Prezent la Conferința Națională a Transportatorilor Expres de Mărfuri din România, organizată de Kefren Expres și Euromaidec Touring, Florin Gagea, director Monitorizare și Control în cadrul ISCTR, a subliniat faptul că, în ceea ce privește Pachetul Mobilitate, din partea Comisiei Europene au venit doar anumite amendamente sau informări de care țările membre UE pot sau nu să țină cont. Cu alte cuvinte, câtă vreme nu se abat de la Regulament, statele pot aplica legile cum vor și de aceea ne putem aștepta ca în vest să aibă loc controale mai agresive. De altfel, în Belgia se vede deja asta, iar în Germania încă nu, dar se pare că BAG caută să obțină atribuții sporite. În timp ce în estul și sud-estul Europei controlul bate pasul pe loc, iar când va începe probabil va fi mai relaxat.
Cea mai împovărătoare prevedere pentru transportatorii români este, și în opinia reprezentantului ISCTR, întoarcerea camioanelor la sediu sau la un punct de lucru declarat, după cel mult opt săptămâni, care cauzează și poluare nejustificată dacă ele circulă fără marfă și afectează și siguranța rutieră. „I-am întrebat pe omologii din alte state cum văd ei acest aspect și cum să facem controalele. Și am convenit că trebuie făcut control nu în trafic, ci la sediul operatorului. Controlul în trafic poate viza 28 de zile, dar dacă aș face control în trafic pentru două luni ar fi complicat și abuziv. Plus că acum șoferul nu are la el documente care să justifice că a adus camionul acasă. Și toți omologi noștri au fost de acord să se facă aceste controale la sediul declarat al firmelor. Deci probabil că așa se va face: dacă au suspiciuni, dacă văd ceva în tahograf, vor face adresă către noi și noi vom trimite un echipaj de control la sediu.“ Deocamdată în România amenzile pentru nerespectarea unor prevederi din Pachetul Mobilitate sunt mici, de 300 de lei, „deci aici nu suntem agresivi. Dar din ce am discutat până acum reiese că din 2023 toate statele UE își modifică legislația și probabil controalele vor fi mai dese și mai agresive, cel puțin în unele țări.“ În ceea ce privește Directiva Detașării, Florin Gagea subliniază faptul că ELA face deja controale, deocamdată cu scop informativ, și le-a dat șoferilor pliante în care li se explică faptul că pot veni acasă după 30 de zile. „Deocamdată noi nu am primit adrese decât pentru o firmă din Spania cu sediu fictiv în România, dar între timp ea s-a închis oricum și s-a mutat în Spania.“ În ceea ce privește obligația ca șoferii să treacă manual în tahograf codul fiecărei țări în care intră, amenda pentru nerespectarea ei este mică în România, de 125 de lei dacă se plătește în 15 zile sau de 300 de lei dacă vine la sediul, dar instituțiile UE cer ca sancțiunile pentru nerespectarea Pachetului Mobilitate să fie încadrate la foarte grave, „Deci probabil că și la noi se vor mări amenzile. Însă, la un control, dacă vedem că șoferul a uitat o țară, nu e o problemă. În Slovenia se pare că inspectorii sunt foarte duri și încadrează această abatere printre cele foarte grave. Încercăm însă, acum, când România are președinția Euro Control Route, să ajungem la o abordare unitară, astfel încât inspectorii să înțeleagă și să aplice legea la fel. Și mai ales să nu omoare firmele cu amenzi, ci să le îndemne să respecte legea.“