Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Declararea bunurilor cu risc fiscal ridicat pune probleme

Ordinul de aprobare a Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național RO e-Transport privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat a fost publicat în Monitorul Oficial pe 30 iunie 2022. Tot în aceeași zi, Guvernul a stabilit prin ordonanță de urgență ca sancțiunile pentru nerespectarea acestei obligativități să se aplice abia de la 1 octombrie a.c. Această amânare nu rezolvă însă problema de fond pentru transportatori: de ce trebuie să fie trași la răspundere solidar cu expeditorii pentru nedeclararea bunurilor de risc, mai ales că încărcarea vehiculelor nu este răspunderea lor? În plus, vorbim de costuri logistice suplimentare pe care nimeni nu vrea să și le asume, dar și de multe neclarități în actul normativ.

Ordinul comun al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și al Autorității Vamale Române (AVR) nr. 1.190/4.625/2022 privind normele metodologice de funcționare a sistemului RO e-Transport a fost publicat pe 30 iunie în Monitorul Oficial nr. 656/2022 (Partea I), cu mai bine de o lună întârziere față de data limită stabilită inițial, respectiv 11 mai 2022.

Întrucât sistemul RO e-Transport a devenit obligatoriu de la 1 iulie, Guvernul a stabilit prin ordonanță de urgență ca amenzile pentru nerespectarea acestei obligativități să se aplice doar de la 1 octombrie, fiind lăsat un răgaz de 3 luni pentru ca cei vizați să se pună la punct cu procedura.

Conform ordinului comun ANAF/AVR, aplicația pe care o folosesc contribuabilii pentru a raporta transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat este disponibilă în Spațiul Privat Virtual (SPV). Declararea se face efectiv prin transmiterea unui fișier de tip .xml, care este verificat automat în sistemul RO e-Transport. Dacă fișierul este bun, atunci se aplică pe el semnătura electronică a Ministerului Finanțelor (aceasta e confirmarea primirii fișierului în e-Transport), iar documentul electronic astfel semnat este pus la dispoziție ca arhivă de tip .zip. Părțile implicate în transportul de bunuri cu risc ridicat vor fi notificate prin SPV.

Produsele cu risc fiscal ridicat

Lista produselor cu risc fiscal ridicat cuprinde, printre altele, apă îmbuteliată, băuturi alcoolice și non-alcoolice, legume, fructe, cereale vrac, ciment, îmbrăcăminte și încălțăminte. De precizat că transporturile de produse agricole (care intră la categoria celor cu risc ridicat) efectuate de producătorii agricoli persoane fizice, de la locul de deținere la locul de comercializare, nu trebuie raportate în sistem.

Obligația raportării în sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul acestor mărfuri revine următorilor categorii de utilizatori:

a) destinatarului/expeditorului înscris în declarația vamală în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz;

b) beneficiarului din România în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;

c) furnizorului din România în cazul tranzacțiilor interne sau a livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;

d) depozitarului în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.

Amenzi de până la 100.000 de lei și confisacarea mărfii pentru nedeclarare

Declararea în e-Transport va fi făcută de operatorul economic în nume propriu sau prin reprezentant legal, reprezentant desemnat ori împuternicit și este obligatorie inclusiv în cazul transporturilor rutiere mixte – produse riscante și neriscante. Persoana care va face declararea în sistem trebuie să pună la dispoziția operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, până cel târziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv punerea efectivă în mișcare a vehiculului, după caz. Codul UIT este înscris în mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil și fără ștersături sau adăugiri.

Sunt vizate de raportare vehiculele rutiere care au masă totală maxim autorizată de minimum 3,5 tone, dacă sunt încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat care au o masă brută totală de peste 500 kg sau dacă au o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, în ambele cazuri fiind vorba de un transport aferent cel puțin unei relații comerciale.

Amenzile pentru cei care nu declară bunurile riscante în noul sistem și cei care declară cantități diferite față de cele transportate real vor fi, începând cu 1 octombrie 2022, de la 10.000 la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice și de la 20.000 la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice (plus confiscarea bunurilor nedeclarate).

RO e-Transport întârzie încărcarea camioanelor

Introducerea obligativității declarării bunurilor cu risc fiscal ridicat în sistemul RO e-Transport va genera întârzieri la încărcare, este de părere Mihăiță Lian Văcărencu, reprezentantul Inspectoratului de Stat pentru Control în Transportul Rutier (ISCTR), prezent la conferința Tranzit de la București.

ISCTR a fost informat de către ANAF cu privire la codul UIT pe care aceste categorii de bunuri trebuie să îl dețină și a început controlul, chiar dacă nu se amendează încă lipsa acestuia. Din reacțiile primite de la transportatori, la începutul lunii trecute sistemul încă nu funcționa bine, astfel că genera numeroase probleme.

