Tribunalul din Napoli s-a pronunțat cu privire la acordarea de despăgubiri pentru daunele rezultate din cartelul camioanelor, recunoscând pretențiile unei companii de transport rutier de marfă care a intentat proces pentru obținerea de despăgubiri egale cu 15% din prețul plătit pentru achiziționarea unui singur camion. Este o hotărâre care constituie o piatră de hotar importantă pentru aplicarea legislației antitrust privat din Italia.
Așa-numitul „cartel al camioanelor” sau acordul care a durat 14 ani, din 1997 până în 2011, încheiat între șase mari producători de camioane pentru a stabili prețul vehiculelor grele de peste 6 t la un anumit nivel, a fost deja sancționat de Comisia Europeană în 2016 cu o amendă de aproape 3 miliarde de euro.
La doi ani de la deschiderea procesului, Curtea din Napoli a fost așadar prima din Italia care a cuantificat prejudiciul cauzat de cartelul de camioane cumpărătorilor, acordând reclamantului (care a intentat acțiunea) o despăgubire egală cu 15% din prețul plătit pentru achizitionarea unui camion.
Curtea a concluzionat că decizia din 2016 a Comisiei Europene constituie dovada existenței unei conduite care încalcă dreptul concurenței, respingând apărarea pârâtei care a pus sub semnul întrebării decizia Comisiei deoarece aceasta a fost luată în urma unei proceduri de soluționare. Cu o analiză detaliată a procedurii de soluționare, judecătorii napoletani au afirmat „caracterul deplin obligatoriu al deciziei din 2016 în hotărârea civilă, întrucât nu există încălcare sau limitare a dreptului la apărare al producătorilor care au optat în mod voluntar pentru procedura de soluționare de a obține o reducere de penalizare”.
Printre altele, aceasta este o concluzie împărtășită și de alte instanțe europene, precum cele engleze, care au tratat deja cererile de daune cauzate de cartelul de camioane prin procese similare.
Emiterea acestei sentințe constituie un precedent important, și pentru că – subliniază instanța napolitană – „deși cumpărătorul a fost calificat drept indirect, contrar celor stabilite de Curtea Europeană de Justiție în dosarul Tibor Trans, care a definit cumpărătorii de camioane, în calitate de subiecți afectați în mod direct de cartel, această hotărâre constituie o piatră de hotar importantă pentru Poliția Antitrust din Italia”.