În Polonia, o rețea de stații de realimentare a camioanelor cu LNG a fost construită, printre altele, de companiile rusești Cryogas și Novatek. Stațiile au fost scoase din funcțiune de mai bine de o lună, iar punerea lor în funcțiune cu încălcarea interdicției se pedepsește cu o amendă de 20 de milioane de zloți și cu răspundere penală de până la 3 ani de închisoare. „10 dintre noi au fost păcăliți de LNG.
Unul dintre distribuitori, EPO Trans Logistics, descrie situația astfel: “Am construit infrastructura în jurul pompei, rezervorului și stației de alimentare, care aparțin Novatek. 40% din costurile de construcție a stației LNG au fost suportate de compania mea. Deși am importat benzină exclusiv de la Swinoujscie, stația este închisă. Nu am voie să servesc două sute de clienți, iar înainte realimentam până la 1.500 de camioane pe lună”, a declarat Piotr Ozimek, directorul general al companiei.
Ministerul de Interne a impus sancțiuni împotriva companiilor rusești, ceea ce amenința întreruperea încălzirii a 10 orașe. Aceste instalații au fost preluate operațional de companiile din grupul PGNiG, însă legiuitorul a uitat de stațiile de GNL pentru camioane.
În Polonia sunt înregistrate aproximativ 2.000 de camioane LNG. Din cauza prețului ridicat al gazului, începând de anul trecut, utilizarea acestor echipamente este neprofitabilă. Se estimează că pierderile lunare pentru transportatori sunt de circa 1.500 de euro/camion. În cazul contractelor pe termen lung, compania de transport nu poate refuza serviciul și este obligat să meargă în pierdere.
Publicată în Monitorul Oficial din Polonia din 15 aprilie, legea specială permitea Ministrului Afacerilor Interne și Administrației să publice așa-numita listă de sancțiuni. Aceasta include 50 de entități ale căror fonduri și active au fost înghețate. Novatek Green Energy este una dintre ele. Într-o declarație de la sfârșitul lunii aprilie, compania a atras atenția asupra „altor riscuri care sunt asociate cu sancțiunile impuse”.
„Un pericol semnificativ și foarte real este legat de privarea companiei de control și de împiedicarea continuării transportului și descărcării a aproximativ 500 de vagoane de cale ferată pline cu GPL, care au intrat legal în Polonia. Din cauza proprietăților fizico-chimice ale gazului GPL, în cazul unei șederi mai lungi a vagoanelor respective pe șine, o creștere a temperaturii exterioare și, prin urmare, o creștere a presiunii gazului din vagoane, se poate produce o eliberare spontană de gaz în atmosferă, precum și aprinderea acestuia, ceea ce ar duce la un incendiu masiv și greu de controlat. Având în vedere acest risc, considerăm că trebuie să se ia măsuri imediate pentru a se asigura că cele aproximativ 40 de milioane de litri de gaz propan-butan depozitate în cisternele feroviare ajung la terminalele de transbordare în mod prompt și sigur. Bineînțeles, din cauza sancțiunilor impuse, Novatek Green Energy nu poate lua nicio măsură în acest sens.”
Compania a adăugat că „gazul din cisternele menționate mai sus urma să ajungă indirect la stațiile de umplere din întreaga Polonie și la buteliile de gaz care sunt folosite în multe gospodării poloneze, deoarece Novatek Green Energy este unul dintre principalii furnizori de gaz din Polonia și are una dintre cele mai mari și mai moderne fabrici de îmbuteliere, cu o capacitate de 300.000 de butelii pe lună”.
Din punct de vedere operațional, activitatea Novatek a fost preluată de grupul PGNiG, iar problema stațiilor de alimentare cu LNG pentru camioane trebuie rezolvată urgent.