Spania este prima țară europeană care obligă clienții de transport să accepte creșterea tarifelor de transport în cadrul unui contract pe termen lung, în cazul în care tarifele contractate nu mai acoperă cheltuielile transportatorului. Practic, această măsură face obligatorie clauza de combustibil sau ajustarea tarifelor în funcție de orice scumpire a elementelor de cost al transportatorilor, interzicând prestarea unui serviciu pe pierdere financiară.
Asociația transportatorilor spanioli Fenadismer a salutat validarea convenită joi, 25 august, în cadrul Congresului Deputaților, a Decretului-lege regal 14/2022 privind măsurile de sustenabilitate economică în sectorul transporturilor, rezultat al înțelegerilor încheiate în luna iulie a anului trecut între Ministerul Transporturilor și organizațiile care compun Comitetul Național al Transporturilor Rutiere, care include noua linie de ajutor direct destinată transportatorilor și taximetriștilor, similară celei stabilite la sfârșitul lunii martie, precum și așa-numita Lege a lanțului de transport, care include măsuri structurale și măsuri de reechilibrare a relațiilor comerciale dintre transportatori și clienții lor, inclusiv generalizarea contractelor scrise și interzicerea contractării în pierdere în sectorul transportului rutier de mărfuri, emulând principiile Legii lanțului alimentar din sectorul agricol.
Această ultimă măsură este o măsură de pionierat în Uniunea Europeană, deoarece niciun alt stat membru nu are un regulament similar în sectorul transportului rutier care să protejeze ultima verigă din lanțul de transport, adică transportatorul efectiv. În orice caz, trebuie să fie clar că nu este vorba de impunerea unor tarife obligatorii pentru furnizarea de servicii de transport, deoarece acest lucru ar încălca atât legislația națională, cât și cea europeană privind libera concurență, ci mai degrabă de interzicerea impunerii unor prețuri pentru furnizarea unui serviciu de transport care nu acoperă costurile de operare ale acelui serviciu. Având în vedere că acordul de validare a decretului-lege include transformarea acestuia în proiect de lege, acesta va permite introducerea de amendamente pe parcursul procedurii parlamentare, deși conținutul decretului-lege este pe deplin aplicabil din momentul aprobării sale. Prin urmare, Fenadismer va urgenta îmbunătățirea reglementării privind contractarea sub costuri, astfel încât aceasta să includă atât serviciile de transport individual, cât și transportul continuu, care au fost excluse din regimul de sancționare în caz de nerespectare. Ar trebui să se țină seama de faptul că, datorită caracterului său inovator, va trebui să fie îmbunătățită în viitor pe baza aplicării sale practice, așa cum s-a întâmplat în cazul Legii privind lanțul alimentar în sectorul agricol, care, de la aprobarea sa în 2013, a făcut obiectul a cel puțin patru modificări juridice ulterioare.