Aquila, cel mai mare jucător de pe piața de distribuție a bunurilor de larg consum, a debutat pe Piața Reglementată a Bursei de Valori București (BVB) sub simbolul bursier AQ. Listarea are loc după încheierea cu succes a unei Oferte Publice Inițiale (IPO) în valoare de 367 de milioane de lei (74 de milioane de euro), cea mai mare ofertă publică inițială derulată până în prezent de o companie antreprenorială pe piața românească de capital. Aquila este a 20-a companie listată anul acesta la Bursă, respectiv a treia pe Piața Reglementată.
Compania a derulat oferta publică pentru majorarea capitalului social în perioada 8-16 noiembrie, prin care a vândut 66.666.800 de acțiuni noi, la prețul de 5,5 lei/acțiune, atât investitorilor instituționali, cât și celor de retail. Aquila va folosi cea mai mare parte a fondurilor pentru achiziționarea de companii care dețin branduri importante pe piața bunurilor de larg consum și ale unor companii de distribuție cu portofolii de produse complementare. De asemenea, o parte din fonduri vor asigura capitalul de lucru, digitalizarea operațiunilor, creșterea trasabilității și productivității și dezvoltarea brandurilor proprii.
Oferta a fost intermediată de Swiss Capital, iar BRK Financial Group și TradeVille au fost agenți de distribuție.
„Suntem mândri că ne alăturăm celor mai importante companii listate la BVB. Acest pas important reprezintă următorul capitol al dezvoltării noastre. Din poziția de lider al pieței distribuției, vrem să fructificăm inteligent oportunitățile oferite. Vom putea să creștem calitatea serviciilor oferite clienților, mări volumul și gama de produse distribuite, aducând astfel valoare acționarilor noștri.
Strategia de dezvoltare încorporează cerințele și recomandările din domeniul sustenabilității și ne permite să ne adaptam modelul de business la un mediu în continuă schimbare”, a declarat Jean Dumitrescu, Director Relații cu Investitorii, Aquila.
Aquila a fost înființată în noiembrie 1994, ca entitate specializată în servicii integrate de distribuție de bunuri de larg consum și logistică.
Din 2001, compania se extinde în Republica Moldova prin înființarea Trigor AVD. Aquila este în prezent lider de piață în domeniul distribuției bunurilor de larg consum, având 14 centre de distribuție, 4 centre logistice, cea mai mare flotă auto de distribuție din România (1.647 autovehicule), o reţea de 67.000 de puncte de vânzare, infrastructură de depozitare de 120.000 m2 şi o echipă de 3.000 de angajați. Compania oferă servicii de distribuție atât în zona retailului tradițional (en-gross, comerț local, farmacii și rețele de farmacii), cât și pentru lanțurile de hypermarketuri și benzinării, precum și HORECA, pentru furnizori globali, precum: Unilever, Mars (Wrigley), Ferrero, Philips, Essity, Coca-Cola, Lavazza, Upfield, IFFCO.
Aquila asigură de asemenea servicii de logistică și transport internațional de mărfuri cu acoperire la nivel european, având o capacitate de depozitare de peste 130.000 de paleți în 4 centre logistice (din care unul este situat în Republica Moldova) și 6 puncte de cross-docking (din care două sunt situate în Republica Moldova), pe o suprafață de depozitare de aproximativ 120.000 metri pătrați În acelaşi timp, a dezvoltat și comercializează o serie de produse proprii, precum legume și carne congelate, semi-preparate și produse din pește. Echipa Aquila ia în calcul continuarea procesului de dezvoltare a brandurilor proprii intrând și în zona fructelor procesate sau a mâncării sănătoase.
Distribuția bunurilor de larg consum reprezintă principalul segment de activitate al Grupului, cu o pondere de 92,1% din totalul cifrei de afaceri în anul 2020, celelalte segmente de logistică și transport având ponderi aproximativ egale.
Compania a înregistrat în 2020 o cifră de afaceri de 1,8 miliarde de lei, cu 6% mai mult decât în 2019. În iunie 2021, Aquila înregistra venituri de 901 milioane lei, o creștere de 15% față de prima jumătate a anului trecut. Profitul în 2020 s-a ridicat la aproape 58,4 milioane de lei, în creștere cu 171% față de 2019.
În perioada 2018-2020, precum și la 30 iunie 2020 și 30 iunie 2021, marja brută a grupului pe segmentul de distribuție în România a fost în jurul valorii de 20%, atingând 21% în 2020, ca urmare a listării de noi furnizori și a diversificării portofoliului de produse, precum și ca urmare a optimizării mixului între canalele Retail Tradițional și Retail Organizat, prin redimensionarea ponderilor celor două canale.
EBITDA grupului a atins nivelul de 139 milioane de lei în 2020, reprezentând o creștere de 41% față de 2019. Pe ultimii trei ani, se observă o creștere de 1,9 ori a EBITDA, această creștere fiind determinată de achiziția Agrirom în 2019 și de soluționarea rapidă a blocajelor de pe lanțul de aprovizionare, ca urmare a restricțiilor impuse de pandemie.
În perioada 2018-2020, rata rentabilității capitalului de lucru investit (ROIWC) – de 37%, ceea ce demonstrează capacitatea Aquila de a dezvolta afacerea, precum și eficiența și controlul utilizării resurselor. În ultimii 3 ani, grupul a realizat în medie investiții în valoare de 25,1 milioane de lei pe an, iar pentru 2021 bugetul de investiții fusese estimat la 21 de milioane de lei.
În urma ofertei publice, doi dintre acționari dețin calitatea de acționar semnificativ, respectiv Constantin-Cătălin Vasile și Alin-Adrian Dociu cu 33,3% din capitalul social fiecare.