Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a depus 3 acțiuni de contestare a Pachetului Mobilitate 1 la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), respectiv la Tribunalul General al UE, prin care solicită anularea prevederilor Regulamentului 1054/2020 privind obligația întoarcerii acasă a șoferilor și interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabină, suspendarea aplicării acestor prevederi până la decizia de anulare, precum şi anularea prevederilor Regulamentului 1055/2020 privind obligația întoarcerii acasă a camioanelor.
UNTRR, singura asociație din est care a atacat Pachetul Mobilitate la CJUE, este reprezentată de către firma de avocatură DLA Piper UK LLP – Bruxelles. Demersul a fost fundamentat pe baza Studiului KPMG din 22.10.2020 – „Analiza de impact a modificărilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfă“ (solicitat de UNTRR), a Studiului Transport & Mobility Leuven (2019) – „Impactul Pachetului Mobilitate 1 asupra transportului rutier european de marfă“ (realizat la cererea Asociației Transportatorilor Rutieri din Lituania – LINAVA și UNTRR) și a cercetărilor Interbiz GmbH (solicitate de UNTRR).
„Pachetul Mobilitate 1 generează costuri anuale de aproape 1 miliard de euro pentru transportatorii rutieri români și o pierdere anuală de venituri de 524 milioane de euro. Susținem demersul Guvernului României de contestare a Pachetului Mobilitate 1 la CJUE și salutăm acțiunile similare inițiate de celelalte state membre afectate”, a declarat Constantin Isac, președinte UNTRR.
Până la o decizie privind anularea prevederilor discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, UNTRR solicită suspendarea de urgență a aplicării Regulamentului 1054/2020, care se aplică deja din 20 august 2020, întrucât operatorii români nu pot aștepta încheierea procedurii principale de anulare a acestor prevederi fără a suferi prejudicii cu consecințe grave și ireparabile, care le vor amenința viabilitatea financiară.