Noua analiză privind punctele de încărcare pentru camioane electrice, realizată de Institutul Fraunhofer pentru Cercetare în Sisteme și Inovare ISI în numele Asociației Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA), va ajuta guvernele și operatorii de infrastructură să prioritizeze instalarea punctelor de încărcare pentru camioanele electrice.
„Camioanele electrice cu baterie vor juca un rol major în decarbonizarea transportului rutier de marfă. Dacă sunt instalate rapid suficiente stații de încărcare la nivelul UE, absorbția lor pe piață va crește exponențial în următorii ani”, a declarat Martin Lundstedt, Președintele Consiliului pentru Vehicule Comerciale al ACEA și CEO al Grupului Volvo. „Având în vedere că stațiile de încărcare adecvate camioanelor lipsesc aproape cu desăvârșire, provocarea care urmează este uriașă. De aceea, dorim să ajutăm guvernele și toate părțile interesate din industrie să-și direcționeze investițiile acolo unde este cea mai mare nevoie de ele”, a explicat Lundstedt.
Chiar dacă transportatorii trec încet la vehicule electrice, este puțin probabil ca aceştia să își schimbe comportamentul de conducere. Scopul acestui studiu a fost, aşadar, de a identifica exact locul unde șoferii fac opririle astăzi și care sunt cel mai frecvent utilizate.
Fraunhofer ISI a analizat coordonatele GPS a aproximativ 400.000 de camioane aflate în operare în toată Europa pe o perioadă de 12 luni, concentrându-se pe durata opririlor în locații individuale. Analiza a arătat că 10% dintre locațiile cele mai frecventate de camioane din Europa (peste 3.000) reprezintă aproximativ 50% (78.000) din totalul opririlor efectuate de vehiculele grele. În aceste condiţii, ACEA solicită guvernelor naționale să se asigure că primele 10% locații de oprire a camioanelor sunt echipate cu încărcătoare electrice adecvate până cel târziu în 2027.
Locațiile precise din 29 de țări europene sunt afișate în cinci hărți regionale: Europa Centrală, Europa de Nord, Europa de Sud-Est, Europa de Sud și Europa de Vest. De asemenea, hărțile disting diferitele perioade de oprire ale camioanelor – opriri scurte (sub o oră) și opriri lungi (parcare peste noapte). Acest lucru este important deoarece durata determină nevoile de încărcare, cum ar fi timpul disponibil pentru o reîncărcare completă și puterea necesară.
Hărțile mai identifică şi unde sunt cele mai utilizate opriri pentru camioane (în special în zonele de odihnă de-a lungul autostrăzilor, locațiile companiei, nodurile logistice și porturile).
În timp ce deputații europeni și miniștrii UE își pregătesc pozițiile finale cu privire la Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR), ACEA solicită obiective dedicate și ambițioase pentru infrastructura specifică camioanelor pentru fiecare stat membru.