Florile reprezintă bunuri puternic afectate de crizele economice, deoarece la ele se renunță mai ușor decât la produsele de strictă necesitate. Totuși, producătorii din Olanda, panicați la începutul pandemiei – când se apropia și Paștele, o perioadă cu volume mari de vânzări – din cauza închiderii Italiei și a altor state din estul Europei, și-au revenit rapid din punct de vedere al volumelor, deoarece populația, stând mai mult casă, a început să se ocupe de grădinărit și de amenajări interioare. Și odată cu ei au prins curaj și transportatorii.
Unul dintre aceștia, care distribuie în Scandinavia flori din Olanda, este Maxim Invest, pentru care florile reprezintă circa 70% din volume, și care a avut un an bun în ciuda pandemiei, ceea ce i-a permis continuarea investițiilor în extinderea și înnoirea flotei și deschiderea unei linii de grupaje Danemarca-România.
Călin Mateiu a început activitatea de transport în 1994, pe când era student la Academia de Studii Economice. La acel moment firma se numea Danica Trans și avea două vanuri care făceau distribuție de marfă din Cluj spre restul țării. „Mi-au plăcut de mic mașinile și tot ce înseamnă mecanică“, explică managerul afinitatea cu domeniul transportului, „și când făceam naveta de la București la Cluj mergeam adesea cu dube sau camioane și vedeam că este cerere pentru mijloace de transport moderne, așa că, în 1994, am cumpărat din Danemarca două vanuri și am început să fac transport intern.“
În 1999, după absolvirea facultății, Călin Mateiu s-a stabilit în Danemarca, în timp ce firma continua să activeze în România, condusă de sora sa, Călina Mateiu. În țara adoptivă s-a familiarizat cu piața de transport și în 2006, identificând nevoia de curse spre România pe care o avea Kaufland, deschizând la noi magazine și centre logistice, a luat legătura cu managerii companiei, beneficiind de avantajul cunoașterii ambelor limbi, română și daneză, și a cumpărat un camion frigorific rulat, care însă la început a făcut curse spre Germania și abia apoi s-a îndreptat și spre România.
Licențiat în comerț exterior, Călin Mateiu a continuat să studieze piața europeană și când a început criza economică a sesizat oportunitatea de creștere adusă de faptul că firmele din vest urmau să fie nevoite să găsească soluții mai ieftine de transport pentru a rezista situației dificile, deci aveau nevoie să colaboreze cu transportatori din est. De fapt, multe companii daneze externalizau deja serviciile către polonezi, avantajați de faptul că țara lor a intrat în UE înaintea României. Astfel că în 2007 flota Maxim Invest a crescut cu un camion, iar în 2008, „când criza era mai adâncă,“ a urmat al treilea. „Am mers cumva contra curentului cu aceste investiții, pe care le-am făcut după ce am vândut niște terenuri. Dar, pentru că am fost extrem de serioși, am găsit mereu de lucru – aceasta era cea mai mare neliniște în perioada crizei – și am stabilit relații durabile cu partenerii de atunci, pe care îi avem și acum, și alături de care am crescut.“
Încrederea clienților aduce și creștere de volume, și eficiență
Firma are circa 300 de clienți pentru care livrează marfă în întreaga Uniune Europeană, mai ales în Germania, BeNeLux, Austria și Franța, și, tocmai ca o dovadă a încrederii de care se bucură ea și șoferii ei, aceștia au, de la majoritatea locurilor de încărcare/descărcare, chei sau coduri de acces, astfel încât să lase sau să ia marfa și în afara programului și să plece imediat mai departe, trimițând documentele online. Aceste firme nu lucrează la fel cu toți transportatorii, subliniază Călin Mateiu, „dar în noi au toată încrederea să ne lase să intrăm în magazine pline de flori, unde au și toate actele – unele aflate chiar lângă casa proprietarilor – și acesta este pentru noi un motiv de mare mândrie“. Chiar și returul ambalajelor se face fără prezența clientului, astfel că șoferii nu așteaptă deloc și pot fi foarte eficienți.
Maxim Invest lucrează în special cu echipaje, care într-un program normal de 21 de ore parcurg 1.000-1.200 km și fac 5-6 descărcări, „deci nu stau deloc și din acest punct de vedere este binevenit un astfel de mod de lucru“.
Primăvara, când volumul de lucru este cel mai mare, camioanele conduse de echipaje ajung la 18.000-20.000 km/lună, iar cele patru care au un șofer, și care fac curse mai scurte, ajung la 12.000 km/lună.
Tarifele, un subiect delicat și în domenii de nișă
Chiar și având relații de afaceri de durată și bazate pe încredere, nici pentru Maxim Invest nu este ușor să renegocieze tarifele atunci când unele costuri de transport cresc. Cu atât mai mult cu cât piața de flori nu este sensibilă numai la temperatură, ci și la… contextul economic, câtă vreme nu sunt produse de strictă necesitate și se poate renunța ușor la ele.
