Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Potrivit celor mai recente estimări ale Băncii Mondiale, creșterea economică din 2023 va stagna puternic din cauza inflației, a creșterii ratelor dobânzilor, a scăderii investițiilor și a perturbărilor cauzate de invazia Rusiei în Ucraina, iar Zona Euro în mod special va fi expusă, cu o proiecție de creștere a PIB de doar 0,5%, față de 1,7% la nivel global.

În plus, statele membre UE și G7 au adoptat noi plafoane tarifare pentru produsele petroliere rusești transportate pe mare, cum ar fi motorina și păcura, aceasta fiind a treia sancțiune adoptată de Uniune Europeană, care sporește și mai mult amenințarea creșterii în continuare a prețurilor la combustibili.

Statele europene încearcă să atenueze efectele tuturor acestor realități economice și geo-strategice prin introducerea sau extinderea măsurilor de sprijinire a întreprinderilor. În Franța, companiile cu mai puțin de 10 angajați și cu o cifră de afaceri anuală mai mică de două milioane de euro, fără taxe, vor putea beneficia, de exemplu, de un plafon al prețului energiei care limitează creșterea scumpirea gazelor și energiei electrice la 15%. De asemenea, sunt posibile amânări la plata impozitelor și a contribuțiilor la asigurările sociale. Pe de altă parte, reducerile pentru achiziția de combustibil de către transportatorii rutieri francezi s-au încheiat pe 31 decembrie 2022.

Prin urmare, ianuarie pare să confirme, așa cum arată o analiză Upply, scenariul actual declanșat de pandemia din 2020, de inflație globală și protecție locală, dar cu o schimbare majoră, aceea că a luat sfârșit politica de tipul „indiferent de costuri”.

În acest context, prețurile de transport rutier de mărfuri din Franța au continuat să scadă în ianuarie, cu 1,9% față de decembrie, fiind a patra scădere din ultimele cinci luni și reflectând o scădere generală a pieței.

Din retrospectiva pieței europene de transport rutier din 2022 realizată de Upply reiese că anul care tocmai se încheie a fost neobișnuit și prin prima îngrijorărilor mai mari decât de obicei din rândul transportatorilor, cauzate de scumpirea combustibilului, și prin prisma protestelor operatorilor din multe țări.

În Spania mai ales aceste acțiuni au fost deosebit de acerbe. În martie, 20 de zile de grevă au provocat probleme grave de aprovizionare în întreaga țară, iar în noiembrie a avut loc o altă grevă, a cărei cauză a fost pasivitatea Ministerului Transporturilor în fața creșterii costurilor, dar și în ceea ce privește controlul și aplicarea legii. Mobilizarea din toamnă nu a avut însă succesul sperat și a fost întreruptă rapid.

În întreaga Europă, organizațiile profesionale au fost și ele mai active decât de obicei. UETR (Asociația Europeană a Transportatorilor Rutieri) a solicitat autorităților din toate țările să ia măsuri urgente și de anvergură pentru a contracara creșterea bruscă a prețurilor la combustibili. Organizația germană BGL a cerut autorităților o scădere temporară semnificativă a prețurilor motorinei/CNG-ului/LNG-ului, precum și actualizări săptămânale (nu lunare, ca până atunci) ale indicilor de preț ai Oficiului Federal de Statistică, astfel încât mecanismele de includere în tarife a modificărilor prețurilor combustibililor să își poată îndeplini rolul. În plus, BGL a solicitat termene de plată mai scurte pentru clienți, în vederea îmbunătățirii lichidității financiare a companiilor de transport amenințate de insolvență.

Într-un interviu acordat ziarului german Verkehrs Rundschau, asociația Elvis AG vorbește despre scăderea cererii de transport, avertizează cu privire la criza și recesiunea iminentă și le recomandă expeditorilor și transportatorilor de mărfuri să reconsidere deciziile de investiții pe termen lung, să le amâne dacă este posibil și să sporească urgent flexibilitatea capacității lor.