Cu doar jumătate de an până la aplicarea pe deplin a Pachetului Mobilitate, companiile românești care au intenții serioase să rămână pe piață și după 1 februarie 2022 se pregătesc asiduu. Este și cazul firmei sucevene Express Euroscan, aflate în faza de negocieri finale cu doi producători, urmând ca de la începutul anului să își suplimenteze flota printr-o achiziție de 50 de camioane Euro 6. Motivul principal nu au fost volumele în creștere, ci „dorința de a fi cât mai bine pregătiți pentru noile cerințe impuse de Pachet“. Având în spate o experiență de peste 20 ani în transportul internațional, managerii companiei, Ovidiu și Nelu Plăcintă, au decis să intre și pe piața de lubrifianți, prin achiziția mărcii franceze Yacco, pentru care au devenit distribuitori oficiali în România, business pe care au reușit să-l dubleze în primul semestru al anului.
Dacă în prima parte a pandemiei, adică în martie și aprilie 2020, Express Euroscan a fost nevoită să se adapteze contextului și a operat la o capacitate de numai 20% din total, iată că volumele au revenit treptat, iar acum camioanele operează la turație maximă. „La fel ca în anii trecuți, începutul a fost mai incert, însă din aprilie am înregistrat o creștere pronunțată. De când suntem noi în transporturi, niciodată nu am fost atât de solicitați de către partenerii noștri. Evident că a contat și experiența, dar și capacitatea mare disponibilă“, afirmă Nelu Plăcintă, Chief Operating Officer (COO) Express Euroscan. „În continuare suntem în discuții cu clienții care au nevoie de o capacitate mai mare.“
Acesta este și motivul pentru care Ovidiu Plăcintă, Chief Executive Officer (CEO) Express Euroscan, se așteaptă la o cifră de afaceri mai mare cu peste 30% la final de an, comparativ cu cele aproximativ 11 milioane de euro realizate în anul pandemic 2020, perioadă în care business-ul a fost mai mic cu 7% față de 2019. „Prima dată s-au speriat clienții, apoi ne-am confruntat cu o reticență din partea șoferilor. Într-un final, a înțeles toată lumea că trebuie să facem transport și camioanele au început să se miște“, explică Ovidiu Plăcintă.
Compania suceveană acționează cu precădere în Comunitate, cu cei circa 20 de clienți mai mari realizându-și cea mai mare parte din cifra de afaceri. Însă există suficienți parteneri mai mici pentru care se transportă pe baza unui contract, dar și prin intermediul unor curse spot. Așa cum era de așteptat, creșterea prețului la motorină și capacitatea insuficientă au reprezentat tot atâtea motive pentru ca Express Euroscan să inițieze negocieri de tarif, cu atât mai mult cu cât contractele de transport au clauze de indexare. „Nu am reușit să creștem tarifele pentru toate contractele, iar acolo unde am făcut-o creșterea nu a fost foarte mare. Din păcate, deși ei trebuiau să facă asta fără să le-o cerem noi, a trebuit să vină din partea noastră solicitarea de renegociere“, spune Ovidiu Plăcintă. De menționat că cele 125 de autocamioane care formează flota Express Euroscan acționează pe prima și ultima milă a transportului de containere pentru clienți maritimi și companii de transport în zona porturilor din Europa. De altfel, transportul containerelor reprezintă circa 50% din business, restul fiind tot marfă generală, dar la prelată.
