În cel mai dificil an pentru comerțul modern, România reuşeşte să își mențină prima poziție în topul țărilor cu cele mai importante creșteri ale comerțului electronic din UE. Concluzia a fost exprimată de către Luca Cassetti, secretarul general al Ecommerce Europe, în cadrul conferinței organizată de către Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO), cu ocazia primei ediții a Zilei naționale a comerțului electronic.
Europa de Est marchează, de altfel, cea mai importantă evoluție de pe continent, de aproximativ 27%, în timp ce România depășește această medie, estimările fiind de creștere cu cel puțin 30% până la finele anului. Totuși, pentru ca acest avans să poată fi susținut, este nevoie de competențe digitale, în condițiile în care doar 2 din 10 români care utilizează Internetul în mod regulat au făcut cumpărături online în ultimul an. „Comerțul electronic a ținut economia deschisă și în mișcare pe toată perioada pandemiei. Tot mai multe companii, dar și antreprenori, care se bazau exclusiv pe o prezență fizică, au realizat avantajele sectorului online, astfel că au migrat spre acest canal”, spune Florinel Chiș, director executiv al ARMO.
Pandemia a dezvoltat și digitalizarea accelerată, în special a instituțiilor publice. Numărul semnăturilor digitale a crescut de la 500.000 la 720.000 doar în prima parte a anului, în timp ce, potrivit lui Cosmin Vladimirescu, Country Manager Mastercard România și Croația, plățile electronice au înregistrat o creștere fără precedent în țara noastră: de la 353 de milioane de plăți în trimestrul al doilea din 2019 la 395 de milioane de plăți în aceeași perioadă a acestui an. În ceea ce privește opțiunea de mobile wallet, creșterea este de 145% (septembrie 2019/septembrie 2020).
Gradul de adopție al plăților cu cardul a atins, de asemenea, un prag unic până în acest moment, de aproape 60% la nivelul marilor orașe, în timp ce în pre-pandemie era de maximum 30%. 38% dintre români fac plăți cu cardul la POS săptămânal, iar 16% îl utilizează zilnic.