Conform statisticilor ACEA numarul inmatricularilor de vehicule comerciale noi in UE a crescut cu 8,8% in primele 11 luni ale lui 2014, in comparatie cu aceeasi perioada din 2013. Astfel, au fost inmatriculate 1.682.444 vehicule noi. Dintre principalele piete, o crestere semnificativa a fost observata in Spania (31,4%), Italia (16%), Marea Britanie (12,9%) si Germania (5,9%) iar piata franceza a ramas relativ stabila (-0,7%).
Desi per total, in primele 11 luni inmatricularile au evoluat, in noiembrie numarul a scazut usor in UE, cererea fiind pentru 152.744 unitati.
Doar inmatricularile de vehicule comerciale usoare si cele de autobuze si autocare au crescut in noiembrie, in timp ce la categoria camioane si vehicule grele s-a inregistrat o scadere semnificativa. Declinul substantial raportat pentru tarile membre care au aderat recent explica partial aceasta descrestere.
La categoria vanuri, vehicule de pana in 3,5 t, in noiembrie au fost inmatriculate 127.196 unitati, mai mult cu 4,8% fata de noiembrie 2013. Noiembrie a fost a cincea luna consecutiva de crestere pe acest segment care, de altfel, are cea mai mare pondere in vanzarile de vehicule comerciale.
Marea Britanie, Spania si Italia, cu cresteri de 17,1%, 14,6% si 8,3% respectiv, au contribuit la aceasta evolutie in timp ce in tari cum sunt Germania si Franta s-au inregistrat scaderi.
Statisticile pentru primele 11 luni din 2014 arata o crestere a pietei vanurilor cu 10,9% fata de aceeasi perioada a lui 2013. Romania a inregistrat o crestere de 17% in acest interval in timp ce doar noiembrie a venit cu o crestere de 37,3%. In UE au fost inmatriculate 1.392.092 unitati, adica peste 82% din totalul vehiculelor comerciale noi inmatriculate in perioada analizata.
La categoria vehicule comerciale, camioane grele peste 16 t (neincluzand aici autobuze si autocare), ACEA a raportat o scadere importanta in noiembrie, de 20,7%. Trebuie avut in vedere insa ca noiembrie 2013 a fost o luna cu vanzari extraordinare, cand transportatorii sa grabeau sa cumpere vehicule euro 5, amanand astfel momentul in care ar fi fost obligati sa ia vehicule euro 6. Dintre pietele mari doar Spania a avut crestere de 4,6% in conditiile in care piete ca Italia, Germania, Franta sau Marea Britanie au scazut semnificativ.
In ce priveste intervalul ianuarie-noiembrie, situatia in regiune a evoluat cu 1,5% fata de 2013, fiind inregistrate 201.406 vehicule noi. si la aceasta categoria Romania a fost pe plus, cu o crestere de 16,5% in noiembrie si 28,4% in primele 11 luni ale anului.
In noiembrie segmentul vehiculelor comerciale de peste 3,5t (fara autobuze si autocare) a manifestat aceeasi tendinta ca si vehiculele grele, adica o scadere semnificativa, 21,6%. In intervalul ianuarie-noiembrie, insa, declinul inmatricularilor in UE a fost mai mic, de 1,1%, fiind inmatriculate 258.342 unitati. De remarcat cresterea semnificativa obtinuta in Spania, de 25% in timp ce Germania a avut o crestere de 4,2%. La aceasta categorie tara noastra a inregistrat o crestere de 13,5% in noiembrie si 27,9% in intervalul analizat.
Inmatricularile de autobuze si autocare noi in noiembrie au crescut cu 3,8% in comparatie cu aceeasi luna din 2013, probabil datorita evolutiei semnificative din piete cum ar fi Suedia sau Romania unde inmatricularile au crescut cu 68,3% si 32,6% in intervalul ianuarie-noiembrie cand, per total, in UE, au fost inmatriculate 30.010 vehicule din aceasta categorie, adica 3,9% mai mult decat in perioada similara din 2013.