În 2020 au fost înmatriculate în România, conform datelor DRPCIV, 4.679 de autovehicule comerciale de peste 16 t (4.324 de autoutilitare și 355 de autospeciale), cu 33% mai puține decât în 2019, când au fost 6.981 (6.735+246). În ceea ce privește piața de semiremorci, scăderea a fost ceva mai mică, de 25%, de la 3.870 de unități noi în 2019 la 2.879 în 2020.
În 2020 au fost înmatriculate în România 4.324 de autoutilitare noi de peste 16 t, față de 6.735 în 2019. Lider de piață este Mercedes-Benz, cu 1.008 unități (506 cu prelate, 363 de basculante, 68 de betoniere, 17 pentru transport de vehicule, 10 cu temperatură controlată, 3 cu cârlig ridicător, 3 pentru transport de lemn, 1 cu caroserie amovibilă, 1 pentru transport de containere, 1 cu suprastructură deschisă, 1 pentru transport de animale ș.a.), față de 1.662. Clasamentul continuă cu MAN, cu 800 (434 cu prelate, 194 de basculante, 49 de betoniere, 35 cu cârlig ridicător, 18 cu obloane rabatabile, 13 pentru transport de lemn, 13 furgoane, 5 pentru transport de vehicule, 4 pentru transport de materiale lungi, 4 cisterne, 2 cu temperatură controlată, 2 cisterne ADR, 1 caroserie amovibilă, 1 pentru transport de furaje, 1 stropitoare ș.a.), față de 1.132, și Volvo, cu 784 (685 cu prelată, 49 de basculante, 6 betoniere, 4 pentru transport de lemn, 4 cu temperatură controlată, 3 cisterne ADR, 2 cu obloane rabatabile, 2 pentru transport de vehicule, 1 furgon, 1 caroserie amovibilă, 1 pentru transport de furaje, 1 cu cârlig ridicător, 1 pentru transport de containere ș.a.), față de 1.112 în 2019. Pe locurile următoare se află DAF, cu 478 (434 cu prelată, 14 basculante, 5 cu temperatură controlată, 3 cisterne, 2 cu obloane rabatabile, 1 cu cârlig ridicător, 1 pentru transport de vehicule ș.a.), față de 1.020, Ford Trucks, cu 402 (265 de basculante, 76 cu prelată, 42 de betoniere, 6 cu obloane rabatabile, 4 cu cârlig ridicător, 2 cisterne, 1 cu temperatură controlată ș.a.), față de 405, Iveco, 304 (198 cu prelată, 58 de basculante, 8 betoniere, 7 cu cârlig ridicător, 2 cu temperatură controlată, 2 cu obloane rabatabile, 2 cisterne ADR, 1 cisternă), față de 501, Scania, cu 269 (192 cu prelată, 40 de basculante, 14 cu cârlig ridicător, 5 pentru transport de lemn, 3 pentru transport de vehicule, 3 cu obloane rabatabile, 2 betoniere, 1 izotermă, 1 cisternă ADR, 1 cu temperatură controlată, 1 cisternă ș.a.), față de 649, Renault Trucks, cu 254 (195 cu prelată, 42 de basculante, 3 cu obloane rabatabile, 2 cu cârlig ridicător, 1 pentru transport de lemn, 1 cisternă, 1 cu temperatură controlată, 1 stropitoare, 1 cisternă ADR ș.a.), față de 214, ATP Trucks, cu 20 (18 basculante și 2 betoniere), față de 10, Wecon, cu 4 caroserii amovibile, față de 28 în 2019, și Swing Stetter, cu 1 betonieră.
Din categoria autospecialelor de peste 16 t s-au înmatriculat 355 de vehicule noi, în creștere față de cele 246 din 2019. Lider de piață este Ford Trucks, cu 138 de unități (133 de gunoiere, 3 vidanje și 2 vehicule de curățat străzi/canale), față de 131, urmat la mare distanță de MAN, cu 85 (56 de gunoiere, 10 vidanje, 6 pompe, 3 macarale mobile, 1 vehicul pentru pompieri, 1 vehicul de curățat străzi/canale ș.a.), în creștere față de cele 37 din anul anterior, și doi producători cu 25 de unități fiecare, și care în 2019 au avut 7, respectiv 3: Mercedes-Benz (14 pompe, 3 vidanje, 1 macara mobilă, 1 gunoieră ș.a.) și Scania (20 de gunoiere și 5 cu macara mobilă). Clasamentul continuă cu Iveco, 24 (18 gunoiere, 2 vidanje, 2 pompe, 1 macara mobilă ș.a.), față de 31 în 2019, Liebherr (20 de macarale mobile, față de 3), Renault Trucks cu 8 (5 vidanje, 2 gunoiere și 1 vehicul pentru pompieri) față de 9, DAF 7 (4 gunoiere, 1 macara mobilă, 1 vehicul de curățat străzi/canale ș.a.), față de 6, Volvo 7 (3 macarale mobile, 1 vehicul de pompieri ș.a.), față de 3, Schwing (2 pompe, față de 1), Kirchhoff (1 gunoieră, față de 5), Sisu (1 macara mobilă, la fel ca în 2019) și Tadano Faun (1 macara mobilă).
