Așa cum v-am informat deja, în timpul pandemiei datoriile firmelor poloneze de transport au crescut cu aproape 27%, depășind 1,24 de miliarde de zloți (1 zlot polonez este echivalentul a circa 1,07 lei).Cea mai mare parte din această datorie, 1,1 miliarde de zloți, le aparține firmelor de transport rutier. Circa 76% din suma totală, adică 941 de milioane de zloți, sunt datorii aparținând la 18.000 de firme foarte mici, 19%, adică 237.000.000 de zloți, sunt datorii ale firmelor cu răspundere limitată, în număr de 4.300, iar 5%, adică 62,8 milioane de zloți, sunt datorii ale societăților pe acțiuni, parteneriatelor civile, parteneriatelor generale, parteneriatelor limitate, cooperativelor și filialelor unor companii străine, în total 1.122 de firme.
Transportatorul din Polonia cu cea mai mare datorie este o societate cu răspundere limitată din Varșovia care are 38 de datorii restante, în valoare totală de 11 milioane de zloți, către firme din comerț și furnizori de energie.
Regiunea cu cele mai multe datorii este Mazowieckie, firmele de aici datorând 236,5 milioane de zloți, iar regiunea cu cele mai mici datorii este Opolskie, cu 21,6 milioane de euro.
Așa cum arată oficialii Biroului de Informații Economice, care realizează Registrul Național al Datoriilor, industria de transport și logistică este una dintre cele mai expuse la riscul de neplată, deoarece competiția puternică și reglementările care se schimbă mereu îi forțează pe antreprenori să investească în permanență în echipamente moderne, iar întreținerea mașinilor costă și ea mult, la fel ca păstrarea șoferilor. Deci firmele din domeniu își pot pierde ușor solvabilitatea, din moment ce marja de profit este mică, de 3-5%. În plus, termenele de plată pentru serviciile de transport sunt de câteva luni, deci pentru a supraviețui în așteptarea banilor firmele trebuie să se împrumute.