Inițiativa este lăudabilă, totuși, și ar fi avut mai multe șanse de a-și atinge obiectivele, dacă ar fi fost comunicată și mediatizată din timp. În acest moment, sunt încă multe aspecte legate de implementarea legii care nu sunt bine definite, apreciază Raluca Tache Fuerea, director executiv Blue River Transport&Logistic. „De exemplu, CMR-urile sunt, în majoritatea cazurilor, emise pretipărite și înseriate, iar conform legii codul UIT trebuie înscris pe CMR. În acest caz, se ridică întrebarea cum se va face manual? Pentru că vorbim de o operațiune care va lua extrem de mult timp mai ales pentru firmele cu flote mari și cu volume consistente pe categoriile de mărfuri care se încadrează la risc fiscal. Asemenea oricărei inițiative care nu este comunicată și înțeleasă și nu are norme clare de aplicare, nu cred că aceasta își va atinge obiectivul de a reduce evaziunea fiscală.”

Raluca Tache Fuerea nu este de acord cu această reglementare, întrucât apreciază că va avea ca efect o îngreunare a proceselor transportatorilor și va crea și mai multă neclaritate. Șoferii vor fi încărcați cu o sarcină suplimentară, respectiv verificarea și obținerea documentelor pe care este înscris acest cod. Blue River nu are încă niciun client care a început acest proces.

„Ca în fiecare situație în care schimbările de legislație afectează sau schimbă anumite aspecte de funcționalitate pentru client sau partener, este de datoria noastră să informăm clienții. Și în acest caz am făcut același lucru, prin trimiterea unui material complet de informare, la finalul lui iunie. Mulți dintre ei nici nu știau de această nouă obligație. Cert este că, în cazul în care codul UIT nu va fi transmis în timp util, categoric nu vom ajunge la situații în care să refuzăm transportul. Vom încerca să obținem codul UIT în timp. Sperăm că, până în momentul implementării efective, lucrurile se vor simplifica.”

Referitor la introducerea de clauze suplimentare în contracte pentru a se pune la adăpost de eventualele amenzi primite în lipsa furnizării codului UIT de către clienți, directorul Blue River opinează că în momentul acesta clienții primesc oricum un volum mare de informație legată de problemele actuale și stringente, precum majorarea prețului carburantului, a asigurărilor, implementarea normelor Pachetului Mobilitate și multe altele. „Deocamdată nu există un risc de majorare a costului legat de aceste noi prevederi. Exceptând amenzile și confiscarea mărfurilor în lipsa prezentării codul UIT, nu sunt alte costuri. De aceea, nu ne așteptăm la renegocieri de tarife. În ceea ce privește posibilele sancțiuni, cred că vom alege să le contestăm în instanță, având în vedere faptul că am informat toți clienții și am trimis procedura de obținere.”

Referitor la renegocierea tarifelor de transport pe fondul creșterii prețului la carburant și energie, procesul de renegociere este unul constant și ține de comunicarea cu clientul și de relațiile contractuale. „Nu putem spune că am ajuns să actualizăm integral politica de preț pentru toți clienții.”

Blue River a aplicat pentru ajutorul de stat de 0,5 lei per litrul de motorină consumat. „Criteriile sunt bine întocmite, sunt foarte multe documente necesare și în principiu accesul este neîngrădit dacă respecți condițiile.”

Evaziunea nu se va depista decât prin controale

Lucia Apostol, CEO Dumagas Transport, este de părere că atingerea obiectivului propus prin noul act normativ se va face numai dacă vor fi organizate controale efective pentru depistarea cazurilor de evaziune. Altfel, vorbim doar de o nouă povară birocratică.

„Este adevărat că transportul mărfurilor constituie parte componentă a vânzării acestora și tocmai de aceea a fost mai simplu pentru instituțiile statului să implice răspunderea transportatorilor, pentru a avea un control mai bun. Pentru cărăuși însă reprezintă doar o sarcină în plus.”

Dumagas Transport are clienți din sectoarele de retail și de producție care s-au preocupat deja de implementarea procedurilor necesare pentru a-și obține codul UIT la fiecare transport. Aceștia reclamă disconfortul administrativ creat, resursa umană suplimentară și investiții IT necesare pentru adaptarea softurilor la noile reguli.

Întrucât codul UIT se obține la încărcarea mărfii, este dificil să refuzi transportul în momentul în care nu se primește codul din partea expeditorului, apreciază Lucia Apostol. „Vom percepe costuri de staționare și nu vom pleca de la încărcarea respectivă decât în momentul în care ni se pune la dispoziție codul. Totuși, în cazul în care nu îl vom obține într-un timp rezonabil, vom solicita descărcarea mărfurilor.”

