Federația operatorilor spanioli de transport FENADISMER arată că, în ciuda a ceea ce a promis când era în opoziție, partidul de la guvernare a aprobat recent Ordonanța privind Mobilitatea, care restricționează transportul rutier de marfă și de persoane, impunând propulsii alternative care nici măcar nu există pe piață.
În ultima săptămână din ianuarie urmează să se dezbată în Plenara Consiliului Madridului o propunere promovată de asociațiile transportatorilor și agențiilor de turism FENADISMER, AETRANS și FEMAV, prin care Consiliului i se cere să modifice urgent prevederile actuale, astfel încât să nu afecteze viabilitatea transportului rutier din Madrid. Asta pentru că în septembrie 2021 municipalitatea din Madrid a aprobat noua Ordonanța pentru Mobilitate, care o înlocuiește pe cea votată de Corporația Municipală anterioară și care ignoră problemele din transportul rutier de mărfuri și de persoane și impune condiții neadaptate la realitate. O dovadă a acestui lucru este aceea că, în ciuda angajamentului anterior al municipalității de a renunța la regulile stricte din centrul Madridului, noua ordonanță nu numai că nu o face, dar menține Zona cu Emisii Joase și o extinde la aproape întregul oraș.
De aceea AETRAM și FENADISMER, care reprezintă peste 70% din transportul de călători și turiști din Madrid, și Federația Madrilenă a Agențiilor de Turism FEMAV, care include practic toate agențiile de turism din Comunitatea Autonomă, au promovat o propunere care se dezbate pe 25 ianuarie în sesiune plenară în Consiliul orașului și prin care cere ca toate transporturile publice de călători să fie tratate la fel. Adică autoturismele, autobuzele și transportul turistic să funcționeze în aceleași condiții când vine vorba de circulația în Zona cu Emisii Scăzute din centrul orașului, evitând orice discriminare dintre ele, din moment ce toate oferă același serviciu.
Se mai propune modificarea calendarului „absurd“ de restricții de acces în funcție de clasificarea de mediu, din moment ce în prezent nu există tehnologie electrică pentru autobuze mari. Dacă se urmează calendarul din prezent peste 50% din autobuzele transportatorilor care lucrează în Comunitatea din Madrid nu vor mai putea intra în zonele acestea pentru a face turism în oraș, ceea ce va duce la un număr mai mare de curse cu vehicule de capacitate mai mică, deci la emisii mai mari, adică exact opusul a ceea ce își dorește municipalitatea. Iar turismul va fi afectat puternic, într-o perioadă când această industrie are nevoie de cel mai mare sprijin posibil pentru a-și reveni după lipsa de activitate și a face din nou angajări.