Pentru a înțelege mai bine specificul flotei germane de transport rutier de mărfuri, Comitetul Național Rutier din Franța a realizat, în 2017 și 2018, un studiu referitor la această țară, așa cum a făcut periodic pentru multe alte state UE. Pentru asta a intervievat și 10 firme de transport rutier de marfă din Germania care lucrează pe distanțe lungi, mai ales la internațional.
Studiul arată că operatorii germani cumpără de obicei vehicule foarte bine dotate, în special mărci germane, deci prețurile de achiziție sunt mai mari decât în alte țări europene: circa 98.000 de euro pentru un camion și 25.000 de euro pentru o semiremorcă.
Pentru finanțare se preferă leasingul, de obicei pe cinci ani, fără opțiune de cumpărare. Scăderea semnificativă a dobânzilor bancare din ultimii ani, care depășesc rareori 1%, și faptul că producătorii de camioane propun contracte interesante ce includ tot (anvelope, întreținere, eventual asigurare) fac ca, pentru mai puțin de 2.000 de euro/lună, firmele să dispună de un autotractor nou cu toate opțiunile.
În cazul unei achiziții clasice, durata de deținere a vehiculelor nu depășește decât rareori șase ani. Deci vehiculele al căror kilometraj atinge o medie de 600.000-700.000 km la finalul duratei de deținere sunt returnate producătorului pentru a fi vândute pe piața poloneză sau în alte țări din est, unde sunt exploatate încă 4-5 ani.
Pe de o parte, costul de deținere a camioanelor este ridicat în Germania, dar pe de altă parte costul de întreținere/reparații și cel cu anvelopele sunt sub media europeană și în scădere față de studiul CNR din 2012, mai ales datorită înnoirii mai dese a flotei și scăderii kilometrajului.
Firmele se ocupă de întreținerea parcului auto folosind o combinație de atelier propriu și service-uri externe, iar costul mediu de întreținere este de 0,05-0,07 euro/km sau 7.800 de euro/an. În estul Germaniei unele firme preferă să aibă contract cu un prestator local independent, pentru a încuraja ocuparea forței de muncă și dezvoltarea industrială în zonă, în timp ce în vest apelează mai ales la rețelele producătorilor de camioane.
Și costurile cu anvelopele au scăzut de la ultimul studiu, un pneu nou costând 350-640 de euro pentru firmele chestionate. Dar, deoarece multe au contract care include și anvelopele, iar vehiculele sunt înnoite des, estimarea acestui cost total pe an sau pe kilometru este dificilă. Totuși, calculele interne ale CNR dau circa 2.700 de euro/an/ansamblu, în linie cu analizele BGL, o valoare mai mică decât în 2012 din motivele enumerate mai sus, dar și datorită îmbunătățirii stării drumurilor.
Practicile legate de asigurarea vehiculelor sunt foarte diverse în Germania și depind mult de mărimea operatorului. Costul anual de asigurare a unui ansamblu de 40 t este estimat la 3.000 de euro, sau chiar 2.000 de euro pentru firmele cu punctaj bun – pentru cele mai tinere e drept că se poate ajunge la 4.000 de euro – în scădere semnificativă față de 2012, datorită concurenței mai puternice de pe piață și integrării primei de asigurare în contractele de leasing financiar.
Taxa pe axă este aceeași din 2012, de 929 de euro/an pentru un ansamblu articulat de 40 t, Euro 5, cu cinci axe.
Taxele de drum și vinietele însă s-au scumpit față de 2012 și reprezintă unele dintre cele mai mari costuri ale firmelor de transport. Taxa pe kilometru plătită în Germania (Maut) reprezintă aproape 50% din toate taxele de drum plătite de operatorii din această țară, iar în ceea ce privește traseele internaționale, sumele depind de locația clienților. Cei care sunt specializați pe piața porturilor maritime au un avantaj datorită eurovinietei din Olanda, în timp ce ceilalți se supun taxelor mari din Austria, Elveția sau Franța. Costurile medii cu taxele de drum, conform CNR, depășesc 15.700 de euro pentru o firmă care are activitate internațională diversă. În ceea ce privește operatorii intervievați, taxa de drum din Germania reprezenta în 2018 40-50% din costul lor total cu taxele de drum, ei având activitate intensă la internațional.
În ceea ce privește carburantul, firmele germane au fie un contract de achiziție en gros, fie stație proprie de incintă și adesea oferă bonuri de carburant șoferilor, pentru a evita furturile. Consumul mediu este estimat la 29,8 l/100 km, în funcție de încărcare și de calitatea drumului, iar prețul mediu al motorinei în Germania în 2018 a fost de 1,073 euro/l – reamintim că în această țară nu se recuperează părți din acciză.