Cele cinci rute de import din Marea Britanie pe care le analizează Upply au atins cea mai înaltă medie înregistrată vreodată, cu 1,8% peste nivelul din ultimul trimestru al lui 2021 și cu 3,9% mai mare decât în perioada similară din 2021, adică 1.641 de euro/cursă. Iar față de al doilea trimestru din 2020, perioada de început a pandemiei în Europa, când cererea a scăzut constant, tarifele sunt acum cu aproape 10% mai mari.
Creșterea a fost cauzată și de scumpirea rapidă a motorinei și a forței de muncă, dar și de alți factori, printre care reglementările noi aplicate la controalele în frontieră pentru produsele alimentare și nu numai începând din ianuarie 2022, după o serie de amânări. Documentația în plus și verificările au crescut durata și costul trecerii frontierei în UE, iar noile prevederi din ianuarie 2022 au condus la blocaje în Kent, astfel că volumul schimburilor comerciale dintre Marea Britanie și UE s-a redus. Biroul pentru buget al Regatului Unit și-a reafirmat estimările de la sfârșitul primul trimestru din 2022, subliniind că ieșirea din UE va avea ca rezultat scăderea cu 15% a importurilor și exporturilor totale ale Marii Britanii față de situația când ar fi rămas în Comunitate. Importurile erau deja dezechilibrate, astfel că transportatorii se întorceau pe gol pe continent, ceea ce a dus la creșterea tarifelor, dar se estimează că și pe viitor noile scăderi ale schimburilor comerciale și noile creșteri de costuri vor pune presiune pe prețurile de transport, care ar urma să crească iar.
În plus, pe unele canale capacitatea de transport s-a pierdut sau s-a redus, mai ales odată cu suspendarea serviciilor P&O Ferries, operator de feribot care a concediat 800 de angajați în martie 2022 și a perturbat semnificativ serviciile pe mai multe linii, ceea ce s-a adăugat la problemele cu serviciile DFDS Ferry și la problemele mecanice din Eurotunnel. Astfel s-a ajuns la întârzieri mari, în special la sfârșitul trimestrului întâi din 2022, în care doar aproximativ două treimi din capacitatea totală era disponibilă, potrivit autorităților locale din Kent. La acea vreme, Logistics UK a arătat că transportatorii au avut întârzieri și de 15 ore pe ambele sensuri, ceea ce a dus la creșterea tarifelor pentru a compensa pierderea de timp și de productivitate.
Privind în perspectivă la trimestrul al doilea din 2022 și dincolo de el, sunt indicii că va exista în continuare o presiune ca tarifele să crească. Pe termen scurt, capacitatea feribotului rămâne limitată. În plus, se estimează că inspecția importurilor, anunțată de Marea Britanie că ar urma să înceapă în iulie 2022, va fi amânată iar, după ce a mai fost amânată deja până acum de trei ori, ceea ce creează incertitudine și determină actorii implicați să amâne pregătirile. Or, fără o pregătire adecvată se crede că sistemul va duce la cozi de 29 de mile în porturile britanice. Și toate aceste aspecte, care au făcut ca tarifele de transport să crească în primul trimestru din 2022, vor avea același efect, poate într-o și mai mare măsură, în trimestrul al doilea.