Din categoria autoutilitarelor de 6-16 t au fost înmatriculate 230 de unități noi, față de 286 în 2019. Lider detașat de piață este și de această dată Iveco, 152 de unități (39 de basculante, 36 cu prelată, 22 cu temperatură controlată, 20 cu obloane rabatabile, 16 furgoane, 8 pentru transport de vehicule, 6 cu cârlig ridicător, 4 cisterne și 1 pentru transport de butelii), față de 153. Producătorul italian este urmat la foarte mare distanță de Mercedes-Benz, cu 23 (9 cu prelată, 5 basculante, 4 pentru transport de autovehicule, 2 cu obloane rabatabile, 1 platformă, 1 cu temperatură controlată și 1 caroserie amovibilă), față de 51, și de doi producători cu 15 unități fiecare, față de 33, respectiv 14, cât au avut în 2019: MAN (6 basculante, 4 cu prelate, 1 cu temperatură controlată, 1 furgon, 1 cu obloane rabatabile, 1 cu caroserie amovibilă și 1 platformă) și Renault Trucks (6 basculante, 4 pentru transport de vehicule, 4 cu prelate și 1 cu obloane rabatabile). Clasamentul continuă cu DAF, cu 14 (7 pentru transport de butelii, 2 furgoane, 2 cu prelată, 1 cisternă, 1 basculantă și 1 caroserie amovibilă), față de 18, Isuzu (5 basculante/2), Mitsubishi (1 basculantă, 1 furgon și 1 prelată, față de 12 unități în 2019), Volvo (2 furgoane/3 autoutilitare în 2019) și Scattolini (1 basculantă).
Iar din categoria autospecialelor de 6-16 t s-au înmatriculat 76 de unități, față de 139 în 2019. Lider de piață este Iveco, 27 de unități (13 gunoiere, 2 platforme de lucru la înălțime, 2 vidanje, 2 vehicule de recuperare cu Tevor, 1 vehicul electric, 1 autorulotă ș.a.), față de 60, urmat de Renault, cu 14 (8 pentru pompieri, 5 gunoiere și 1 vidanjă), față de 19, Isuzu (14 gunoiere, față de 19 autospeciale în 2019, MAN, cu 12 (4 vehicule de curățat străzi/canale, 3 gunoiere, 2 vehicule pentru pompieri ș.a.), față de 4, Zoeller Tech (4 gunoiere, ca și în 2019), DAF (3 gunoiere/7 autospeciale în 2019) și Mercedes-Benz (2 vehicule de curățat străzi/canale/7 autospeciale în 2019).
În 2020 au fost înmatriculate pentru prima dată în România, din toate cele patru categorii de greutate, conform datelor DRPCIV, 18.765 de autovehicule comerciale noi și 54.086 rulate, și 81.083 au fost reînmatriculate, față de 24.925, 54.799, respectiv 81.077 în 2019. Iar conform calculelor noastre, care le includ la categoria autovehiculelor noi și pe cele care apar în statisticile DRPCIV ca fiind rulate la prima înmatriculare, dar care au data primei înmatriculări cu mai puțin de șase luni înainte de data primei înmatriculării în România, este vorba de 19.489 de autovehicule noi, față de 25.812 în 2019.
Vânzările de semiremorci au scăzut cu 25%
În 2020 au fost înmatriculate pentru prima dată în România, conform datelor DRPCIV, 2.306 semiremorci noi și 6.993 rulate, iar 10.341 au fost reînmatriculate, față de 3.303, 6.035, respectiv 10.003 în 2019. Iar conform calculelor noastre este vorba de 2.879 de semiremorci noi, față de 3.870 în anul anterior.
Lider de piață este Schmitz, cu 981 de semiremorci (516 basculante, 306 prelate, 107 cu temperatură controlată, 31 pentru transport de containere, 18 furgoane, 2 cu obloane rabatabile și 1 izotermă), față de 1.404 în 2019. Urmează în clasament Krone, cu 531 (457 de prelate, 39 cu temperatură controlată, 11 cu obloane rabatabile, 8 pentru transport de containere, 8 furgoane, 6 platforme și 2 izoterme), față de 851 în 2019. Peste 100 de unități au mai vândut Wielton, 272 (260 de basculante, 7 cu podea coborâtă, 4 suprastructuri deschise și 1 prelată), în creștere față de cele 250 din 2019, Schwarzmüller, 192 (91 de prelate, 88 de basculante, 5 platforme, 4 pentru transport de lemn, 2 pentru transport de vehicule, 1 cu obloane rabatabile și 1 cu podea coborâtă), față de 218, Kässbohrer 137 (48 de basculante, 22 de prelate, 21 de vehicule DA99 pentru încărcături lungi, 19 cisterne, 11 pentru transport de containere, 8 platforme, 7 cisterne ADR și 1 pentru transport de vehicule), față de 192 în 2019, Kögel, 130 (122 de prelate, 7 basculante și 1 platformă), față de 173 în 2019, și Mega 125, din care 120 de basculante, față de 146 în 2019.
