Așa cum v-am anunțat săptămâna trecută, Curtea din Amsterdam a decis că producătorii de camioane chiar s-au înțeles în privința prețurilor, așa cum sunt acuzați, iar avocatul asociației olandeze de transport și logistică TLN declară că este un mare succes și că este exact decizia pe care o aștepta.
Deocamdată judecătorul nu s-a pronunțat în legătură cu amploarea prejudiciului pentru cumpărători, acesta este următorul pas, „dar acum, odată ce am demonstrat că acordurile dintre producători referitoare la prețuri au provocat daune clienților, suntem cu un pas mai aproape de o soluție finală care să indice și cât anume trebuie să achite aceste companii“.
În următoarea etapă curtea va decide suma de bani pe care producătorii vor trebui să o achite. Reclamanții solicită circa 8% din prețul de achiziție, dar avocatul TLN declară că suma ar putea fi chiar mai mare și că ar putea fi vorba și de o sumă care să acopere rata dobânzii pentru suma plătită în plus de cumpărători. „Să presupunem că puteți demonstra că ați cumpărat un camion în 2000. Dacă 4.800 de euro reprezintă compensația, aveți dreptul la dobândă la dobândă pentru 20 de ani. Dar dovada de proprietate trebuie să fie clară, trebuie să existe factură, și de aceea le spunem întotdeauna clienților să își facă temele și să aducă documentele: cu cât sunt mai «subțiri» probele, cu atât suma pe care o pot primi înapoi este mai mică. Un acord de vânzare are multă greutate, dar o fotografie cu dumneavoastră stând lângă camion cântărește mult mai puțin. Însă transportatorii nu trebuie nici să se gândească la faptul că orice șansă este pierdută dacă nu au o factură. Multe dovezi «subțiri» valorează și ele ceva până la urmă.“ Avocatul crede că banii pot fi restituiți până la finalul lui 2022, într-un caz optimist, dar s-ar putea ajunge – deși este improbabil – și la 2026 dacă producătorii de camioane vor contesta de fiecare dată deciziile Curții. „Însă nu cred că se va ajunge la asta, știu și ei că decizia finală se apropie și o înțelegere ar fi cel mai bun lucru pentru toată lumea, deoarece s-ar putea ajunge la ea mult mai repede și atunci și cumpărătorii și producătorii își vor lua de-o grijă cu acest dosar. Transporturile se confruntă cu o mulțime de provocări în viitorul apropiat și pentru firmele din domeniu ar fi foarte bine dacă ar putea investi cât de curând banii din compensație. Ne dorim în plus și o recunoaștere rapidă a vinovăție producătorilor, un fel de mea culpa. Și pentru aceștia din urmă este de dorit o înțelegere, deoarece procesul costă milioane de euro, le afectează imaginea și constituie o ofensă la adresa clienților. Sigur, ei au destui bani, dar nu are sens să continui să-i irosești, pentru că oricum știu că trebuie să achite compensația. Să reziști doar pentru că poți nu este o tactică bună. De aceea apelăm din nou la ei să accepte dialogul, să rezolvăm asta împreună. Este un apel moral: plătiți și mergeți mai departe.“ Decizia de la jumătatea lui mai este intermediară, cazul este la jumătate, deci producătorii nu pot face apel.