Una dintre concluziile raportului realizat în noiembrie 2020, la cererea asociației poloneze de transport și logistică TLP, de profesorul Peter Klaus, consultant al Institutului Fraunhofer și colaborator al Universității Tehnice din München pentru Singapore, se numără aceea că marii expeditori, ale căror volume de marfă sunt importante și atractive, și unii transportatori cu flote mari, cu sistem performant de recrutare a șoferilor și cu management bun al resurselor umane, par să nu vadă o problemă de capacitate de transport. Dar transportatorii și expeditorii care se bazează mult pe subcontractori independenți sunt mai afectați azi și mai îngrijorați în legătură cu viitorul capacității de transport în camioane complete (FTL).
În ciuda acestor diferențe, există o problemă comună: până acum, o foarte mare parte din capacitatea de transport FTL din Europa era oferită de operatori mici, independenți, mulți dintre ei cu sediul în est, care se vor afla sub o presiune continuă și vor avea tot mai puțin acces la șoferi dispuși să lucreze pentru ei, din cauza tendințelor demografice și din cauză că tinerii au oportunități mai atractive de muncă decât șoferia. În plus, ei vor experimenta dificultăți tot mai mari să angajeze șoferi din state non UE din cauza reglementărilor din Pachetul Mobilitate, a problemelor legate de viză și a restricțiilor pe timp de pandemie. Iar salariile și alte costuri cresc pentru operatorii mici în ritm accelerat.
Alte tendințe care vor modela viitorul industriei europene de transport FTL sunt aceea de concentrare și profesionalizare a furnizorilor de transport cu sau fără flotă proprie, care chiar se va accelera în anii următori, și de dezvoltare a abilităților lor de a recruta, de a se ocupa de resursele umane și de a selecta și a echilibra volumele de marfă pentru folosirea mai eficientă a resurselor (flotă și personal).
Mai mulți operatori mici se retrag de pe piață, dar pentru cei care vor și pot să rămână vor fi oportunități mai mari de a avea relații dedicate cu expeditori care nu au active proprii.
Iar expeditorii vor trebui să accepte că pe viitor nu va mai fi disponibilă o capacitate de transport atât de flexibilă, de numeroasă și care să lucreze la costuri atât de mici ca în ultimii ani.