Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Din 2030 nu mai pot fi utilizate pentru transport la temperatură controlată gazele fluorurate convenționale, ci numai agenții frigorifici naturali. În aceste condiții, asociația olandeză de transport și logistică TLN a stat de vorbă cu reprezentanții Carrier Transicold, companie care construiește, dezvoltă, furnizează și întreține agenți de răcire și care consideră că nou regulament se înscrie perfect în viziunea UE privind ecologizarea. Aceștia explică faptul că agenții de răcire sunt măsurați pe baza valorii lor GWP (Protocolul de încălzire globală), iar conform acestor standarde valorile gazelor fluorurate din industria de transport frigorific sunt prea ridicate. Deci până în 2030 trebuie să se treacă de la actualele gaze fluorurate, rezultate în urma unor procese chimice, la agenți frigorifici cu o valoare GWP mai mică. Deja Carrier a făcut pași în această direcție, renunțând în 2014 la gazele cu o componentă de clor și trecând de la R404a la R452a.

Acești pași le-au permis firmelor care fac transport frigorific să rămână conforme fără a fi nevoie să treacă la un nou sistem de răcire, doar prin reglarea diferită a unor supape. Dar acum, așa cum explică reprezentanții companiei, este vorba de o tranziție pentru care nu mai sunt suficiente mici ajustări, ci trebuie să se treacă la agenți frigorific naturali, ca amoniacul sau propanul, care au vâscozitate mai mare, deci trebuie pompate prin sistem cu presiune mai mare, ceea ce are efect asupra conductelor și dispozitivelor de cuplare. Deci va trebui să se treacă la noi sisteme de răcire, ceea ce are un impact major asupra firmelor de transport frigorific. De exemplu, va trebui scurtată perioada de amortizare a echipamentelor care tehnic ar putea fi folosite până în 2032, dar la care trebuie să se renunțe în 2030, în condițiile în care profitabilitatea vine mai ales atunci când ele au fost amortizate, dar mai pot fi exploatate. De aceea ar fi necesară o eliminare treptată a soluțiilor folosite în prezent, dar ea ar putea fi mai greu de realizat de către firmele mici sau de către lucrătorii independenți care fac transport frigorific.

În România, distribuitorul Carrier Transicold este Cool Unit Expert, care coordonează şi activitatea mai multor service-uri proprii sau independente pentru acoperirea întregului teritoriu national al României.

Firma românească de transport la temperatură controlată înființată de Alexandru Constantinescu în 1994 a fost cumpărată de compania franceză de familie Walden, din care face parte și Eurotranspharma, transportator de medicamente și alte produse destinate îmbunătățirii sănătății, prezent direct în 15 țări (România va fi a 16-a) și care are în continuare planuri de extindere. Vânzarea a avut loc într-un moment când Alex Internațional era pe val, conform declarațiilor fondatorului și managerului său, care va rămâne cel puțin un an la conducerea noii entități Eurotranspharma România și va înființa în paralel o altă firmă, ce va continua activitatea de carosare și de servisare derulată până acum tot prin Alex Internațional.

Motivul vânzării nu a fost, așadar, o dificultate financiară, ține să sublinieze Alexandru Constantinescu. „Dimpotrivă, am un regret că vând acum, pentru că firma este sănătoasă, crește constant și ideile pe care le-am avut și le-am pus în practică din 2015 încoace mi-au adus numai satisfacții în ultimii doi ani. Deci eu am demonstrat ce aveam de demonstrat în cei 30 de ani de activitate. Dar nu are cine continua tradiția și îmi doresc să fac și alte lucruri în viață.“

Walden are mai multe direcții de activitate, dintre care cea mai cunoscută este cea a Eurotranspharma, care prin specificul său are numeroase sinergii cu Alex Internațional. Iar acesta a fost aspectul care a cântărit cel mai mult în decizia de a vinde. Pentru că oferte au mai venit și de la alte companii multinaționale, „dar nu aveam afinități, lucrau în domenii diferite și voiau să-și adauge un serviciu nou în portofoliu“. Walden Group a avut în 2022 o cifră de afaceri de 2,2 miliarde de euro și în ultimul timp a mai făcut achiziții în Polonia, Spania și Cehia, demonstrând că are nu numai strategii de extindere, ci și puterea financiară necesară. Iar din România ar fi foarte la îndemână intrarea în Bulgaria.