Și pentru MAN Truck & Bus electromobilitatea este o parte foarte importantă a strategiei sale de viitor, intitulate NewMAN, așa cum a subliniat CEO-ul Andreas Tostmann în cadrul unui interviu acordat lui Gianenrico Griffini, președintele juriului International Truck of the Year. Camioanele sale electrice vor intra în producția de serie în 2024, dar provocările din perioada imediat următoare nu se referă doar la noile trenuri de rulare, ci compania acordă o importanță deosebită și automatizării și digitalizării – care vor duce la transformarea totală a industriei de transport – și cerințelor clienților referitoare la mobilitate – care se schimbă și ele semnificativ.
Andreas Tostmann punctează faptul că, „dacă nu ești în avangarda tehnologiilor viitorului, nu vei avea niciun viitor. Iar calea ne-o arată noua noastră strategie NewMAN, care are în prim-plan viziunea de a simplifica activitatea clienților prin oferirea de soluții sustenabile.“
Pentru asta au fost definite trei domenii de acțiune, astfel încât MAN să fie o Companie Robustă, stabilă și rezistentă indiferent de furtunile din industrie, să aducă Inovații Inteligente în loc să țintească să fie numărul 1 și să aibă o Echipă Puternică, în stare să lucreze cu „forța unui leu“ pentru a concepe un nou MAN.
Principiul călăuzitor pentru producătorul german este Project X, care integrează toate cerințele viitorului: folosește 100% propulsii alternative, poate merge total autonom, „Transport as a Service“ se extinde mult în oferta MAN, iar soluțiile digitale întregesc portofoliul, astfel că MAN se transformă într-un furnizor de soluții inteligente și sustenabile de transport.
Cât despre actuala gamă, se lucrează la creșterea în și mai mare măsură a eficienței consumului prin îmbunătățirea aerodinamicii și prin dezvoltarea unor sisteme de asistență.
Nu doar vehicule electrice, ci și consultanță și infrastructură
În ceea ce privește tehnologiile care permit transportul fără emisii, compania se concentrează asupra electromobilității, și în special a vehiculelor pe baterii, soluții care și-au dovedit deja fiabilitatea în transportul urban de pasageri și în distribuția urbană. De exemplu, autobuzul electric Lion’s City E a demonstrat că poate parcurge 550 km cu o singură încărcare a bateriei, în condiții reale de trafic. Iar pentru alte aplicații, cum ar fi transportul pe distanțe lungi al mărfurilor de greutate, se pot folosi vehicule pe hidrogen.
CEO-ul MAN declară că în prezent cea mai mare creștere a vânzărilor, dintre vehiculele electrice din portofoliu, o are eTGE pentru livrări last mile. Dar compania caută să stimuleze și interesul pentru eTGM, care este oferit încă de la finalul lui 2019, și mai mult din 2020, când clienți din Franța, Elveția, Finlanda, Danemarca, Belgia, Norvegia și Spania s-au alăturat celor germani.
Electromobilitatea presupune însă o abordare integrată, care ține cont nu numai de vehicule, ci și de infrastructura de încărcare și de condițiile de operare. Deci, pentru a face ca tranziția să aibă loc cât mai ușor, MAN le oferă clienților consultanță la achiziția unui eTGM, prin MAN Transport Solutions, și îi sprijină în alegerea, instalarea și întreținerea infrastructurii de încărcare. În plus, TRATON, din care face parte MAN, a semnat în iulie 2021, alături de Daimler Truck și Volvo Group, un memorandum referitor la dezvoltarea și operarea unei rețele publice de încărcare de mare performanță pentru camioanele și autocarele de transport pe distanțe lungi cu baterii electrice
Și șoferii trebuie să poată manevra bine noile vehicule, de aceea ei beneficiază de training MAN ProfiDrive.