Totuși, nu la flori, ci la transport de pește și lactate spre România i s-au cerut reduceri de tarife în 2020, dar ele reprezintă o pondere mică din volumele firmei. Contractele pentru distribuția de flori includ clauză de combustibil și prețurile se ajustează automat lunar, în 2021 fiind din nou la nivelul de dinainte de pandemie și de ieftinirea motorinei.
Marja de profit s-a micșorat uneori din cauza costurilor cu șoferii, a explicat Călin Mateiu, care nu au fost acoperite de creșteri de tarife. În prezent, din costul total/km, salariile și diurnele reprezintă 35%, combustibilul 32%, iar restul sunt taxe de drum, rate de leasing, asigurare, întreținere etc.
Transport special, șoferi speciali
Firma clujeană are 34 de autotractoare Mercedes-Benz moderne (cu o vechime medie de 2,5 ani), din care 12 pentru cele 12 semiremorci proprii (nouă cu temperatură controlată și trei cu prelată), iar restul pentru semiremorcile clienților, specializate în transport de flori, care sunt mai înalte, au pereți mai subțiri, deci lățime utilă mai mare, și sunt dotate cu lift pentru descărcarea containerelor cu flori la clienți și la florării care nu au rampă. Pentru distribuție se folosesc semiremorcile clienților deoarece aceștia au mai multe și le schimbă des, lăsându-le uneori la descărcare și luând altele încărcate gata, pentru mai multă rapiditate și eficiență
Cele 12 semiremorci Maxim Invest sunt toate Schmitz, preferate pentru masa proprie mai mică, necesară câtă vreme „din Danemarca venim cu greutatea chiar la limită, deoarece transportăm lactate proaspete și congelate, pește proaspăt și congelat și alte produse congelate, deci e nevoie de vehicule cât mai ușoare“. Cele nouă modele frigorifice au toate dublă temperatură și podea dublă.
Maxim Invest folosește aplicații avansate, atât pentru partea administrativă, unde Fleetholder joacă un rol important, cât și telematice, care permit urmărirea de la distanță a temperaturii din spațiul de marfă și deschiderea ușilor, astfel încât să se poată demonstra păstrarea lanțului de frig pe întreg traseul în cazul unor reclamații. „Deoarece uneori avem și astfel de probleme“, recunoaște Călin Mateiu, „florile fiind foarte sensibile la temperatură. Agregatul frigorific trebuie setat cu mare grijă, deoarece florile tăiate se transportă la 5 OC, iar cele în ghiveci la 15 OC. Deci, dacă încarci flori tăiate și vrei să pleci rapid cu ele, iar șoferul setează temperatura la 5 OC, agregatul va furniza aer mult prea rece pentru a coborî atât de tare temperatura, iar plantele aflate în partea de sus sau în bătaia curentului riscă să înghețe, deci temperatura trebuie adusă treptat la 10, 7 și apoi 5 OC.“
Rolul șoferilor este, deci, foarte important, iar aceștia sunt bine instruiți, în cadrul unor sesiuni lunare de protecția muncii, de bună organizare a transportului și a mărfii și de informare în legătură cu modificările legislative – care în ultimul an au fost frecvente.
Maxim Invest nu angajează doar șoferi cu experiență, nici în transport frigorific, și uneori nici în transport în general, sau cel puțin experiența nu a fost un criteriu, ci calitatea umană, dacă persoana respectivă vrea și are capacitatea să învețe. „Primii șoferi angajați sunt prieteni de-ai mei care au progresat odată cu firma și acum sunt dispeceri. Pentru noi latura umană contează foarte mult, fiind în permanent contact cu angajații și receptivi la nevoile lor, reușind să avem o echipă omogenă.“
De la angajare și până când fac față cerințelor din transportul de flori unii șoferi au nevoie doar de câteva orie, dar de obicei perioada de pregătire este de o lună, până ajung să cunoască bine clienții, aplicația și documentele. Firma are și opt echipaje soț-soție de care Călin Mateiu este foarte mulțumit, ca și de femeile șofer, care sunt deschise, receptive la nou, ordonate și conștiincioase, astfel încât și ceilalți șoferi sunt mai aranjați, pentru a se ridica la standardele impuse de ele.
Florile nu au fost afectate de criză
Date fiind condițiile stricte și nivelul înalt de instruire a șoferilor, transportul de flori se plătește mai bine decât alte tipuri de transport frigorific, cu atât mai mult cu cât Maxim Invest face distribuție de flori, și aici e mai mare nevoie de oameni de încredere și disponibili.
Circa 70% din toate volumele firmei clujene sunt reprezentate de flori, un procent care s-a menținut în ultimii doi ani, inclusiv în anul pandemiei, „când am avut chiar creșteri de volume pe acest segment“.