Dumagas Transport va introduce clauze contractuale prin care clienții să își asume punerea la dispoziție a codului UIT la încărcarea mărfii, odată cu restul documentelor, precum și plata costurilor de staționare pentru întârzieri.

Singurele costuri suplimentare pentru firmele de transport pot apărea în urma staționărilor și a perioadelor prelungite de tranzit, din cauza neobținerii codului. Și, desigur, șoferii trebuie instruiți să nu plece cu marfa fără acest cod, respectiv dispecerii să controleze obținerea lui. În aceste condiții, nu se pune problema renegocierii tarifelor de transport. Oricum, creșterea celorlalte elemente de cost pune presiune pe preț. „Am reușit să obținem până acum o medie de 90% din creșterea tarifului la combustibil, însă nu și pentru restul componentelor din costul de operare care s-au scumpit: resursa umană, energie, taxe de drum, piese, asigurări etc.”.

Și Dumagas Transport a aplicat pentru ajutorul de 50 de bani/l de motorină, chiar dacă dosarul este destul de stufos. „Termenul avut la dispoziție pentru a face cont și a încărca documentele necesare pentru perioada aprilie-iunie 2022, de numai 10 zile lucrătoare, a fost foarte scurt. Din acest punct de vedere, transportatorilor mici, fără infrastructură de resursă umană în cadrul companiei, li s-a limitat accesul”, concluzionează Lucia Apostol.

Multe necunoscute pentru proprietarul mărfii cu risc fiscal ridicat

Respectarea prevederilor privind declararea bunurilor în RO e-Transport este și mai dificilă pentru proprietarul mărfurilor, este de părere managerul unei companii de transport care desfășoară și activitate de distribuție și care a dorit să rămână anonim. „Legea nu clarifică numeroase aspecte practice. Spre exemplu, la livrarea mărfurilor vrac, pentru fiecare client există aviz de însoțire sau factură, însă nu și CMR, pentru că distribuitorul își duce marfa proprie, cu mașina proprie. În acest caz, unde facem înscrierea codului UIT?”

Apoi, munca în sine de obținere a codului UIT pentru fiecare transport în parte este foarte laborioasă, astfel încât va fi nevoie de personal suplimentar. Din acest punct de vedere, automatizarea procesului printr-un TMS ar putea fi o alternativă mai avantajoasă.

În cazul activității de cross-docking apar alte probleme, pentru că marfa nu este transportată direct către clientul final. Aceasta este încărcată inițial în camion, după care este transferată, spre exemplu, într-o utilitară, pentru livrarea finală. Întrucât se schimbă vehiculul, se schimbă și CMR-ul, astfel că operațiunea de înscriere a codului UIT trebuie făcută de mai multe ori. Evident, acest lucru necesită timp și logistică suplimentară. „Pentru firmele de distribuție trebuie gândit un alt sistem, adaptat livrării capilare, cu un cod unic de trasabilitate a mărfii de la plecarea din depozit până la livrare. Altfel, costurile vor crește destul de mult și cu greu vor putea fi transpuse integral în tarife.”

De asemenea, categoriile de bunuri cu risc ridicat sunt foarte generale, așa cum sunt ele definite în legislație, astfel că există mari șanse de confuzie, atât din partea celor care își doresc să fie în regulă, cât și din partea organelor de control. Și, foarte important, „trebuie exclusă răspunderea transportatorului, pentru că șoferul nu poate să verifice în detaliu marfa care i se încarcă în vehicul, ci merge strict în baza CMR-ului. Într-adevăr, nu trebuie să plece de la încărcare fără a avea codul UIT trecut pe CMR, dar, dacă sunt diferențe între ce este declarat și ceea ce se găsește în realitate la control, atunci aceasta nu mai trebuie să fie vina operatorului, întrucât încărcarea nu este responsabilitatea sa.”

În încercarea de a aduce mai multe clarificări modului de aplicare a prevederilor referitoare la RO e-Transport, ANAF a publicat deja pe site-ul său un document oficial prin care răspunde la 35 de întrebări considerate cele mai frecvente. Acesta poate fi consultat și pe https://traficmedia.ro/multe-neclaritati-in-continuare-in-legatura-cu-declararea-bunurilor-cu-risc-fiscal-ridicat/. Din păcate, nu se aduc lămuriri la principalele probleme ridicate de distribuitori și transportatori (menționate și mai sus), răspunsurile oferite de ANAF constând, în fapt, din citate/referiri la articole din OUG 41/2022 și din ordinul comun 1190/4625/2022, fără alte explicații concrete.

Articole similare