Investiție importantă în flotă
Pe fondul creșterii de volum cu circa 30%, transportatorul sucevean își va crește capacitatea mobilă cu 50 de unități noi, care ar urma să fie livrate începând cu februarie 2022. Este prima investiție în camioane noi, Express Euroscan dezvoltându-și tradițional activitatea pe baza achizițiilor de unități second-hand, cele mai vechi autotractoare din actualul parc fiind din 2012. „Vrem să vedem cum trece vara aceasta, însă am dori să investim în vehicule noi. Suntem în discuții finale cu doi producători pentru a suplimenta flota cu 50 de camioane“, menționează Nelu Plăcintă. Oficialul companiei ține să precizeze însă faptul că nu creșterea volumului a reprezentat motivul principal care a stat la baza acestei importante decizii, ci reglementările privind Pachetul Mobilitate, set de noi reguli pe care Express Euroscan se pregătește să le respecte cât mai bine, pentru a diminua pe cât posibil impactul negativ. Prin această investiție, firma suceveană dovedește că are intenții serioase de a rămâne pe piața transporturilor internaționale, chiar și după intrarea în vigoare a noilor reguli. „Am ajuns la un nivel în care considerăm că putem să facem acest pas și, în același timp, să demonstrăm că suntem pregătiți pentru a întâmpina cum trebuie Pachetul Mobilitate“, dă asigurări COO-ul Express Euroscan, Nelu Plăcintă. Acesta consideră că, odată intrate în vigoare noile reguli privind întoarcerea șoferilor și a camioanelor în țara de origine, chiar și cu o decizie favorabilă pentru statele din Europa de Est din partea Curții Europene de Justiție, modificarea ar urma să dureze circa trei ani, timp în care Pachetul va trebui respectat.
Pregătiri pentru Pachetul Mobilitate
În afara înnoirii flotei, transportatorul sucevean analizează mai multe scenarii pentru a se putea adapta cât mai ușor începând cu 1 februarie 2022. La momentul de față, operațiunile de transport comunitar reprezintă circa 75% din business, restul fiind transport bilateral pe relația România-Austria, iar de acolo se pleacă mai departe către Belgia/Olanda, după care se revine cu marfă către Austria, Ungaria, apoi România. „Avem circa 30 de camioane lunar cu care facem astfel de curse. Luăm în calcul să creștem ponderea transportului tur/retur și să diminuăm cursele din Comunitate, având în vedere faptul că ne vom întoarce cu șoferii mai des. În opinia mea, după a doua tură de întoarcere a camioanelor la fiecare opt săptămâni deja nu va mai dori nimeni să se întoarcă în Comunitate“, prevede Ovidiu Plăcintă. Fratele său, Nelu Plăcintă, îl completează: „deși ne putem organiza, chiar și cu costuri mai mari, șoferii nu vor să se întoarcă acasă la fiecare 3-4 săptămâni. Această obligație reprezintă un motiv în plus să plece la o firmă străină.“
Până una alta, deja șoferii firmei sucevene au fost amendați conform noului regulament (EU) 2020/1054, al Parlamentului și al Consiliului, care modifică Regulamentul 561/2006 și care spune că șoferul trebuie să se întoarcă la fiecare patru săptămâni consecutive fie la sediul operațional al angajatorului, fie în statul membru de stabilire a firmei, fie la reședința șoferului. În vigoare din august anul trecut, Regulamentul 1054 nu s-a aplicat în primele luni pentru a permite și firmelor, și autorităților să înțeleagă cum se aplică. De câteva luni, însă, șoferii au început să primească amenzi în nume personal și în numele companiei în mai multe țări, deși DG Move a lămurit că verificarea nu se efectuează în trafic, ci, după constatarea că șoferul nu s-a întors acasă după maximum 4 săptămâni, prin verificarea cardului tahograf, autoritățile trebuie să ceară firmei să trimită documente din care să reiasă că a întreprins toate demersurile pentru ca șoferul să revină acasă.
„Șoferul nostru a fost amendat în Belgia în zona domnului Raymond Lausberg (inspector principal și formator pentru ancorarea mărfurilor în cadrul Poliției Belgiene, bine cunoscut de către firmele românești și bulgare). Șoferul a fost amendat cu 2.200 de euro, însă firma a plătit amenda. Deja am depus contestație, însă nu mă aștept să se rezolve foarte curând. Din experiența altor transportatori, poate dura chiar și doi ani“, spune Ovidiu Plăcintă.
