Tarifele pentru transportul intern din Spania au crescut în ultimul trimestrul din 2022, față de trimestrul anterior, conform barometrului realizat de Transport Intelligence, Upply și IRU, atât pentru cursele spot, cu 6,3 puncte, cât și pentru cele pe bază de contract, cu 0,5 puncte, mai ales din cauza prețurilor ridicate ale combustibililor și cererii mari din sezonul recoltelor. Iar față de perioada similară din 2021 creșterea a fost de 14,9, respectiv 35,5 puncte,
Prețul motorinei a atins un maxim în iulie 2022, când media a fost de 2,03 euro/l, cu 38,0% mai mare decât în ianuarie 2022. Creșterea a fost limitată de reducerea oferită de guvern, de 20% pentru litrul de combustibil alimentat din Spania.
Costurile de transport mai mari au dus tarifele la noi maxime istorice în trimestrul al treilea din 2022, când motorina s-a ieftinit, după care însă, în primele două luni ale trimestrului al patrulea, s-a scumpit iar, ducând la o nouă creștere a prețurilor de transport. În ianuarie 2023 motorina costă din nou mai puțin, deși încă este cu 21,2% mai scumpă decât în perioada similară a anului trecut. Deci tarifele spot și pe bază de contract rămân mari și nu se stimează că vor scădea mult în primul trimestru din 2023.
Subvenția pentru motorină acordată de guvern nu se mai aplică persoanelor fizice, iar transportatorii încă sunt eligibili, tot pentru 20 de cenți/l până pe 31 martie și 10 cenți/l până pe 30 iunie, dar eliminarea acestei reduceri va duce la transferarea prețului motorinei în tariful de transport.
O caracteristică importantă a economiei Spaniei este că din noiembrie până în martie este sezonul recoltei de măsline – această țară produce 75% din măslinele din lume și are nevoie de transport pentru peste 10 milioane de tone în timpul sezonului de recoltare, ceea ce crește mult cererea de transport, în condițiile în care capacitatea este oricum limitată. Schimbările climatice au forțat în 2022 recoltarea timpurie, ceea ce a făcut ca cererea mare care ar fi trebuit să fie în primul trimestru din 2023 să apară de fapt în ultimul trimestru din 2022. Iar în 2023 recolta de măsline își va reduce presiunea în sensul creșterii tarifelor, câtă vreme Consiliul Internațional al Măslinelor vede o scădere de 47% a producției de măsline față de anul anterior din cauza condițiilor climatice extreme din 2022.
În ciuda inflației mari și a acestor probleme climatice, economia spaniolă nu va cunoaște un 2023 slab. Previziunile preliminare pentru primul trimestru arată că piața transportului rutier de mărfuri din Spania va crește cu 2,6%, mai rapid decât cele din Germania, Franța și Marea Britanie. Presiunea inflaționistă se va menține și va limita consumul privat, dar inflația totală a scăzut din august încoace, ceea ce înseamnă că nu va afecta foarte mult cererea de marfă din Spania în 2023. În ceea ce privește tarifele, ele vor depinde în mare măsură de prețurile combustibililor din țară și de disponibilitatea guvernului de a sprijini sectorul transporturilor cu noi subvenții.