Invazia Rusiei în Ucraina cauzează probleme pentru industria poloneză de transport rutier de mărfuri, care are aproximativ 105.000 de șoferi ucraineni. Mulți dintre ei au solicitat un concediu fără plată pentru a se întoarce în țara lor natală pentru a-și ajuta membrii familiei sau chiar pentru a lupta împotriva invadatorilor. Asociația de transport TLP estimează că 25-30% au făcut acest lucru, cu vârfuri de 80% pentru companiile cu mulți șoferi ucraineni, lăsând astfel mii de camioane nefolosite.
Mulți șoferi din Belarus, aproximativ 20.000, lucrează și în Polonia, iar pentru aceștia apare o altă dificultate, și anume aceea de a se întoarce pe teritoriul polonez după o vacanță în țara lor de origine, deoarece le este din ce în ce mai greu să obțină o viză poloneză. În plus, există 2.500 de șoferi de naționalitate rusă.
Coexistența șoferilor de aceste naționalități, dintre care unii sunt în război între ei, provoacă tensiuni pe șosele, care pot duce chiar la confruntări fizice. Unii șoferi ruși au semnalat agresiuni și discriminare, refuzând chiar să își realimenteze camioanele.
Aceste probleme se referă la transportul intracomunitar, dar Polonia are un trafic rutier intens de marfă cu Rusia și Belarus: în 2021, aproximativ 200.000 de camioane poloneze au intrat în Belarus și 180.000 în Rusia. Din cauza tensiunilor care au apărut în urma conflictului, mulți șoferi de camion polonezi și ucraineni se tem să călătorească în aceste 2 țări, iar transportatorii înșiși evită să aibă vehicule în Rusia și Belarus de teama unor represalii economice la sancțiunile occidentale.
Ziarele poloneze relatează că doar șoferii belaruși călătoresc spre est cu camioane poloneze și găsesc cozi interminabile la granițe. În unele cazuri, pentru a trece granița în Belarus este nevoie de 2 săptămâni de așteptare.