Cea mai mare pondere în timpul de așteptare la trecerea frontierei este cel generat de formalități vamale, însă Autoritatea Vamală Română a identificat patru factori responsabili de întârzieri, după cum a explicat Marcel Mutescu, directorul general al Direcției generale de proceduri vamale în cadrul evenimentului Constanța Grains & Intermodal Hub, organizat joi, 7 iulie, de revista Tranzit la București.
În opinia reprezentantului Autorității Vamale, în nicio parte, fie rutier, feroviar ori maritim, infrastructura nu a fost proiectată și gândită pentru astfel de volume, așa cum sunt cele din Ucraina care tranzitează România în această perioadă. Cel de-al doilea factor la care a făcut referire Marcel Mutescu este legat de procedura vamală propriu-zisă și la diligențele făcute de autoritățile de la București în fața Comisiei Europene pentru a simplifica cât mai mult acest proces:
„Pe reglementările europene, la nivel național am încercat să găsim toate facilitățile și toate simplificările posibile. În anumite situații am ajuns chiar și la declararea verbală, o procedură cât se poate simplificată de declarare. Suntem în contact permanent cu cei de la Comisia Europeană (CE) și încercăm să simplificăm cât mai mult, astfel încât timpul necesar pentru întocmirea unei declarații vamale în frontieră să fie redus la minim“, a precizat directorul Direcției generale de proceduri vamale din cadrul Autorității Vamale Române, care speră ca gradul de flexibilitate din partea CE să crească în curând, odată cu finalizarea vizitei de lucru a unor experți europeni în vămile de la granița cu Ucraina.
Cea de-a treia problemă identificată este legată de nevoia de personal de control în vămi, acolo unde, la 1 aprilie anul acesta exista un deficit de 500 de posturi vacante. Recent, a explicat Marcel Mutescu, pe baza unei Ordonanțe de Urgență, Autoritatea a primit o suplimentare a numărului de posturi cu 324 de locuri până la încetarea crizei generate de conflictul militar desfășurat pe teritoriul Ucrainei. Angajările ar urma să aibă loc cu derogare de la suspendarea introdusă recent de Guvern a angajărilor în sistemul bugetar în perioada 1 iulie – 31 decembrie 2022.
Nu în ultimul rând, există o capacitate limitată a comisionarilor vamali în procesarea declarațiilor vamale. „De multe ori transportatorii sunt blocați în coadă pentru a fi gata aceste formalități. Sistemul de declarare este digitalizat de foarte mulți ani, însă discutăm aici în special de ucraineni. Cel care depune trebuie să fie o persoană din Uniune“, a spus Marcel Mutescu.
Oficialul a mai precizat că au existat comunicări bilaterale la nivelul AVR atât prin Ministerul Afacerilor Externe, cât și prin intermediul birourilor vamale corespondente aflate la granița cu România, cărora le-au fost comunicate datele de contact ale comisionarilor vamali, astfel încât operatorii din Ucraina sau Republica Moldova să îi contacteze și să întocmească declarația, a cărei completare durează circa 30 de minute, pentru a câștiga timp.
„Mai există și Convenția de tranzit comun pe care ei pot să o folosească și din a cărei aplicație pot fi transferate datele direct în aplicația noastră. Din păcate nu vedem efectele și undeva la peste 85% din transporturi vin în frontieră fără vreo declarație.“
Mai multe despre declarațiile directorul general al Direcției generale de proceduri vamale și despre acțiunile Autorității Vamale Române în raport cu situația din portul Constanța veți putea citi în numărul următor al revistei Tranzit.
Galeria FOTO de la evenimentul din 7 iulie poate fi accesată AICI.
VIDEO