Reglementările ADR privind transportul mărfurilor periculoase sunt revizuite de obicei o dată la doi ani, iar modificările intră în vigoare în anii impari. Nu face excepție nici anul 2023, care de la 1 ianuarie va cunoaște câteva schimbări.
În general, noua versiune nu a adus modificări semnificative, ci s-a limitat la câteva clarificări referitoare la aspecte tehnice sau la cazuri foarte specifice. Cea mai importantă se referă la faptul că firmele care transportă mărfuri periculoase, chiar și doar în calitate de expeditori, vor trebui de acum înainte să numească un consultant în materie de siguranță. Obligația este extinsă și la companiile care efectuează transporturi ocazionale sau cantități minime de mărfuri periculoase și/sau deșeuri în scopul transportului.
Obligativitatea extinctoarelor automate de incendiu în compartimentul motor și a protecției termice este extinsă și la vehiculele comerciale care transportă anumite lichide și gaze inflamabile, în special la vehiculele din categoria FL pentru transportul în vrac (în trecut, echipamentul era obligatoriu doar pentru vehiculele din categoria EX/III).
Mai nou, cisternele destinate transportului de gaze lichefiate inflamabile trebuie să fie prevăzute cu supape de siguranță și trebuie să aibă un marcaj al supapei de siguranță. Iar pentru clasa 8, referitoare la transportul de materiale corozive, se specifică „atribuirea grupei de ambalare I pentru acele substanțe corozive pentru care nu este posibilă definirea grupei de ambalare pe baza unor încercări”. Și cum adesea, în cadrul transporturilor de deșeuri, informațiile privind cantitatea de deșeuri ADR transportate sunt estimate și prezentate ca o valoare presupusă, amânând verificarea cantității exacte „la destinație”, ADR 2023 specifică faptul că estimarea cantității poate fi efectuată în următoarele condiții: pentru ambalaje, se adaugă la documentul de transport o listă de ambalaje indicând tipul și volumul nominal; pentru containere, estimarea se bazează pe volumul nominal al acestora și pe alte informații disponibile; pentru cisternele de deșeuri în vid, estimarea este justificată, de exemplu, de o estimare furnizată de expeditor sau de echipamentul vehiculului.