Departe de motorul cu combustie, se ridică cortina pentru propulsia pe șine cu hidrogen: Prima rețea de trenuri cu hidrogen pentru pasageri a început să funcționeze în Saxonia Inferioară – conform estimărilor Landesnahverkehrsgesellschaft, aceasta este prima din lume. Acest lucru a fost verificat, a declarat purtătoarea de cuvânt a conducerii Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen, Carmen Schwabl, miercuri, la punerea în funcțiune la Bremervörde. Statul scrie astfel „istoria căilor ferate”. Ministrul-președinte al landului Saxonia Inferioară, Stephan Weil (SPD), a declarat că acest proiect este „un model de urmat la nivel mondial”.
Inițial 5, iar până la sfârșitul anului 14 trenuri regionale alimentate cu hidrogen vor circula din oră în oră pe ruta de 126 km dintre Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde și Buxtehude, înlocuind 15 trenuri diesel. Operatorul este Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB), iar alți parteneri sunt producătorul de trenuri Alstom și specialistul în gaze industriale Linde.
Din septembrie 2018 până în februarie 2020, 2 prototipuri pe hidrogen au fost în exploatare de testare cu pasageri pe linie. Aceasta a fost o „piatră de hotar impresionantă”, a declarat Schwabl. Și în Hesse vor circula în viitor 27 de trenuri pe bază de hidrogen.
Toate rutele fără linii electrice aeriene sunt potrivite pentru trenurile pe hidrogen
„Nu vom mai cumpăra niciun vehicul diesel”, au anunțat autoritățile germane. Toate liniile fără cabluri electrice aeriene pe care circulă unități multiple diesel sunt candidate pentru trenurile pe hidrogen. În zona Weser-Ems, între Wilhelmshaven, Oldenburg și Osnabrück, precum și în regiunile Harz și Heide, există rețele diesel de mari dimensiuni. Pe rutele neelectrificate mai scurte, de 60-80 km, ar putea fi utilizate și trenuri hibride, care pot funcționa atât cu energie electrică de la linia aeriană, cât și cu baterii. În Saxonia Inferioară, 47% din linii nu sunt electrificate, iar la nivel național chiar 61%.
Trenurile Alstom fără emisii de tip Coradia iLint au o autonomie oficială de 1.000 până la 1.200 km cu un singur plin de combustibil – în timpul testelor, autonomia a fost de 600 până la 800 km. Potrivit Alstom, Coradia iLint este primul tren de pasageri propulsat de o pilă de combustie pe bază de hidrogen.
Într-o pilă de combustie, energia electrică este generată din hidrogen și oxigen, astfel încât trenul funcționează electric. Potrivit informațiilor, pe acest traseu se pot economisi anual 4.400 de tone de CO2. O stație de alimentare cu hidrogen a trebuit să fie construită special în Bremervörde, fiind planificată o viitoare producție de hidrogen prin electroliză cu energie electrică generată prin regenerare.
DB vrea să elimine complet carburanții diesel până în 2040
În luna februarie, Deutsche Bahn și-a anunțat intenția de a interzice complet utilizarea combustibililor diesel din flota sa și de a-i înlocui până în 2040. Potrivit informațiilor furnizate de companie, aceasta se va baza, printre altele, pe biocombustibili, care vor fi produși din materiale reziduale și deșeuri. Motoarele diesel existente nu ar trebui să fie transformate în acest scop. În viitor, vehiculele noi vor fi achiziționate doar cu hidrogen sau cu baterii. Cu ocazia punerii în funcțiune, ministrul-președinte Weil a vorbit despre o „piatră de hotar pe drumul către neutralitatea climatică în sectorul transporturilor”. Proiectul are un volum financiar de peste 93 de milioane de euro, din care peste 85 de milioane de euro provin de la stat și 8,4 milioane de euro de la guvernul federal, după cum a declarat ministrul de stat al transporturilor, Bernd Althusmann (CDU). Cu toate acestea, Schwabl a precizat, de asemenea, că obiectivul ar trebui să fie electrificarea tuturor liniilor în viitor. Dar acest lucru va dura probabil mult timp.