In asteptarea raspunsului Ministerului Finantelor cu privire la legalitatea acordarii de diurne catre soferii de transport international, Asociatia Patronala a Transportatorilor Europa 2002 – A.P.T.E. 2002 – se intareste prin adeziunile primite de la aproape 140 de companii de transport din nordul si vestul tarii, in urma unei intalniri desfasurata la Oradea in data de 29.12.2014, de un grup de firme de transport marfa din judetul Bihor, „ca urmare a actiunilor intreprinse de catre ANAF in ultimele zile indreptate impotriva transportatorilor rutieri, camuflate de lupta impotriva evaziunii fiscale si materializate in controale fiscale prin care au fost impozitate diurnele conducatorilor auto, retroactiv.”
La aceasta intalnire au fost prezenti peste 200 de participanti de la 146 societati de transport, de pe raza judetelor Bihor, Arad, Salaj, Satu-Mare, Maramures, Timis, Alba, Cluj. Alaturi de reprezentantii societatilor de transport, au participat consultanti fiscali, avocati specializati in domeniu, reprezentanti ai altor asociatii ai transportatorilor rutieri din Cluj si Alba.
In cadrul intalnirii s-a discutat despre „singura opinie juridica publicata de pana acum”, dupa cum se arata in comunicatul de presa trimis de APTE 2002 redactiei Tranzit, „emisa de catre avocat Cosmin Flavius Costas din cadrul Costas, Negru & Asociatii, aparuta pe site-ul de specialitate juridice.ro, prin care este demonstrat fara echivoc abuzul comis de ANAF si interpretarea fortata, ilogica a textelor de lege incidente in materie, data de aceasta institutie. Opinia tuturor specialistilor prezenti, fie consultanti fiscali, fie juristi, a fost aceea a interpretarii absolut fanteziste a actelor normative de catre ANAF, care nu face altceva decit sa trateze cu un dispret evident, atit prevederile legale care au fost aplicate ani buni de zile fara a se ajunge la concluzii stupide cum ca diurna ar reprezenta un drept salarial, cit si contribuabilul, transportatorul roman, pe care, parca cu buna-stiinta doreste sa-l anihileze, fara sa inteleaga impactul social, fiscal al unei asemenea masuri. Oricum, in materie de predictibilitate ANAF nu a excelat niciodata, atitudinea condamnabila a acestei institutii fiind evidenta.”
Multi dintre reprezentantii transportatorilor prezenti la intalnirea de la Oradea, neafiliati la asociatia A.P.T.E. 2002, au ales sa devina membri ai asociatiei, „constienti ca numai o asociatie bine conturata, puternica, va putea sa-i reprezinte, sa le apere interesele in diferendul iscat cu un aparat de stat cinic si lipsit de scrupule a carui singura preocupare este cresterea incasarilor bugetare, cu orice pret, fie si cu incalcarea legii, care in fond, nu vadeste altceva decat neputinta institutionala a ANAF”.
Si prin sustinerea financiara a membrilor sai, APTE 2002 intentioneaza sa devina o „asociatie puternica financiar, care sa poate sa-i sustina pe transportatori, prin angajarea unor consultanti specializati, atat fiscali, cat si legali, cu notorietate pe piata.”
In asteptarea punctului de vedere al Ministerului de Finante cu privire la chestiunea impozitarii diurnelor conducatorilor auto, asociatia A.P.T.E. 2002 anunta ca membrii sai sunt gata sa initieze proteste, „inclusiv prin blocarea drumurilor principale ale tarii si a vamilor, care vor genera un soc mediatic care va depasi granitele Romaniei, ceea ce va genera turbulente majore sociale si politice”.
APTE 2002 atrage inca o data atentia ca „un demers de genul celui initiat de ANAF s-ar solda cu falimentul societatilor de transport si ar avea consecinte dezastruoase sociale si fiscale prin numarul mare de someri care ar fi astfel generat (in transporturile rutiere de marfuri activeaza in jur de 30.000 de societati, care in prezent au aproximativ 400.000 de angajati), prin scaderea drastica a vinzarilor pe segmentul autocamioane, cu impact asupra societatilor financiare (banci si leasing). In plus, prin activitatea desfasurata, care este una semnificativa si aduce bugetului de stat venituri insemnate, in special valuta, atata timp cat o buna parte a transporturilor se desfasoara in Comunitatea Europeana. Disparitia unui astfel de sector ar fi catastrofala si ar fi de subliniat faptul ca transportatorii romani se confrunta cu o concurenta acerba la nivel european si ar trebui sa fie lasati sa-si desfasoare in continuare activitatea, iar daca Statul roman prin institutiile abilitate nu ofera niciun fel de facilitate fiscala, care sa confere cit de cit un avantaj transportatorilor nationali, macar sa garanteze aplicarea corecta a legislatie interne, cum a facut-o pana acum, nu sa dea o lovitura de gratie acestui sector.”
„Transportatorii din Romania doresc sa lucreze in continuare, lipsiti de interpretarea brusca si bizara a legislatiei, care pana acum a fost constanta pe parcursul a peste 25 de ani”, se mai mentioneaza in comunicatul APTE 2002.