Cel puțin 100.000 de șoferi angajați pe contracte românești sunt expuși riscurilor privind siguranța pe drumurile și în parcările din Europa, în special pe Franța, dar și în anumite zone din Italia sau Spania, a punctat Ilie Matei, șofer și membru fondator al Comunității CSPFE – Comunitatea șoferilor profesioniști fără experiență“, în cadrul videoconferinței Tranzit – „Șoferii, singuri în fața hoților și migranților!“. Jandarmeria franceză reacționează cel mai greu, în timp ce poliția din Germania este promptă!
În opinia lui Ilie Matei – Omul Șoselelor problema siguranței șoferilor profesioniști trebuie privită din două feluri. Primul vizează migranții, cei mai mulți în Calais și zonele adiacente, iar cel de-al doilea, mai amplu și cu o istorie mai bogată în spate, este reprezentat de tâlhărirea șoferilor. „Din păcate nu se întâmplă doar în Franța, ci și în Luxemburg, Spania, de la granița cu Franța până la Valencia, acolo sunt furturi în fiecare seară, alte zone din sudul Italiei. Nu putem expune 100.000 de șoferi angajați la firme românești la un asemenea risc. Toate acestea se întâmplă din cauza faptului că autoritățile nu se implică suficient“, a spus Ilie Matei. Din fericire, nu aceeași lentoare se regăsește pe teritoriul Germaniei sau Austriei, acolo unde poliția răspunde foarte rapid la apel: „În câteva minute echipajul ajunge la fața locului. Se verifică imaginile de pe camerele de supraveghere și în două ore mașina hoților este găsită“, a explicat acesta în cadrul videoconferinței Tranzit „Șoferii, singuri în fața hoților și migranților!“
Pentru a întări cele afirmate, reprezentantul comunității de șoferi a reamintit cazurile recente din Calais, atât cel al lui Mihai Spătaru, cât și cel al unui șofer bielorus gazat în cabină, care a fost salvat de reacția promptă, plină de curaj, a unui șofer român ce a reușit să pună pe fugă hoții, cărora a reușit să le fotografieze și mașina. În ambele cazuri, a punctat Ilie Matei, poliția/jandarmeria franceză a ajuns la fața locului după o oră și jumătate. Ba mai mult, în cel de-al doilea caz, pentru a descuraja astfel de reclamații, șoferii camioanelor au fost supuși unor controale de marfă. De aceea, crede Ilie Matei, nici nu există foarte multe plângeri oficiale înregistrate la autoritățile franceze.
„Poliția te direcționează către primul post pentru a depune reclamație, însă aceste sedii sunt în orașe, de cele mai multe ori, unde șoferii nu pot intra cu camionul. În plus, există obstacolul limbii, polițiștii nu vorbesc o altă limbă, iar cei mai mulți șoferi vorbesc engleză, spaniolă sau italiană, franceză mai puțin. Pentru a justifica furtul către asigurator și firmă, tu trebuie ai pe cineva care să te ajute să completezi respectiva declarație în franceză, o procedură destul de dificilă. Toate acestea îi fac pe șoferi și pe firme, dacă pagubele nu sunt foarte mari, pur și simplu să renunță, sunt pierderi asumată. Însă când vorbim de vieți omenești, nu poți face acest lucru“ – Ilie Matei, șofer profesionist.
Referitor la problema imigranților și a zonei Calais, acesta a remarcat faptul că Franța pasează problema Angliei, deorece nu se efectuează controale amănunțite la trecerea pe feribot, în timp ce în Marea Britanie se fac abuzuri asupra șoferilor, prin controale severe și amenzi foarte mari acordate șoferilor:
„Șoferul este reținut și primește o amendă la circa 4.000 de lire/migrant și de obicei aceștia se infiltrează în remorcă în grupuri de 10-12. Gândiți-vă la faptul că trebuie plătită cauțiune, iar la 10 oameni înseamnă o amendă de 4.000 de lire/om, imposibil pentru un șofer. toate acestea se întâmplă pentru faptul că autoritățile franceze nu pot stăpâni fenomenul cu imigranți.“