Industria transporturilor din Polonia se teme că va pierde piețele din est ca urmare a îngheţării relaţiilor de cooperare cu Rusia şi Belarus, astfel că nu există condiţii de schimb de autorizaţii de transport între cele trei state.
Doar companiile din Belarus și Rusia vor avea acces liber pe piață, deoarece transportatorii din aceste ţări vor putea să înființeze afaceri în Polonia fără obstacole; de fapt, câteva sute de astfel de entități funcționează deja. Aceștia vor face schimb de semiremorci la granița dintre filialele poloneză și belarusă ale aceleiași companii, fără niciun risc. Pentru antreprenorii polonezi, un astfel de schimb implică riscul de a pierde sau de a distruge echipamentele.
Al doilea risc este pierderea piețelor din Asia Centrală. Cu Kazahstan, Polonia schimbă mai puțin de 20.000 de autorizaţii pe an, iar cu celelalte țări din regiune aceste cifre sunt mai mici. Cu toate acestea, interdicția de tranzit impusă de Rusia și Belarus vehiculelor din UE a blocat accesul transportatorilor polonezi pe aceste piețe. Numai companiile din Kazahstan, Uzbekistan etc. vor putea folosi autorizaţiile pentru a intra în Rusia și Belarus, precum și în UE. Ca urmare, 2.000 de companii de transport din Polonia, specializate pe relaţiile estice, trebuie să găsească o altă idee de afaceri.
Transportatorii merg mai departe şi spun că şi asociațiile de transportatori se vor închide, deoarece nu vor mai avea venituri din distribuirea permiselor. Până acum, companiile cu capital străin doreau să devină membri ai asociațiilor, pentru că astfel își asigurau accesul la autorizaţii.
În industrie se aud deja voci care susțin că asociațiile de transportatori trebuie să se pregătească pentru o criză. Vârful de dezvoltare și de importanță a rămas în urmă. Doar ZMPD, cea mai mare și mai veche organizație de transport din Polonia, are câteva mii de membri, celelalte organizații, fie că se numesc naționale sau regionale, au cel mult câteva sute.