Valoarea globală a sectorului de logistică a fost în 2020 de 5.275 de miliarde de euro, potrivit unui raport al TransportIntelligence (TI), însă în acest an sunt așteptate creșteri semnificative generate de nevoia de recuperare de după pandemia de Covid-19 . Aceste date mențin însă valabile prognozele TI de dinainte de pandemie, care menționau creșteri medii anuale de 4,7% între 2020 și 2024.
Un sector care a înregistrat o creștere puternică în 2020 este cel al transportului express, pe baza creșterii comerțului electronic. „Închiderea magazinelor care vând produse neesențiale a mutat achizițiile de bunuri, precum electronice, birotică sau echipamente medicale în online”, explică TI, venind cu exemplul DHL. Segmentul Express al companiei germane a realizat o cifră de afaceri de 19,12 miliarde de euro în 2020, în creștere cu 12% față de anul precedent.
Pandemia a avut un impact diferit asupra transportului aerian și maritim. Primul a suferit o reducere drastică încă din faza inițială a pandemiei, ceea ce a provocat o creștere a tarifelor la reluarea traficului. Potrivit WorldACD, volumele globale au scăzut cu 12,6% în noiembrie 2020, față de anul anterior, rezultând o creștere a tarifelor de 79%.
Transportul maritim înregistrează o creștere și mai mare a tarifelor de transport de marfă. TI raportează date de la Freightos, potrivit cărora transportul unui TEU din China către coasta de vest a SUA a fost de 4.261 de dolari, începând cu 22 ianuarie 2021, față de 2.102 dolari în aceeași zi a anului precedent (+103%). TI preconizează că transportul aerian va înregistra o creștere medie anuală de 5,4%, iar cel maritim de 5%, între 2020 și 2024.
În ceea ce privește logistica 3PL, TransportIntelligence se așteaptă la o creștere de 5,4% pentru 2021. Pandemia a avut un impact major asupra acestui sector, din cauza închiderii a numeroase fabrici și magazine neesențiale, ducând la un declin de 4,1%.
În sectorul auto, „zilele motorului cu ardere internă sunt numărate, iar trecerea la vehiculele electrice va necesita o regândire fundamentală a lanțului de aprovizionare în următorii ani. Confruntată cu scăderea vânzărilor globale înainte de pandemie și forțată să se închidă în timpul acesteia, producția auto s-ar putea să nu mai fie niciodată aceeași”, spun analiștii TI. În 2020, logistica auto a scăzut cu 20,4%.