Așa cum relatează eurotransport.de., Oficiul Federal de Transport de Marfă (FOPH) din Germania face controale speciale la nivel național pentru a descuraja cabotajul ilegal. A 12-a astfel de inspecție desfășurată din aprilie 2020 încoace a avut loc la final de ianuarie, în 31 de puncte, cu rezultate similare cu ale celorlalte: 89 de echipaje au controlat 713 vehicule, din care 680 pentru respectarea reglementărilor privind cabotajul și 42 au fost depistate ca efectuând operațiuni ilegale.
Pe parcursul întregului an au fost controlate 6.000 de vehicule și s-a constatat o scădere ușoară, de la circa 8% la circa 6%, a ratei de cabotaj ilegal pentru camioanele selectate în trafic în vederea controlului.
Totuși, biroul de presă al FOPH ține să sublinieze faptul că aceste rezultate nu sunt reprezentative la nivel național și că nu se pot trage concluzii cu privire la pondera cabotajului în traficul național din Germania și la situația curselor ilegale. Dar instituția promite că viitoarele controale vor fi mult mai puternice și vor viza companiile care au contract cu firme germane, să se determine dacă respectă sau nu reglementările legate de cabotaj.
Asociația Federală de Transport și Logistică BGL colaborează strâns cu FOPH și se declară mulțumită de rezultatele acestor controale, în urma cărora s-au aplicat până acum amenzi de 700.000 de euro firmelor mari de logistică și expediții din Germania care apelează la transportatori est-europeni pentru transportul național ilegal de cabotaj.
FOPH mai arată că aceste controale speciale ale sale vizează un număr prea mic din cele circa 800.000 de camioane care merg zilnic pe autostrăzile germane, din care 40% aparțin unor nerezidenți în această țară, și că numărul curselor ilegale este mult mai mare decât au depistat controalele.
În aceste condiții, în Germania este așteptată ratificarea Protocolului adițional al CMR-ului Electronic de către Ministerul Federal al Justiției, care ar trebui să permită un control mai bun. Și în vederea acestuia FOPH se modernizează, primele procese de digitalizare fiind acum deja la maturitate și permițând, de exemplu, verificarea e-CMR în timp ce vehiculul de control trece pe lângă un camion.
Iar din 22 februarie 2022, când va intra în vigoare restul Pachetului Mobilitate, inclusiv noi prevederi referitoare la cabotaj, BAG va fi pregătit cu o nouă arhitectură de control digital, prezentată deja la începutul lui ianuarie 2021, care include mai multe interfețe, conexiune la KBA și IMI (Sistemul de Informare al Pieței Interne a UE) și posibilitate de citire a codurilor QR și e-CMR.