O altă soluție luată în calcul de cei doi manageri se referă la înființarea unei noi firme în Germania, piață despre care afirmă că este cea mai rentabilă dintre cele vestice din punct de vedere al costurilor. Varianta nu este agreată în totalitate întrucât pentru dezvoltare este necesar un timp foarte îndelungat petrecut în afara familiei. „Ideal ar fi să te muți acolo, dar nu putem face asta. Probabil vor fi drumuri foarte dese. Este o portiță, însă nu neapărat cea mai bună. Până atunci vrem să rămânem competitivi din punct de vedere logistic și sperăm că se va rezolva cererea domnului Marian-Jean Marinescu referitoare la studiul de impact. Dacă nu se rezolvă nimic acum, până în februarie, în cel mult un an de la intrarea în vigoare, adică 1 februarie 2023, toate instituțiile europene vor trebui să se autosesizeze pe motiv de creștere a poluării. Plus că vorbim de timpi de așteptare și cozi enorme pe traseul de tranzit Austria-Ungaria“, completează încrezător CEO-ul Express Euroscan.
De reprofilat pe transport combinat nu poate fi vorba, cel puțin nu încă, având în vedere faptul că deja o parte a flotei firmei sucevene este angrenată pe partea de last mile a transportului intermodal, iar de adus marfă la Suceava pe tren nici atât, terminalul din zonă neavând capacitatea necesară. O posibilă soluție ar fi dezvoltarea producției în zona Sucevei, despre care, dacă s-ar face, Ovidiu și Nelu Plăcintă cred că ar reprezenta colacul de salvare pentru toți transportatorii locali, care ar putea să aibă de lucru fie pe intern, fie pe tur/retur, și astfel nu ar mai simți presiunea curselor comunitare.
„Se vede destul de rău astăzi Comunitatea, iar de la anul va fi foarte clar că pentru noi nu va fi nici ușor și nici interesant să lucrăm astfel“, spun cei doi oameni de afaceri.
Și asta nu e tot, industria transporturilor este aproape de colaps dacă luăm în calcul și posibila scumpire a RCA, care ar putea crește de 4-5 ori, dar și mult mai presanta problemă a impozitării diurnei, care a creat o stare de „totală nesiguranță a mediului de afaceri“, așa cum au precizat recent reprezentanții asociațiilor patronale în scrisoarea deschisă trimisă premierului Florin Cîțu, care ocupă, temporar, și funcția de ministru al Finanțelor. Membri fondatori în Asociația Transportatorilor de Mărfuri „Bucovina“, oficialii Euroscan sunt hotărâți, atât în cazul scumpirii RCA, cât mai ales în cazul în care controalele ANAF pe diurnă continuă, să ajungă la București pentru a protesta. „Fără diurnă nu putem susține efectiv existența firmei. Legea este foarte clară, în orice țară există diurnă și ea este plătită, indiferent de tipul de lucrători. Cred că este o problemă de interpretare a legii de către autorități“, punctează Ovidiu Plăcintă.
Schimbul de ulei, o dată pe an
După circa 17 ani de activitate efervescentă în transportul internațional, firma suceveană Express Euroscan a intrat, la finalul anului trecut, pe piața furnizorilor de lubrifianți cu celebra marcă franceză YACCO, recunoscută pentru bogata sa istorie în sporturile de anduranță sau în industria aeronautică. Despre proprietățile uleiului francez, revista Tranzit a mai scris de-a lungul timpului, dar ceea ce ni s-a părut interesant de aflat acum, după circa 10 luni în uz chiar pe flota Express Euroscan, a fost legat de optimizarea consumului și a costurilor. Practic, prin preluarea distribuției naționale, cei doi manageri suceveni au dorit să le arate colegilor de breaslă că este posibil să maximizeze durata de viață a unui motor, concomitent cu scăderea costurilor, prin alegerea unui lubrifiant corect și performant, respectând un plan de întreținere riguros, economic și eficient.
