Transportul domestic este dominat de o cerere fluctuantă, motiv pentru care gradul de predictibilitate nu este unul foarte ridicat. În plus, continuă să existe o presiune pe preț din partea clienților, după cum au afirmat speakerii invitați în cadrul panelului de discuții „Noile realități ale pieței de logistică“ organizat în cadrul Galei Premiilor Tranzit 2020, ediția a XI-a.
Dacă la începutul pandemiei volumele au scăzut în majoritatea sectoarelor, în trimestrul al treilea, respectiv pe perioada verii, cererea a dat semne de revenire la cifre normale pentru această perioadă, ba chiar cu anumite perioade foarte intense. Însă după cum consideră Viorel Leca, director general Gebrüder Weiss România, evoluția acestui raport este mult mai fluctuantă decât înainte, motiv pentru care există o presiune pe preț. „Discutăm de fluctuații ale volumului zilnic transportat de 300%. Marea majoritate a partenerilor noștri au discutat despre incapacitatea unităților de producție de a fabrica cantitățile cerute în iunie-august. Deci mi-e greu să mă refer la capacitatea actuală de transport domestic pentru că cererea este extrem de fluctuantă. Dacă discutăm de final de săptămână sau de lună toți ne luptăm pentru curse, în schimb dacă ne referim la început de lună cărăușii nu au ce transporta.“
La rândul său, Cristian Afrenie, Deputy Country Manager Schenker Logistics Romania, crede că trebuie să existe o diferențiere clară a transporturilor domestice cu mărfuri din România pentru România și a celor care vin din afara granițelor, despre care afirmă că sunt considerate transport extern. „Ar fi bine să cuantificăm transportul domestic și să îl separăm de cel extern. Într-adevăr există o fluctuație pe care noi încercăm să o compensăm cu servicii adăugate, cum sunt cele de transport de grupaj“, a punctat oficialul Schenker.
În opinia Loredanei Apreutese, General Manager International Alexander, predictibilitatea nu mai există, cel puțin în perioadele aglomerate, atunci când livrările devin extrem de urgente și există această bătaie pe prețul cel mai mic. Provocarea este dată și de lipsa subcontractorilor, mai afirmă managerul. „Eu văd că o parte dintre ei nu lucrează, fie au vândut camioanele, fie așteaptă prețul cel mai bun ori preferă să lucreze doar cu cine plătește mai rapid“.
Prețurile sunt cele care dictează în momentul de față. Este și opinia lui Alexandru Sîntu, Country Sales Director DSV Air & Sea în cadrul DSV Romania. „Predictibilitatea contează, dar acum cred că prețul este destul de important. Vedem zi de zi cum toata lumea pune presiune pe preț. Sunt parteneri care, la rândul lor sunt presați de către sediile centrale, iar managerii de aici sunt forțați să reducă cat mai mult din prețuri“, a explicat Alexandru Sîntu.
Nu în ultimul rând, casele mari de expediții și firmele de logistică sunt cele mai afectate de această fluctuație a cererii de transport. De ce? Clienții au început să împingă termenele de plată la 60, uneori și la 90 de zile, însă această presiune nu a fost transferată către subcontractorii de transport, cel puțin nu în cazul Gebrüder Weiss România. „Deși s-a ieftinit motorina, ei nu își găsesc șoferi și atunci toată această economie pe care au făcută din ieftinirea de carburant și faptul că noi nu le-am coborât prețurile au transferat-o în costul cu forța de muncă. Nu mă pot duce la cărăuși și să îi reduc prețul la limita pe care o indică matematică pentru că și-ar trage camioanele pe dreapta“, a punctat Viorel Leca.