Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Unele tarife între Spania și Franța au început deja să scadă

Analiza pieței europene de transport din al treilea trimestru al anului, realizată de Ti, Upply și IRU, indică faptul că, și pe relația dintre Paris și Madrid, de 1.270 km, ca și pe celelalte relații importante din Europa, tarifele de transport au atins un nou maxim istoric, dar creșterea a fost mai mică decât în trimestrul anterior.

Tarifele din contracte pe ruta de la Madrid la Paris sunt, în medie, de 1.570 de euro/cursă (1,24 de euro/km), în creștere cu 2,7% față de trimestrul al doilea al anului și cu 21,8% față de trimestrul al treilea din 2021. Iar tarifele spot de la Madrid la Paris sunt în medie de 1.899 de euro/cursă (1,50 de euro/km), cu 1,4% mai mari decât în trimestrul al doilea din 2022 și cu 33,4% mai mari decât în trimestrul al treilea din 2021.

Dinspre Paris spre Madrid cursele pe bază de contract au costat, în medie, 1.406 euro (1,11 euro/km), în creștere cu 1,8% față de trimestrul al doilea și de 9,8% față de trimestrul al treilea din 2021. Iar tarifele spot au fost în medie de 1.656 de euro/cursă (1,30 de euro/km), cu 7,6% mai mari decât în trimestrul al doilea al anului și cu 17,1% mai mari decât în trimestrul al treilea din 2021.

Tarifele spot pe această relație crescut de 1,8 ori mai repede decât media tarifelor spot europene și de peste patru ori mai rapid decât tarifele din contracte, ceea ce a cauzat o discrepanță mai mare între spot și contracte, primele fiind acum cu 17,8% mai mari decât ultimele, în condițiile în care în trimestrul al doilea din 2022 diferența era de 11,4%.

Datele din septembrie arată primele semne de scădere a tarifelor dinspre Madrid spre Paris, cu 1,3% față de august în cazul contractelor și cu 6,7% în cazul celor spot (cea mai mare scădere lunară din iunie 2020 încoace). Iar dinspre Paris spre Madrid tarifele din contracte au crescut cu 1,7% față de august și cele spot au scăzut cu 5,2%.

După ce a început anul bine, economia franceză dă semne de slăbire, atât consumul, cât și producția industrială scăzând în ultimele luni. Datele disponibile de la Insee (Institutul Francez de Statistică și Studii Economice) pentru trimestrul al treilea indică scăderea consumului de alimente, cu impact asupra cererii de produse proaspete spaniole. Cheltuielile gospodăriilor franceze pentru bunurile alimentare sunt în scădere cu 4,2% față de perioada similară din 2021 și cu 2,5% sub nivelul de dinainte de pandemie. În Spania, pe de altă parte, sectorul agricol a suferit din cauza schimbărilor climatice, o serie de exporturi de top fiind afectate de căldura din 2022, cu impact și asupra transportului rutier de mărfuri spaniol. Căldura și seceta au forțat o recoltă viticolă timpurie, în august, în loc de jumătatea lui septembrie, cum se întâmplă în mod normal, ducând la o cerere mai mare decât de obicei pentru transportul rutier de marfă spaniol în trimestrul al treilea, dar implicit la o cerere mai mică în al patrulea. În plus, se estimează că producția de ulei de măsline din regiunea Andaluzia va fi de numai 48% din media sa pe cinci ani – iar această regiune produce 80% din uleiul de măsline al țării. Sezonul de recoltare a măslinilor începe în august și continuă până în noiembrie, deci și aici ne putem aștepta la un volum de mărfuri transportate rutier semnificativ mai mic decât de obicei, ceea ce va reduce presiunea asupra tarifelor.

Articole similare

Ad