Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Posibile interferențe în transportul aerian

Invazia rusă în Ucraina a dus la închiderea spațiului aerian al țării invadate pentru conflict și a spațiului aerian rusesc ca răspuns la sancțiunile europene și americane. Astfel, avioanele se deviază pe rute nordice sau sudice.

Însă unele dintre acestea ar putea fi afectate de conflict, după cum explică o notă emisă de Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației Easa: “În contextul actual al invaziei rusești în Ucraina, s-a intensificat problema posibilelor bruiaje și/sau sabotaje ale sistemelor globale de navigație prin satelit Gnss în zonele din jurul zonei de conflict și în alte zone”.

Reamintim că bruiajul este o perturbare deliberată a transmisiunilor radio prin interferențe, iar spoofingul este manipularea datelor transmise într-o rețea telematică. Constatările Eurocontrol și ESA arată că, începând cu 24 februarie, aceste fenomene s-au intensificat în regiunea Kaliningrad, în jurul Mării Baltice și în statele învecinate, în estul Finlandei, în Marea Neagră, în estul Mediteranei (în apropiere de Cipru, Turcia, Liban, Siria și Israel) și în nordul Irak-ului.

Efectele bruiajului și ale spoofing-ului au fost deja resimțite de mai multe aeronave în diferite etape ale zborului, ceea ce a dus, în unele cazuri, la schimbarea rutei și chiar a destinației. “Amploarea problemelor generate de astfel de perturbări ar depinde de întinderea zonei afectate, de durata și de faza de zbor a aeronavei în cauză”, adaugă Easa.

Printre efecte:

  • agenția menționează pierderea capacității de a utiliza Gnss pentru navigarea punctelor de trecere;
  • pierderea capacității de navigație în zona de apropiere (Rnav);
  • incapacitatea de a efectua sau de a menține operațiuni cu performanțe de navigație necesare;
  • activarea avertismentelor la sol, eventual cu comenzi de rechemare; poziția inconsecventă a aeronavei pe ecranul de navigație;
  • pierderea funcționalității de supraveghere automată dependentă de transmisiune (ADS-B), a funcțiilor de forfecare a vântului, a terenului și a suprafeței;
  • defectarea sau degradarea sistemelor ATM/ANS/CNS și a aeronavelor care utilizează Gnss ca referință de timp;
  • potențiale încălcări ale spațiului aerian și/sau abateri de la rute din cauza degradării Gnss.

Articole similare

Ad