Consiliul Uniunii Europene a adoptat la final de iunie o poziție de negociere cu privire la toate părțile pachetului Fit for 55, care nu diferă de poziția adoptată de Parlamentul European, și despre care v-am informat de curând. Consensul acestor instituții înseamnă deci un trilog (negocieri între Consiliul UE, Parlament și Comisie, prevăzute în procesul legislativ al UE) foarte rapid
Cel mai important aspect pentru industria transporturilor este acordul Consiliului UE de a crea un nou sistem separat de comercializare a certificatelor de emisii pentru sectoarele clădirilor și transportului rutier, care li se va aplica distribuitorilor ce furnizează combustibil pentru consum în construcții și transport rutier.
Un alt aspect important pentru industria transporturilor este acordul de interzicere, începând din 2035, a producției de autoturisme și vanuri alimentate de o unitate care emite gaze cu efect de seră. Acest aspect ridică semne de întrebare cu privire la economia UE și la reducerea cererii de servicii de transport.
Asociația poloneză de transport și logistică TLP își propune să urmărească discuțiile viitoare privind pachetul Fit for 55, deși admite că impactul organizațiilor patronale din diverse sectoare ale economiei UE, care vor fi afectate de soluțiile pachetului, va fi neglijabil în fața consensului politic general al elitelor UE.
TLP mai atrage atenția asupra faptului că reprezentanții Ministerului polonez al Climei și Mediului, care au participat la lucrările Comisiei, nu au protestat față de decizia Consiliului UE, deși mulți politicieni din partidul de guvernământ din această țară au declarat ferm că Polonia se va opune interdicției de înmatriculare a altor vehicule decât cele cu emisii zero.
În această situație, TLP crede că ce mia poate face este să convingă guvernul polonez să sprijine industria transportului rutier în reconstrucția structurii parcului auto ca un parc cu emisii scăzute.