Pentru ca tranziția la un transport fără emisii să reușească însă, este nevoie fie ca vehiculele să aibă costuri de operare mai mici decât ale celor cu propulsie tradițională – deoarece sunt mijloace prin care companiile trebuie să obțină profit – fie să se ofere stimulente.
Dat fiind cadrul legal din prezent și țintele asumate de UE, Andreas Tostmann se așteaptă ca până în 2030 aproximativ 60% dintre camioanele noi MAN pentru distribuție și 40% dintre cele pentru transport pe distanțe lungi să nu aibă emisii.
CEO-ul MAN mai arată că, mai ales acum, când industria producătoare de camioane trebuie să investească masiv în sisteme de propulsie fără emisii de CO2, în digitalizare și automatizare, este de mare ajutor să faci parte dintr-un grup puternic și să existe o distribuție a sarcinilor. În cazul MAN, TRATON oferă sprijin în ceea ce privește dezvoltarea de tehnologii pentru vehicule comerciale, cum ar fi trenurile de rulare și serviciile digitale, iar Volkswagen vine cu expertiza în tehnologii de mare importanță în viitor, cum ar fi bateriile și condusul autonom. Datorită acestor parteneriate, aceeași componentă nu trebuie dezvoltată de două ori, iar softul pentru condus autonom, care este foarte complex, este realizat mai eficient în urma unei munci de echipă, astfel încât să facă față concurenței din partea unor furnizori independenți noi sau tradiționali. Totuși, MAN are și parteneriate cu start-up-uri, cum ar fi TuSimple, care i se par tot mai interesante în vederea trecerii la Logistica 4.0.
Proiecte pilot ce deschid calea spre automatizare
Condusul autonom are potențial să îmbunătățească eficiența transportului, costurile, fiabilitatea, sustenabilitatea și, mai ales, siguranța, deci este important pentru Industria 4.0. MAN a dezvoltat și testat încă din 2018 vehicule autonome în terminal, în cooperare cu Hamburg Hafen und Logistik AG, iar la terminalul de containere Altenwerder s-a urmărit modul în care aceste camioane pot fi integrate în manevrarea automată a containerelor.
În plus, pentru a automatiza manipularea containerelor între diferite moduri de transport, în cadrul proiectului Inovații Autonome în Operațiuni din Terminal, MAN oferă de la 1 iulie 2020 un camion complet automat care să fie testat în condiții reale în terminalul Deutsche Bahn din Ulm.
Aceste proiecte sunt un bun început de drum spre automatizarea de Nivel 4 pe drumurile publice, iar scopul MAN este de a deschide calea spre Logistica 4.0 cu vehicule comerciale automate, mai ales pentru aplicații între hub-uri, fiind sprijinit în demersul său de faptul că în Germania a trecut în iunie 2021 o lege care permite în principiu, pe viitor, circulația cu vehicule autonome pe anumite drumuri predefinite. MAN are și aici o strategie clară, cu scopul de a oferi, din a doua parte a acestui deceniu, vehicule autonome pentru aplicații între hub-uri pe autostrăzile federale și servicii digitale asociate, pe baza unor parteneriate puternice cu firme de logistică și furnizori de servicii digitale.
90% dintre clienții MAN folosesc soluțiile sale digitale
Clienții folosesc de câțiva ani MAN Digital Services pentru controlul flotei și creșterea eficienței. În prezent sunt oferite serviciile ServiceCare, prin care șoferii, managerii de flote și service-urile MAN sunt aduse împreună, pentru a spori disponibilitatea camioanelor, care este deja mare, și a permite un management pro-activ al parcului auto. 90% dintre clienți folosesc acest serviciu, dar MAN merge mai departe și își integrează vehicule și soluțiile digitale într-un lanț de valoare pentru clienți. De exemplu, prin Digital Yard Management, camioanele sunt înregistrate automat când ajung la platforme, iar MAN AppEco, instalat în vehicul, permite integrarea fluxurilor de lucru ale clienților.