Inceputul anului nu a fost favorabil pentru economia britanica, care a fost lovita simultan de restrictiile coronavirusului si de iesirea Regatului Unit din Uniunea Europeana.
In aprilie a acestui an, Marea Britanie s-a confruntat cu cel mai mare declin economic din ultimii 20 de ani. Acest lucru a fost raportat in mod deschis de Jonathan Atou, specialist in statistici economice de la Oficiul National de Statistica. Cum va restabili guvernul economia puternic slabita? Cum va afecta situatia actuala turismul si transportul?
La 4 iulie 2020, guvernul Regatului Unit a facut urmatorul pas de ridicare a restrictiilor si a autorizat redeschiderea unor hoteluri si facilitati de divertisment. Masurile relaxate de carantina au vizat in principal deschiderea de pub-uri si baruri, hoteluri si alte tipuri de cazare.
Incepand cu 10 iulie, britanicii pot calatori liber si in tari cu un nivel scazut de infectie. Vineri, 3 iulie, premierul a anuntat lista tarilor cu care Regatul Unit a creat „poduri aeriene”. Astfel, dupa intoarcerea din vacanta, rezidentii din Marea Britanie nu vor fi supusi carantinei obligatorii, care a fost impusa la inceputul lunii iunie. Potrivit ziarului britanic „The Guardian”, lista cuprinde 27 de tari europene, 32 de state din afara Europei si 14 teritorii britanice de peste mari. Lista nu include Statele Unite, Rusia, America de Sud, Africa sau majoritatea tarilor din Asia. Din Europa, Suedia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Estonia, Letonia, Bulgaria si Romania nu apar inca pe lista.
Mai putin de sase luni raman inainte de sfarsitul perioadei de tranzitie in relatiile dintre Regatul Unit si UE. Pe langa sarcinile de consolidare a sectorului turismului slabit dupa pandemie, guvernul se concentreaza asupra problemelor legate de controlul la frontiera al fluxurilor de marfa din Uniunea Europeana.
„Incepand cu noul an, sunt planificate controale la frontiera pentru marfurile importate din UE. Primul ministru Boris Johnson a confirmat ca Marea Britanie nu va prelungi perioada de tranzitie stabilita in conformitate cu acordul privind secesiunea din Uniune. Aceasta inseamna ca termenul se va incheia la 31 decembrie 2020, indiferent de rezultatul negocierilor.
In acelasi timp, guvernul britanic a stabilit ca numai introducerea treptata a controalelor la frontiera poate salva economia, chiar si fara povara consecintelor coronavirusului. Atat antreprenorii, cat si industria logistica au solicitat solutionarea acestei probleme”, spune Malgorzata Matwiejuk, sefa unitatii Koroszczyn din AsstrA-Associated Traffic AG.
Sunt discutate conditiile pentru cooperarea viitoare intre Insulele Britanice si Uniunea Europeana. Marea Britanie intentioneaza sa incheie un acord de liber schimb. Conditiile convenite in timpul negocierilor vor fi cunoscute la sfarsitul anului. Michael Gove, seful guvernului Boris Johnson, a declarat ca statul nu va putea face fata introducerii controalelor la frontiera in timp ce lupta impotriva coronavirusului in acelasi timp. Prin urmare, Marea Britanie a decis sa introduca treptat proceduri vamale.
„Controalele la frontiera vor fi introduse in 3 etape:
– De la 1 ianuarie 2021, tigarile si alcoolul vor fi supuse controlului. Pentru marfuri precum imbracaminte sau electronice, sunt prevazute proceduri vamale de baza.
– De la 1 aprilie 2021, importul de produse vegetale si animale va necesita notificarea prealabila a autoritatilor vamale si furnizarea de documente veterinare.
– De la 1 iulie 2021, va fi pus in aplicare un sistem de control la frontiera cu drepturi depline. Declaratiile vamale vor trebui pregatite folosind scoruri tarifare adecvate. De asemenea, va fi necesar sa depuneti declaratii de siguranta in transportul international de marfa.
O comoditate suplimentara la importul marfurilor este posibilitatea de a plati taxele vamale ulterior. Marea Britanie va fi in afara Uniunii Vamale a UE si a pietei unice, iar guvernul ia masuri pentru a asigura ca economia britanica sa simta trecerea catre o „noua realitate” cat mai usor posibil ”, spune Malgorzata Matwiejuk.
by asstra.ro