Căile ferate de stat din Rusia, Rzd, în colaborare cu compania Cognitive Pilot, din Moscova, care dezvoltă sisteme de inteligență artificială pentru vehicule autonome în sectoarele agricole, feroviare și rutiere au demarat un proiect de conducere autonomă a unui tren. Procesul a început cu un prim grup de locomotive de manevră, dar ar putea fi extins la toate trenurile rețelei feroviare rusești formată din 85.000 km de cale ferată. Originalitatea sistemului de asistență Cognitive Rail Pilot constă în combinarea conducerii prin navigație prin satelit, cu soluțiile de siguranță activă și pasivă (radar și cameră video).
O componentă esențială a sistemului este o hartă extrem de precisă a rețelei feroviare care, combinată cu supravegherea prin satelit, permite determinarea poziției exacte în care se află locomotiva, cu o abatere de doar 30 cm, chiar și în depouri. Itinerarele și toate elementele cheie ale infrastructurii, cum ar fi semafoarele și semnalele, sunt incluse pe hartă și, prin urmare, pot fi cunoscute și respectate conform indicațiilor date de către administratorul de rețea. Prin urmare, în teorie, un astfel de tren ar putea circula complet autonom, fără posibilitatea unei erori.
Rămân însă situațiile necunoscute care ar putea provoca accidente majore, cum ar fi o mașină sau o persoană care traversează neglijent calea ferată. Aceste situații sunt gestionate de cea de-a doua funcție a Pilotului Feroviar Cognitiv, ajutată de o cameră cu undă milimetrică de înaltă rezoluție și un sistem radar asociat cu o unitate de calcul de înaltă performanță.