În 2025, Mercedes-Benz va lansa trei arhitecturi complet electrice, din care una dedicată vehiculelor comerciale ușoare: VAN.EA. Până în 2030, acolo unde condițiile de piață o permit, acesta va devenit un producător complet electric.
Trecând de la electric-first la electric-only, compania „accelerează spre un viitor fără emisii și bazat pe software“, însă anunță că va rămâne orientată și către obiectivele de profitabilitate.
Planul anunțat prevede ca până în 2022 să existe vehicule electrice cu baterii (BEV) în toate segmentele deservite. Începând cu 2025 însă, toate arhitecturile de vehicule nou lansate vor fi numai electrice, iar clienții vor putea alege o alternativă complet electrică pentru fiecare model pe care compania îl produce.
„Transformarea electrică prinde viteză – în special pe segmentul de lux, de care aparține Mercedes-Benz. Punctul critic se apropie și vom fi pregătiți până la sfârșitul acestui deceniu, pe măsură ce piețele trec numai la electrice,” a declarat Ola Källenius, CEO Daimler AG și Mercedes-Benz AG.
Pentru a facilita această schimbare, investițiile în BEV-uri între 2022 și 2030 se vor ridica la peste 40 de miliarde de euro. Avansarea planului portofoliului EV va accelera venirea punctului critic pentru adoptarea vehiculelor electrice.
Trei arhitecturi complet electrice în 2025
MB.EA va acoperi toate autoturismele de dimensiuni medii și mari, stabilind un sistem modular scalabil ca fundament pentru viitorul portofoliu EV. AMG.EA va fi o platformă dedicată vehiculelor electrice de performanță, care se adresează clienților Mercedes-AMG orientați spre tehnologie și performanță. VAN.EA inaugurează o nouă eră pentru furgonete electrice și autovehicule comerciale ușoare.
Strategia electrificării complete va fi posibilă prin achiziționarea companiei britanice de motoare electrice YASA. „Prin aceasta, MB obține acces la tehnologia unică a motorului cu flux axial și la expertiză pentru a dezvolta motoare ultra-performante de ultimă generație. Motoarele electrice produse intern, cum ar fi eATS 2.0, sunt o parte esențială a strategiei, cu un accent clar pus pe eficiență și pe costul total al întregului sistem, inclusiv invertoare și software.“ Totodată, China, cea mai mare piață de vehicule bazate pe energie nouă (NEV) din lume, care găzduiește sute de companii și furnizori specializați în componente EV și tehnologii software, este de așteptată să joace un rol cheie în accelerarea strategiei de electrificare a Mercedes-Benz.
Alături de parteneri, producătorul intenționează să deschidă opt giga-fabrici pentru producerea de celule, urmând a avea nevoie de o capacitate de peste 200 GWh. Bateriile de ultimă generație vor fi standardizate și potrivite pentru utilizare în peste 90% din automobilele și autovehiculele comerciale ușoare MB.
Producția de celule va oferi Mercedes-Benz posibilitatea de a-și transforma rețeaua de producție de propulsoare stabilită. La următoarea generație, compania va colabora cu parteneri precum SilaNano, pentru a crește și mai mult densitatea energetică prin utilizarea compozitului silicon-carbon în anod, care va permite „o autonomie fără precedent și timpi de încărcare și mai mici“.
Mercedes-Benz lucrează și la stabilirea unor noi standarde de încărcare. „Plug & Charge” le va permite clienților să se conecteze, să încarce și să se deconecteze fără pași suplimentari necesari pentru autentificare și procesarea plăților. Sistemul va fi disponibil odată cu lansarea pe piață a EQS mai târziu în acest an. Mercedes me Charge cuprinde în prezent peste 530.000 de puncte de încărcare AC și DC la nivel mondial, iar compania lucrează deja în parteneriat cu Shell pentru extinderea rețelei. Clienții vor avea astfel acces la cele peste 30.000 de puncte de încărcare Shell până în 2025 în Europa, China și America de Nord și la mai mult de 10.000 de încărcătoare de mare putere la nivel global. Mercedes-Benz intenționează și să lanseze mai multe locații de încărcare premium în Europa.
Planul include angajamente și în zona de producție. Datorită investițiilor timpurii în producția flexibilă și sistemul de producție MO360 de ultimă generație, Mercedes-Benz poate produce în masă BEV-uri încă de astăzi. Anul viitor, opt vehicule electrice MB vor fi produse în șapte fabrici de pe trei continente. Tranziția de la motoarele cu combustie internă la vehiculele electrice este fezabilă și este deja în curs de desfășurare. TechAcademies va oferi colegilor training-uri pentru calificări orientate spre viitor. Numai în 2020, aproximativ 20.000 de angajați din Germania au fost instruiți în toate aspectele ce țin de mobilitate electrică. Pentru a atinge planurile de dezvoltare a sistemului de operare MB.OS, 3.000 de noi locuri de muncă în inginerie software vor fi create în întreaga lume.
Compania lucrează, de asemenea, la reducerea costurilor variabile și fixe și a ponderii investițiilor. Platformele comune pentru baterii și arhitecturile electrice scalabile, combinate cu progresele tehnologiei bateriilor, vor aduce grade mai mari de standardizare și costuri mai mici. „Se preconizează că proporția costurilor producției bateriei va scădea semnificativ. Alocarea capitalului se mută de la EV-first la EV-only. Investițiile în motoare cu combustie internă și tehnologii hibride plug-in vor scădea cu 80% între 2019 și 2026.“