Conform mai multor estimări, firmele de transport din Polonia au nevoie de 150.000-200.000 de șoferi în plus față de angajații din prezent, dar din cauza birocrației ele îi pot pierde nu numai pe ucrainenii care lucrează pentru ele, ci și pe conducătorii auto din alte state extracomunitare, așa cum arată asociația poloneză de transport și logistică TLP.
Deci necesarul de șoferi din prezent ar putea crește, deoarece accesul la profesie poate fi limitat din cauza Profilului Șoferului Profesionist introdus de curând de Ministerul Infrastructurii din această țară.
La final de 2021 existau 103.766 de certificate valide emise pentru cetățeni ucraineni, deci înainte de începerea războiului circa 37% dintre camioanele poloneze care lucrau în Europa erau conduse de șoferi din țara vecină. Dar la fiecare cinci ani toți șoferii profesioniști trebuie să facă training și să obțină un certificat de calificare profesională. Problemele apar când șoferii ucraineni vor să obțină un Profil de Șofer Profesionist, datorită căruia vor avea mai multe drepturi: cei care aplică pentru un card de calificare sunt refuzați, deoarece autoritățile cer să se depună o cerere pentru schimbarea permisului de conducere ucrainean cu unul polonez., ceea ce nu se poate face, deci nu se poate emite nici cardul de calificare. Apoi, este necesar să se confirme datele din permisul de conducere de către biroul ucrainean care l-a emis, dar din cauza războiului adesea este imposibil să se obțină o astfel de confirmare.
În plus, transportatorii polonezi și asociațiile profesionale informează de câteva săptămâni despre neregulile în obținerea Profilului de Șofer Profesionist. Oficial, sistemul care le emite ar fi trebuit să înceapă să funcționeze pe 6 aprilie 2022, dar unii șoferi nu au putut obține pur și simplu profilul și au pornit în curse fără trainingul periodic. Iar situația durează de mai mult de o lună.