Dintre toate categoriile de afaceri din domeniul alimentar, productia de legume-fructe pare sa fi iesit cea mai „sifonata“ dintr-o pandemie care ne-a luat prin surprindere pe toti, dar mai ales pe fermierii autohtoni. Desi autoritatile se bat cu pumnii in piept cu diverse programe care ar trebui sa le vina acestora in ajutor, iar marii retaileri bat moneda pe incurajarea consumului de alimente locale, in practica s-a observat ca producatorii autohtoni de legume-fructe nu sunt pregatiti nici pentru digitalizarea activitatii sau comertul online, si nici pentru a furniza calitatea, cantitatea si frecventa de livrare a legumelor si fructelor, astfel incat sa iasa in intampinarea pretentiilor – deloc mici – ale lanturilor de retail. Una dintre solutiile identificate insa de autoritati, care poate ajuta acest sector extrem de divizat, ar fi, ca si in cazul agricultorilor, gruparea micilor producatori in asociatii, pentru a concentra recolta si a asigura ritmicitatea livrarilor impusa de comercianti.
In noul context al coronacrizei s-a discutat tot mai mult despre ceea ce se intampla in lantul de distributie, evidentiindu-se in special situatia celor din categoria cea mai vulnerabila din intreg lantul alimentar, respectiv a producatorilor. Ca urmare, au existat initiative de sustinere a acestora si o mare mobilizare in online, cu actiuni care sa le sugereze autoritatilor ca ei au nevoie nu de promisiuni, ci de solutii si strategii sustenabile.
In acest context, Emil Dumitru, Secretar de Stat in Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, a anuntat in cadrul webinarului „Legume-Fructe – Cum se vede sezonul actual Made in Romania pe lantul de aprovizionare“, organizat de Modern Buyer, ca ministerul de resort va interveni punctual in diferitele sectoare afectate de Covid-19 cu pachete de masuri precum garantarea creditelor, suportarea ratelor dobanzilor sau acordarea granturilor pentru sectoarele afectate grav. „Credem ca este o oportunitate sa finantam acest sector, dar din pacate suntem la sfarsit de exercitiu financiar si nu mai avem resurse sa lansam noi sesiuni pentru ceea ce inseamna asocierea fermierilor in grupuri si organizatii de producatori“, a spus acesta, mentionand ca, in 2021, trebuie negresit finantata masura de asociere a legumicultorilor, astfel incat sa se creeze partide de produs atractive in relatia producator-comerciant. „Avem asteptari mari de la comercianti privind deschiderea catre producatorii cu suprafete insemnate, pregatiti sa livreze legume proaspete. Trebuie sa facem tot posibilul ca producatorii sa beneficieze de acest canal de comercializare. Este necesar sa finantam lantul scurt de aprovizionare, pentru ca in final produsele romanesti sa poata fi listate in marile lanturi de magazine.“
Ca urmare, noile politici nu vor mai trebui sa acorde stimulente financiare pentru productie, ci pentru asociere si punerea in comun a productiei. Astfel, pentru cei cu suprafete mici, sub un hectar, ar putea exista solutia supermarketurilor locale, chiar daca nu pot asigura ritmicitatea dorita de comerciant. „Lucram la Planul strategic 2021-2027, pentru finantarea pe pilonul II de investitii, de aproximativ 9 miliarde de euro, dar si la plati directe, de 13 miliarde de euro. Vom scrie niste masuri care se vor potrivi cu adevarat nevoilor fermierilor. Degeaba finantam productia de tomate in spatii protejate, daca nu le oferim producatorilor sansa sa o valorifice. Numai prin asociere vor deveni atractivi in raportul cu lanturile de retail. De aceea, vom avea o discutie tehnica la Ministerul Economiei prin care sa putem sa lansam masuri de finantare a spatiilor de depozitare dedicate exclusiv sectorului legumicol“, a mai spus Secretarul de Stat din MADR.
O alta solutie de moment a Retelei Nationale de Dezvoltare Rurala este o platforma in care producatorilor de toate dimensiunile li se ofera posibilitatea de a-si plasa produsele disponibile, astfel incat retailerii si alte persoane din lant sa-i poata ajuta in desfacere. Potrivit analizei Modern Buyer, din 30 martie pana pe 11 mai au fost inregistrate 451 de anunturi, din care 289 proveneau de la utilizatori unici (un singur anunt cu un singur produs), in principal la sectiunea pentru legume.