Comisia Europeană a anunțat că va sprijini 10 proiecte-pilot pentru crearea de noi servicii feroviare sau pentru îmbunătățirea celor existente. Împreună, aceste proiecte vor îmbunătăți conexiunile feroviare transfrontaliere în întreaga UE, făcându-le mai rapide, mai frecvente și mai accesibile.
Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat: „În timp ce cererea de mobilitate ecologică este în creștere, avem nevoie ca piața feroviară să răspundă mult mai bine și mult mai rapid, în special pentru călătoriile lungi și transfrontaliere. Acesta este motivul pentru care Comisia Europeană dorește acum să ajute companiile feroviare să creeze noi conexiuni feroviare internaționale – pe timp de zi și de noapte – prin eliminarea numeroaselor bariere din calea transportului feroviar transfrontalier. Aștept cu nerăbdare să colaborez cu sectorul feroviar pentru a face din aceste 10 proiecte pilot un succes și pentru a inspira multe altele să se alăture!”
În urma unei evaluări atente, Comisia a selectat următoarele propuneri de servicii-pilot transfrontaliere, în ordinea datei planificate de începere:
- Ministerul Transporturilor din Ungaria, noi servicii care să conecteze Ungaria, Austria și vestul României;
- Conexiunea Germania – Danemarca – Suedia, cu participarea SJ (noul serviciu de trenuri de noapte Stockholm – Copenhaga – Berlin și trenul de zi Hamburg – Göteborg (și, eventual, Oslo, în cooperare cu DSB și DB), Snälltaget (serviciul îmbunătățit de trenuri de noapte Stockholm – Copenhaga – Berlin), České dráhy (noul serviciu Praga – Berlin -Copenhaga, în cooperare cu DB și DSB) și Flixtrain (noul serviciu Leipzig – Berlin – Copenhaga- Stockholm)
- Midnight Trains, noul serviciu de trenuri de noapte Paris – Milano – Veneția;
- Flixtrain, un nou serviciu München – Zurich;
- WESTbahn, serviciu nou München – Viena – Budapesta, prelungirea serviciului existent;
- Nederlandse Spoorwegen, îmbunătățirea serviciului existent Amsterdam – Londra, în cooperare cu Eurostar;
- European Sleeper, un nou serviciu de tren de noapte Amsterdam – Barcelona;
- Ferrovie dello Stato Italiane /Deutsche Bahn, noi servicii Roma – München și Milano – München, cu o posibilă extindere la Berlin;
- ILSA, noi servicii Lisabona – A Coruña și Lisabona – Madrid;
- Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, noi servicii care leagă Catalonia și sudul Franței.
Propunerile au fost înaintate de sectorul feroviar și de autoritățile relevante ca răspuns la Planul de acțiune al Comisiei pentru stimularea transportului feroviar de călători pe distanțe lungi și transfrontalier, adoptat în decembrie 2021. Planul de acțiune a identificat obstacolele care împiedică adoptarea și operarea serviciilor feroviare transfrontaliere de călători, precum și măsuri pentru a le soluționa. Una dintre aceste măsuri este reprezentată de serviciile pilot anunțate, care vor ajuta operatorii feroviari și autoritățile să elimine în practică barierele rămase, cu sprijinul Comisiei. Comisia îi va invita acum pe cei care au prezentat cele 10 propuneri selectate să își lanseze proiectele.