Firma are un punct de lucru în Olanda – țară care a suferit la începutul crizei sanitare din cauza scăderii cererii de flori venite din Italia sau din statele estice, afectate puternic de restricții – de unde transportă flori spre Suedia, care nu a fost închisă deloc și unde oamenii, stând mai mult acasă, au început să își amenajeze grădinile și să înfrumusețeze mediul ambiant. Adică aproape aceeași situație de la mobilă sau amenajări interioare, așa cum subliniază Călin Mateiu, care are printre clienți și o fabrică daneză din Târgu Mureș, ce produce uși și geamuri pentru Danemarca, de unde vin în ultimul an foarte multe comenzi și pentru care Maxim Invest are exclusivitate, acoperindu-și astfel exporturile, în condițiile în care camioanele ajung în România lunar sau cel mult la șase săptămâni, încărcate cu lactate, flori și pește.
„Nu cred că Pachetul Mobilitate va scoate firmele estice de pe piață.“
Acest mod de organizare a curselor face ca firma clujeană să respecte atât reglementările Pachetului Mobilitate referitoare la timpul de lucru și de odihnă al șoferilor – care ajung în țară și predau mașinile unor șoferi de schimb care merg la descărcare, astfel încât titularii să aibă timp să stea măcar 45 de ore acasă și apoi să plece iar – cât și pe cele care vor intra în vigoare în 2022.
Referitor însă la noile prevederi și la consecințele pe care le vor avea asupra activității transportatorilor din centrul și estul Europei, Călin Mateiu arată că piața scandinavă, mai puțin cea din Finlanda, s-a îndreptat complet în ultimii 10 ani spre operatori estici, care au ca angajați șoferi estici, deci le va fi greu să găsească în țările lor șoferi sau să atragă estici care să lucreze acolo, deoarece impozitele sunt mari și viața este scumpă. „Prin urmare, nu cred că est-europenii vor ieși de pe piață din cauza Pachetului Mobilitate. Nici măcar nu cred că vesticii vor asta, ci sunt jocuri politice la mijloc.“
Angajații Maxim Invest, când lucrează în Danemarca, sunt plătiți cu salariul minim de acolo, dar avantajul este că, fiind o țară mică, nu conduc acolo foarte mult timp. Pe de altă parte, costurile firmei cresc din cauza spațiilor închiriate în Danemarca pentru diverse facilități – dușuri, sală de mese, bucătărie, teren de fotbal, masă de tenis – necesare în pauzele șoferilor, astfel încât ei să poată și socializa. Aceștia vin des în România și, dacă sunt în vest, beneficiază de spațiile respective de acolo, unde se pot recrea. Până acum firma nu a fost controlată pentru pauza săptămânală normală petrecută în afara cabinei, inclusiv datorită faptului că șoferii nu stau în parcări.
Conform declarațiilor lui Călin Mateiu, conducătorilor auto ai Maxim Invest le place să facă transport în țările scandinave, poate cu excepția lunilor de iarnă, când în Norvegia drumurile sunt foarte grele. „În rest sunt curioși să meargă acolo, să treacă de Cercul Polar de Nord, mai ales în perioada de vara. Pentru că avem șoferi buni, cărora nu le este teamă de condițiile de acolo.“
O nouă firmă, pentru a răspunde cererii de grupaje
În 2020 Maxim Invest a cumpărat șase camioane și trei semiremorci și la început de 2021 alte patru camioane și trei semiremorci, toate pentru extinderea flotei, iar până la final de an intenționează să mai achiziționeze încă 4+4 pentru înlocuirea unor modele mai vechi de cinci ani în cazul camioanelor și opt ani în cazul semiremorcilor, dar și să comande la Kontex două sau patru tandemuri – specificație mai puțin folosită în România și din care a mai avut câteva până în 2020 – pe șasiu Mercedes-Benz sau Scania, care să fie livrate în primăvara viitoare.
De curând Călin Mateiu a înființat o nouă firmă, Maxim Power Expres, prin care a deschis o linie de grupaje Danemarca-România, și până la final de 2021 vrea să ajungă la cel puțin două curse/săptămână. Astfel, curieratul este separat de transportul FTL.
Și, deoarece în 2021 se împlinesc 15 ani de la achiziția primului camion, s-a trecut la rebranduire, astfel încât să se integreze vizual și noua firmă.
În plus, a fost achiziționat un teren la Turda, lângă nodul de autostradă, și aici se va construi în 2022 un hub propriu unde să se colecteze marfă din țară, cu vehicule proprii sau prin parteneri, și să se transporte spre Danemarca, unde firma are, de asemenea, un hub la Odense, de unde face distribuție în toată țara. Acest nou proiect a venit și ca urmare a cererii unor clienți care au nevoie de transportul a 2-5 paleți, „dar a fost și ideea noastră, deoarece am remarcat tendința pieței de a prefera grupajele. Acestea sunt mai bine plătite și, cu o organizare bună, pot fi și mai profitabile, iar noi avem avantajul vitezei de transport, pentru că lucrăm cu echipaje.“