Volumele sunt în scădere pe măsură ce tot mai multe companii aleg să evite Noul Drum al Mătăsii prin Rusia, ca răspuns la invazia în Ucraina. Deși tehnic posibil, tranzitul prin Rusia este imoral în aceste circumstanțe, este concluzia trasă de o listă tot mai mare de companii.
Este vorba atât de companii de logistică și integratori de servicii feroviare, cât și de clienți finali, care foloseau Noul Drum al Mătăsii pentru a-și expedia produsele între Europa și China. „Volumele sunt în scădere și o mare parte din acestea sunt mutate către alte modalități de transport”, a spus Martin Koubek de la Metrans în cadrul webinarului organizat recent de RailFreight despre impactul războiului din Ucraina asupra căilor ferate.
Una dintre marile companii care a oprit transportul feroviar din China în Europa din cauza invaziei ruse a Ucrainei este Zyxel Communications Corp, producător de echipamente IT. Conform furnizorilor globali de logistică, producătorii de laptopuri au luat deja aceeași decizie. În tot acest timp, liniile maritime au anunțat și ele măsuri similare. Săptămâna aceasta, CMA CGM, Maersk și MSC au făcut anunțul că nu vor mai accepta rezervări către destinații rusești pentru toate modurile de transport.
Potrivit Allrail, una dintre asociațiile europene din industria feroviară, răspunsul căilor ferate vine destul de târziu. „A existat un contrast între măsurile ferme și decisive de întărire a restricțiilor comerciale împotriva Rusiei în sectorul aerian în comparație cu sectorul feroviar. Aceasta este o surpriză, având în vedere rolul major pe care l-a jucat operatorul feroviar rus RZD în mutarea armatei lui Putin la granița cu Ucraina în ultimele luni”, arată asociația. „Toate companiile feroviare europene care lucrează în prezent împreună cu RZD ar trebui să imite Delta Air Lines și să se angajeze fără echivoc să nu mai facă acest lucru – atâta timp cât agresorul Putin rămâne la putere”, a subliniat secretarul general ALLRAIL, Nick Brooks.
Căile Ferate Ruse se află pe lista de sancțiuni atât a UE, cât și a SUA, cu toate acestea, societatea este supusă sancțiunilor financiare, iar în practică încă se mai pot face afaceri cu societatea rusă, a fost concluzia trasă de specialiști.