După scrisoarea deschisă a asociaţiei transportatorilor olandezi (TLN) către comisarul Adina Vălean, din 25 octombrie 2021, prin care se solicită amânarea aplicării prevederii din Pachetul Mobilitate 1 privind obligativitatea întoarcerii camionului la fiecare 8 săptămâni în statul de înregistrare (https://traficmedia.ro/pachetului-mobilitate-olandezii-s-au-trezit-in-al-12-lea-ceas-si-ii-cer-adinei-valean-sa-amane-aplicarea-intoarcerii-camionului/), Guvernului României i se cere să reitereze mesajul către Comisia Europeană (CE).
Astfel, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului demersuri urgente la nivel european pentru stabilirea de către CE a unui moratoriu privind amânarea aplicării prevederii privind întoarcerea camioanelor din februarie 2022, precum și demersuri suplimentare la Curtea de Justiție UE pentru suspendarea acestei măsuri până la o decizie privind anularea ei.
Aplicarea prevederilor discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, precum obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, amenință grav competitivitatea și chiar supraviețuirea industriei transporturilor rutiere din România, principalul contribuitor la exportul de servicii al României care doar în ultimii 4 ani a avut o contribuție la exportul de servicii de peste 22,3 miliarde euro, se arată în comunicatul de presă UNTRR.
Obligația întoarcerii acasă a camioanelor cel puţin o dată la 8 săptămâni a fost introdusă prin Regulamentul 1055/2020 şi se aplică începând cu 21 februarie 2022.
UNTRR și transportatorii români au contestat această obligație în fața Curții de Justiție a UE, iar acțiunea UNTRR a fost susținută de Guvernul României. Totodată, România și mai multe State Membre au contestat la Curtea de Justiție a Uniunii Europene – CJUE această obligație și o serie de cauze judiciare sunt în curs.
ConformStudiul KPMG „Analiza de impact a modificărilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfă”, obligația întoarcerii camioanelor va genera o pierdere de venituri și creștere a costurilor firmelor românești de transport rutier, estimându-se că peste 50% din firmele de transport romanești fie își vor înceta activitatea, fie vor migra în alte state europene. Consecințele Pachetului Mobilitate 1 vor avea un puternic impact negativ asupra economiei României, Studiul KPMG estimând o scădere cu 4, 5 miliarde de euro a veniturilor din transportul rutier internațional de marfă din România, ceea ce ar determina o scădere a PIB cu 1,4%.
De asemenea, studiul Comisiei Europene privind întoarcerea acasă a camioanelor, publicat anul acesta, confirmă impactul negativ major al acestei măsuri asupra transportatorilor rutieri Est-Europeni și asupra mediului. Deși ulterior publicării studiului DG MOVE a pregătit o propunere de modificare a regulilor de acces la profesie, această inițiativă nu a avut niciun rezultat, așteptându-se decizia CJUE.
UNTRR semnalează faptul că Decizia CJUE este așteptată pentru a doua jumătate a 2022/2023, deci după intrarea în vigoare a măsurii întoarcerii acasă a camioanelor din februarie 2022. În acest context, UNTRR solicită Guvernului României acțiuni urgente la nivel european împotriva aplicării măsurii discriminatorii a întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni.
De asemenea, UNTRR solicită moratoriu CE şi privind amânarea aplicării regulilor detaşării şoferilor profesionişti, tot din februarie 2022, până la clarificarea şi aplicarea armonizată şi transparentă a regulilor naţionale din fiecare stat membru.
Directiva 1057/2020 de stabilire a unor norme specifice cu privire la detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier este unul dintre dosarele problematice ale Pachetului Mobilitate 1, care cuprinde prevederi discriminatorii pentru transportatorii români, precum aplicarea regulilor detașării la transporturile rutiere internaționale de tip cabotaj și cross-trade, generând o creștere semnificativă a costurilor de operare pentru transportatorii români și estici.
UNTRR semnalează cu îngrijorare faptul că la data de 2 februarie 2022, statele membre UE au atât obligația de a adopta dispozițiile necesare pentru a se conforma acestei directive, cât și obligația de a aplica dispozițiile respective începând cu aceiași dată, situație în care operatorii de transport rutier români nu vor avea timp să se informeze și să se pregătească de respectarea noilor prevederi de aplicare a detașării în fiecare Stat Membru UE, care ar putea fi aplicate de Statele Membre imediat ce vor fi publicate.
Mai mult, la nivel european se discută interpretări îngrijorătoare ale Statelor vestice privind prevederile Directivei 1057/2020, care ar putea conduce la o aplicare nearmonizată și la controale abuzive ale unor state membre împotriva transportatorilor români. De asemenea, CE și Statele Membre trebuie să clarifice aplicarea Directivei 1057/2020 în cazul transporturilor rutiere internaționale din/către țări din afara UE.
UNTRR atenționează că actuala întârziere a Statelor Membre UE în transpunerea Directivei 1057/2020 şi în publicarea transparentă a informațiilor relevante privind detașarea șoferilor profesioniști în fiecare Stat Membru poate conduce la amenzi abuzive aplicate transportatorilor rutieri români din februarie 2022.