Chiar dacă ieșirea Marii Britanii cu acord din Uniunea Europeană nu a afectat prea tare transportul de călători pe această relație, restricțiile impuse de tot mai multe state membre fac aproape imposibil transportul internațional de linie, care, oricum, a scăzut foarte mult în pandemie. Cea mai recentă măsură (adoptată, de data aceasta, de către autoritățile române la începutul lui februarie), de prezentare a unui test Covid negativ la intrarea în țară, este o piedică suplimentară (chiar dacă necesară din cauza lipsei de responsabilitate a foarte multor români în ceea ce privește auto-carantinarea la venirea din străinătate).
Brexit-ul în sine nu a afectat transportul de călători către Marea Britanie. Nu sunt solicitate alte documente decât cele care au fost în vigoare și până la sfârșitul anului trecut, singura modificare fiind schimbarea autorizației emise de Direcția Transport Rutier din cadrul Ministerului Transporturilor (MT) pentru operatorii care efectuează curse de linie cu o altă autorizație tipărită pe carton portocaliu. Informațiile înscrise în aceasta din urmă sunt aceleași – valabilitate, traseu etc. – însă, potrivit Acordului Brexit, s-a impus o schimbare în aspectul autorizației, pentru a fi ușor diferențiată de cea anterioară.
MT a contactat încă de începutul anului operatorii pe care îi avea în evidență că fac transport regulat către Regatul Unit și le-a înlocuit vechile autorizații fără niciun cost. Toate celelalte documente – copii conforme, carduri etc. – au rămas neschimbate.
De altfel, primele curse spre Marea Britanie după 1 ianuarie 2021 s-au desfășurat fără probleme și chiar cu un număr destul de bun de pasageri, în condițiile în care mai mulți români au călătorit în țară cu prilejul sărbătorilor. Desigur, nu au fost volumele din anii trecuți, însă lucrurile s-au mișcat.
Dar principala problemă a reprezentant-o noua perioadă de restricții „Lockdown 5”, care, deși a intrat oficial în vigoare din 15 ianuarie 2021, și-a produs efectele chiar din momentul în care a fost anunțată, astfel că cei mai mulți pasageri și-au anulat călătoriile. Prin Lockdown 5 se interzic practic toate călătoriile neesențiale, astfel că nu mai au acces în țară decât rezidenții și cei cu contracte de muncă. Mai rău, tuturor persoanelor care intră în Regatul Unit li se solicită un test Covid PCR, care să nu fie mai vechi de 72 de ore. În acest fel, transportul rutier de pasageri a fost pus pe butuci, din cauza duratei lungi a călătoriei, oamenii fiind indirect trimiși către aerian.
Oricum, pe site-ul guvernului britanic trebuie anunțat unde se va face perioada de izolare de 10 zile după sosirea în țară și trebuie completată o declarație în acest sens de către toate persoanele, cu excepția șoferilor profesioniști și a celor care sunt în tranzit către Irlanda.
Sunt transportatori care reclamă și atitudinea reticentă a personalului britanic din frontieră față de pasagerii români. Se pare că au fost inclusiv situații când accesul în Regatul Unit a fost blocat pentru unii călători pe motiv că nu aveau testele PCR traduse în limba engleză și, chiar după ce au primit pe email testele traduse, tot nu au fost lăsați să intre. În final, pasagerii respectivi au fost nevoiți să își refacă testele în Franța – cu costuri suplimentare. În același timp, britanicii pun la dispoziție destul de puține centre de carantinare, pentru care trebuie făcută oricum programare, iar costul este de 80 de lire.
Colac peste pupăză, după 1 ianuarie s-a scumpit și feribotul, astfel că operatorii de transport sunt tot mai descurajați să meargă pe această destinație.
Microbuzele se încadrează mai bine la restricțiile de timp
Dacă autocarele – într-adevăr, mai confortabile – se încadrează mai greu pe liniile lungi cu respectarea valabilității de 72 de ore pentru testele Covid negative ale pasagerilor, microbuzele se descurcă mult mai bine. De altfel, mai multe firme de transport internațional anunță pe site-urile proprii că pe anumite relații se vor folosi fie autocare, fie microbuze, în funcție și de numărul de rezervări.
