Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Profituri topite de inflație și scumpiri

Cifra de afaceri a celor mai eficiente 100 de firme de transport din România a crescut în medie cu 15% în 2021 față de 2020, în timp ce profitul a crescut în medie cu 13%. O valoare bună, am putea spune, dacă nu am ști că inflația în 2021 a fost de 8%, deci creșterea medie este în realitate de 7%, respectiv 5%. Trebuie să subliniem că vorbim de 100 de companii, multe dintre ele reprezentanțe ale unor multinaționale, care împreună realizează 20% din cifra de afaceri însumată a tuturor celor 40.000 de firme de transport din România.

Dar, chiar și în cazul acestor companii, dacă luăm în considerare scumpirea multora dintre elementele de cost de transport – camioane, motorină, salarii șoferi, piese, anvelope, AdBlue etc. – încă din 2021, ajungând la niveluri record în acest an, practic realizăm că banii câștigați în 2021 nu au mai avut aceeași putere de cumpărare la 3-4 luni după încasarea prestației serviciului. Iar dacă profitul realizat în 2021 a acoperit costurile de atunci, prețurile cu peste 30% mai mari la camioane și semiremorci fac ca marja calculată pentru a investi în noi echipamente – care să permită continuarea afacerii după terminarea ciclului de viață al mașinilor care și-au amortizat cheltuiala de achiziție – să fie insuficientă.

Inflația a continuat să crească și anul acesta, astfel că cei care nu au investit în noi autovehicule în 2021, în 2022 au pierdut și mai mult din valoarea de piață a resurselor financiare. Pe de altă parte, cu termene de plată tot mai lungi, transportatorii au nevoie de un capital de lucru extrem de consistent, finanțând adeseori clienții pentru perioade de 3-4 și uneori chiar mai multe luni. Iar anul acesta, la 3-4 luni după efectuarea unei curse, banii încasați abia dacă acopereau costul motorinei pentru o nouă cursă.

Singurul câștig al acestei inflații galopante este amortizarea dobânzilor bancare din inflație. Astfel, transportatorii care au făcut investiții cu bani împrumutați se poate spune că s-au împrumutat fără dobândă, deoarece rata inflației în ultimii doi ani a fost mai mare decât rata dobânzilor (mai ales în 2021).

Efectul cel mai mare în profitabilitatea transportului în acest an l-a avut însă prețul motorinei. Creșterea bruscă din primul trimestru le-a adus pierderi importante firmelor care lucrează mai ales pe bază de contract, unde tarifele se modifică mai greu. Și, chiar dacă mare parte a pieței a aplicat o clauză de combustibil sau pur și simplu a cerut creșteri de tarife din cauza scumpirii motorinei, modificările de tarife se fac cu întârziere și transportul se face în pierdere pentru câteva săptămâni. Apoi fluctuațiile de preț și deciziile de acordare de ajutoare pentru prețul ridicat la motorină nu ajută nici ele, deoarece clienții iau de bun orice ajutor anunțat și cer ajustarea tarifelor în consecință, costul transportatorului fiind destul de mare pentru pregătirea dosarului și aplicarea pentru ajutorul de stat, care nici nu e sigur că va veni. Iar în alte țări foarte circulate de camioanele românești, ca să ne referim numai la Germania, subvențiile suportate de stat pentru reducerea prețului la combustibili s-au terminat deja la 1 septembrie.

Pe lângă motorină, anul acesta încep să se adune costurile cauzate de aplicarea Pachetului Mobilitate: pe lângă luarea în calcul a unor curse pe jumătate sau complet pe gol și costurile de „repatriere” mai frecventă a șoferilor, firmele de transport trebuie să își ia în calcul nevoia unor șoferi și camioane în plus pentru a-și menține nivelul de curse de dinainte, ceea ce, toate puse unele peste altele, duc la o mărire de cost/km cu cel puțin 10-15%.

Astfel că, deși tarifele au crescut simțitor în această primăvară și parcă s-a încasat mult mai mult ca în alți ani, trebuie să avem în vedere o toamnă și o iarnă reci, în care bate vântul recesiunii. Restrângerile de producție cauzate de lipsa gazelor, creșterea prețului la utilități care vor reduce consumul și creșterile de taxe și impozite în mai multe țări vor diminua numărul comenzilor de transport.

Pentru o analiză completă a business-ului vă așteptăm și în această toamnă, pe 4 noiembrie, la Cluj-Napoca.

Articole similare

Ad