„Datorită unei lubrifieri instante și corespunzătoare, de la start la stop, se reduc semnificativ frecarea și uzura componentelor interne ale motorului, iar acest lucru are ca efect reducerea noxelor și o economie de carburant de până la 1%. Totodată, faptul că este fabricat numai în Franța conferă garanția că păstrează aceleași standarde riguroase de calitate“, explică Ovidiu Plăcintă.
Marele avantaj pentru flota companiei îl reprezintă însă faptul că se poate face schimbul o dată pe an, atunci când se întorc camioanele în țară, scutind astfel reviziile la service-urile din Europa. Asta pentru că producătorul francez garantează un interval de schimb de până la 150.000 km în regim de folosire pe distanțe lungi, fapt care duce, în opinia lui Ovidiu Plăcintă, la economie nu doar din punct de vedere financiar, „ci și din punct de vedere operațional și logistic, cu programarea în service, amânarea comenzilor de transport și ziua respectivă pierdută în service“. Până la marca franceză de lubrifianți, cei doi oameni de afaceri au folosit pentru camioanele proprii diverse alte branduri Premium, cu cel mai bun dintre ele având un interval de service de până la 100.000 km, iar asta însemna că „efectuam schimbul de ulei în jurul a 85.000 km, adică în Comunitate“. Cu alte cuvinte, în ciuda faptului că uleiurile YACCO pot fi mai scumpe cu până la 30% decât media altor producători de pe piața românească, faptul că permit un schimb o dată pe an îl scutește pe transportator de un cost în plus, cel cu o doua revizie, plus bătăile de cap din punct de vedere logistic, ceea ce înseamnă o economie de minimum 30% din costurile ocazionate cu schimbul de ulei. În plus, clienții YACCO din Comunitate au manopera gratuită dacă efectuează schimbul la service-ul Express Euroscan din Breda, Olanda, aflat în imediata apropiere a graniței cu Belgia.
Dublarea vânzărilor în 10 luni
De când a preluat distribuția națională, compania suceveană a pus la punct un sistem foarte bun de livrare, cu un stoc consistent, alături de o calitate crescută a serviciului pentru clienți, fapt ce i-a permis să își dubleze vânzările. „Am implementat acest tip de servicii în urma decepțiilor pe care le-am avut cu distribuitorii români ai unor mari producători de uleiuri“, explică Nelu Plăcintă. La fiecare două luni sunt importate 24 t de lubrifianți, iar clienții sunt împărțiți pe industrii: cei din transporturi sunt din București și zona metropolitană, alături de zona Sucevei, cei din agricultură sunt din Bărăgan și Dobrogea, în timp ce volumele mai mici sunt, în ordine, pentru sectoarele auto, moto și industria aviatică. În viitor, compania va deschide o filială și în zona de vest, întrucât a primit multe cereri, iar momentan comenzile sunt preluate doar telefonic sau online, prin intermediul site-ului (www.yacco.ro) „YACCO are mulți fani în România, împătimiți ai curselor de racing. Am avut cereri foarte multe din Arad și Timișoara și urmează să deschidem și acolo o filială“, spune COO-ul Express Euroscan.
Produsele YACCO pot fi găsite atât în online, cât și în magazinul fizic din Suceava, acolo unde există și depozitul cu stocul necesar. Dacă transportatorii din zonă este mai facil să plaseze comenzi și chiar să ridice ei înșiși marfa, restul clienților, fie chiar și cei internaționali, se interesează de marcă și de detalii privind tipul produselor prin telefon sau internet. „Transportatorii sună la magazin și întreabă, alții cunosc exact ce înseamnă brandul YACCO și comandă direct. Avem un serviciu de clienți foarte bine pus la punct și consiliere pentru tipul de vehicul, astfel încât să putem propune cea mai bună ofertă în raport cu business-ul respectiv.“ Compania deține o flotă de autoutilitare cu care efectuează livrări expres în țară, însă se folosește și de rețeaua partenerilor, magazine de piese și service-uri. Comenzile online efectuate atât pe site-ul propriu www.yacco.ro, cât și pe eMAG Marketplace, se livrează în maximum 48 de ore oriunde pe teritoriul României.