Pe lângă problemele legate de durata călătoriei, transportatorii se lovesc și de reticența sau de neștiința oamenilor în a se testa. În Regatul Unit trebuie făcută programare în vederea testării, iar pentru accesul în țările nordice testele PCR nu trebuie să fie mai vechi de 24 de ore. În acest caz, evident, nu se pot face în România, iar cărăușii aranjează efectuarea testelor în Germania, costul fiind de 50 de euro.
Multe linii internaționale regulate au fost temporar închise
Unii transportatori au suspendat liniile spre Marea Britanie încă din 2020, deoarece drumul este foarte lung, iar costurile mari nu erau acoperite de volumele mici de pasageri, afectate de coronavirus. Transportul internațional a scăzut în general cu 50-60% comparativ cu perioada de dinainte de pandemie inclusiv pe rutele foarte circulate, ca Germania și Italia. De altfel, cu precădere în Germania, după „lockdown”-ul instituit înainte de sărbătorile de iarnă, numărul de pasageri s-a redus foarte mult, rămânând doar călătoriile esențiale; iar Italia a rămas închisă până la începutul lui ianuarie.
În cadrul multor companii, printre primele măsuri pentru a rezista scăderii drastice a încasărilor a fost reducerea numărului de curse, apoi reducerea programului de lucru de la 5 la 4 zile pe săptămână pentru personalul neproductiv.
Doar coletăria a mai rotunjit încasările, în special în preajma sărbătorilor. Totuși, și aici s-a observat o înjumătățire a volumelor. Astfel, clienții fideli, care de regulă trimit pachete la autocar, au redus numărul acestora cu 50%, dovadă a faptului că oamenii nu mai au bani.
Singurii care circulă în continuare nestingheriți sunt pirații cu autovehicule de 8+1 locuri, în ciuda sesizărilor făcute la autorități, atât la nivel central, cât și la frontiera de vest a țării. Cele câteva amenzi aplicate când și când nu-i descurajează pe cei care funcționează în afara legii, sunt de părere cărăușii, deoarece câștigul din transportul „la negru” suplinește amenzile.
Transportul intern, la fel de slab ca internaționalul
Nici transporturile de călători către Italia, Germania, Belgia sau către alte state care au adoptat măsuri stricte de acces nu merg mai bine în perioada aceasta. Circulația de sărbători s-a încheiat, astfel că după sfârșitul lui ianuarie sunt așteptate vremuri grele.
Nici pe intern lucrurile nu stau prea diferit, la județean închiderea școlilor timp de trei luni determinând reducerea drastică a volumelor de pasageri. Interjudețeanul merge la cote de avarie, iar transportatorii se întreabă cu groază cum o vor scoate la capăt, mai ales că nu se întrevede o soluție rapidă în perioada următoare, în ciuda începerii campaniei europene de vaccinare.
Niciun sprijin din partea statului
Deși foarte mulți transportatori au aplicat pentru granturi de capital de lucru, oferite din fonduri de la Uniunea Europeană, nu știm de nicio companie care să fi și beneficiat concret de acest sprijin. Alături de cărăuși au aplicat și numeroși alți agenți economici, iar procesarea și analizarea dosarelor este extrem de greoaie.
În același timp, de ordonanța prin care se permite amânarea – în continuare – a ratelor până la 30 iunie 2021 majoritatea cărăușilor nu mai poate beneficia. Motivul este acela că perioada de amânare a ratelor nu poate depăși – cumulat pe 2020 și 2021 – 9 luni, iar cei mai mulți au solicitat deja amânarea din martie 2020 până la sfârșitul anului. Oricum, transportul de persoane a fost oprit oficial pe perioada stării de urgență, astfel că transportatorii s-au gândit că ar fi cel mai bine să solicite perioada maximă de amânare pentru că nimeni nu știa ce urma să se întâmple. Foarte multe firme au fost „prinse” cu rate din cauza achizițiilor făcute la finalul lui 2018, de frica ordinului ministrului Șova privind organizarea atribuirii programului interjudețean. Iar acum aceste rate atârnă greu. Ca să nu mai vorbim de taxe, impozite și de celelalte cheltuieli lunare. Nu în ultimul rând, deși volumul de muncă pentru șoferi a scăzut, programul acestora nu poate fi redus, deoarece se consideră că rămân pe durata întregii zile la dispoziția angajatorului.