. Deci firma, desi mica, acopera o paleta larga de marfuri, ceea ce o ajuta sa nu depinda de un anumit sector de productie si sa se poata replia atunci cand un domeniu merge mai slab. Pana acum doua luni transporta din Ungaria conserve de legume si fructe, care insa intre timp au fost oprite de la export.
„Inca doua saptamani mai avem resursele necesare sa continuam activitatea, dar pe urma nu stim ce va fi, pentru ca totul se schimba atat de repede. Acum o saptamana as fi spus ca va fi bine, pentru ca am gasit clienti din alte domenii, dar asta a durat doar o saptamana, dupa care volumele au scazut chiar si cu 60-70% in toate industriile pentru care lucram, si la intern si la export“, explica Mariana Somcutan.
O firma din Cluj care are sase camioane, din care patru pentru transport international tur-retur si doua pentru intern, in special in industria automotive, era in saptamana 23-29 martie pe punctul de a opri activitatea, in conditiile in care primele patru masini sunt pe dreapta – doua din lipsa de soferi, care nu mai vor sa plece spre Germania din cauza noului virus, iar doua pentru ca mergeau spre o fabrica auto din Ungaria care si-a suspendat activitatea – iar cele pentru distributie nationala deja au ajuns sa aiba o cursa pe zi, in loc de 2-3 in mod normal, astfel ca urmau sa fie aduse si ele la sediu pana la finalul saptamanii.