Firma de cercetare și consultanță Panteia a publicat raportul interimar privind evoluția costurilor de transport din 2022, care arată că acestea au crescut cu mult mai mult decât se estimase la final de 2021. Deci antreprenorii care s-au bazat în negocierile cu clienții pe datele din raportul de anul trecut – și mulți manageri europeni fac asta – fie au ajustat ulterior cifrele, fie au lucrat în pierdere.
De exemplu, pentru transport rutier intern, excluzând creșterea costurilor cu combustibilul, estimarea preliminară este de creștere cu 6,9-8,5%, în timp ce anul trecut Panteia se aștepta la o creștere de 4,2-5,7%, deci o eroare de 2,7-2,8%. În ceea ce privește combustibilul, compania se aștepta la o scumpire de 3,6-5,1% pentru transportul transfrontalier, iar în realitate aceasta a fost de 8,5-16,0%, deci aici avem o abatere și mai mare, de 4,9-10,9%.
Pe categorii de costuri, în 2021 Panteia se aștepta, de exemplu, la o scumpire a asigurărilor cu 9,4%, iar scumpirea realizată de fapt a fost de 16,6%, sau la o scumpire cu 3,9% a anvelopelor, și în realitatea aceasta a fost de 22,9%.
În noiembrie va fi publicat raportul „Evoluția costurilor în transportul rutier 2022-2023“, cu rezerva că există prea multă incertitudine pentru a face o estimare fiabilă.