Urmează în clasament Meiller (99 de basculante), Stas (26 de basculante și 9 DA99), Magyar (32 de cisterne ADR), Max Trailer (22 cu podea coborâtă, 6 platforme și 2 pentru transport de containere), Berger (22 de prelate, 6 suprastructuri deschise și 1 platformă), OMEPS (28 de cisterne), Zaslaw (19 basculante și 2 pentru transport de lemn), Spitzer (17 cisterne), Ardor (16, din care 14 cisterne), Bodex (14 basculante și 2 DA99), Asam (10 cisterne ADR, 3 pentru transport de vehicule, 1 cu obloane rabatabile și 1 cisternă), Stokota (12 cisterne ADR) și Kraker (10 pentru transport de bunuri indivizibile).
Mai puțin de 10 unități au vândut Benalu (8 basculante și 1 cisternă), Faymonville (3 platforme, 3 cu podea coborâtă, 1 pentru transport de vehicule și 1 pentru transport de geamuri), Pezzaioli (8 pentru transport de animale), Ozgul (6 cu podea coborâtă și 1 basculantă), D-TEC (6 pentru transport de containere), Lider Damper (3 pentru încărcături excepționale, 2 pentru transport de ciment și 1 basculantă), Trneka (6 basculante), BC-LDS (5 cisterne ADR), OMSP Macola (5 cisterne ADR), Eurobody (4 DA99), Pavic (4 pentru transport de lemn), Sommer (3 prelate și 1 pentru transport de vehicule), Alim (2 betoniere și 1 basculantă), Doll (3 DA99), FGM (3 pentru transport de vehicule), Gofa (3 cisterne ADR), Lider Lowbed (3 pentru încărcături excepționale), Lohr (3 furgoane), Nooteboom (3 cu platformă), Schrader (3 cisterne, din care 2 ADR), Tabarrini (3 basculante), Talson (2 furgoane și 1 cu temperatură controlată), Ameridac (2, din care 1 platformă), Bertoja (2 cu podea coborâtă), Broshuis (2 platforme), Cryolor (2 cisterne ADR), Efe Endustri (2 gunoiere), Juziade (2 pentru transport de vehicule), OKT Trailer (2 cisterne), Recker (2 cu podea coborâtă), Akyel Treyler (1 basculantă), Chéreau (1 cu temperatură controlată), De Angelis (1 cu podea coborâtă), Donat (1 pentru încărcături excepționale), Fliegl (1 pentru transport de vehicule), General Service (1 cisternă), Gervasi (1 basculantă), Gsodam (1 pentru transport de lemn), Hiarom (1 pentru transport de containere), Hmstreyler (1 cu podea coborâtă), Kalepar (1 pentru transport de vehicule), Karbonsan (1 cisternă ADR), Kempf (1 basculantă), Lamberet (1 temperatură controlată), Langendorf (1 basculantă), Legras (1 furgon), Lintrailers (1 pentru transport de vehicule), McCauley Trailers Limited (1 pentru transport de vehicule) Nursan (1 pentru transport de ciment), Ozsan Treyler (1 cu podea coborâtă), Santi (1 cu temperatură controlată) și Yalcin Dorse (1 platformă).
La acestea se adaugă 15.147 de remorci noi și 10.018 rulate la prima înmatriculare și 13.488 reînmatriculate, față de 14.704, 8.209, respectiv 12.450 în 2019. Cu alte cuvinte, vânzările de remorci au fost mai mari anul trecut pentru toate tipurile de înmatriculare.
6.600 de vehicule comerciale rulate exportate
În 2020 au fost radiate 110.609 vehicule, din care 80.555 au fost dezmembrate și 30.054 au fost exportate, față de 137.875, 95.103, respectiv 42.812 în 2019.
Printre vehiculele comerciale radiate se numără 9.445 de autoutilitare (5.345 la export), față de 10.539 în 2019, 921 de semiremorci (676 au fost exportate), față de 1.018 în 2019, 429 de autobuze (din care 67 au mers la export), față de 481 în 2019, 355 de remorci (202 la export), față de 530 în 2019, 336 de autovehicule speciale (71 la export), față de 212 în 2019, 318 autospecializate (12 exportate), față de 459, 275 de autotractoare (149 exportate), față de 268 în 2019, 244 de microbuze (63 exportate), față de 281 în 2019, 123 de autospeciale, față de 175 în 2019, 36 de remorci speciale (18 exportate), față de 59 în 2019, și 9 semiremorci speciale (din care 8 au fost exportate).
Luna cu cele mai multe radieri a fost decembrie, atât în total (13.205 vehicule radiate), cât și pe categorii de vehicule, dar în cele mai multe cazuri diferențele față de următoarele luni cu cele mai multe radieri nu au fost foarte mari. Pentru unele tipuri de vehicule însă decembrie a avut un număr mult mai mare de radieri: 165 de autobuze (față de 44 în august, următoarea lună ca număr de radieri), 70 de auspecializate (43 în august) și 1.550 de autoutilitare (1.005 în iulie).